عراقچی‌: تحریم ها مغایر با حاکمیت و اعتبار اروپا است

گروه سیاسی الف،   3970825123

سید عباس عراقچی‌ معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت :تحریم های آمریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا می‌ باشد .

به گزارش خبرنگار ایرنا در مادرید ، دومین دور گفتگوهای سیاسی مشورتی معاونین وزرای خارجه ایران و اسپانیا با سفر «سید عباس عراقچی‌» معاون سیاسی وزارت امور خارجه به مادرید روز جمعه /امروز/ در حال برگزاری است .
در این دور از مذاکرات، ملاقات و تبادل نظر با مقامات سیاسی، پارلمانی و اقتصادی اسپانیا برنامه ریزی شده است .
در ابتدای سفر و طی نشست خبری با مدیران رسانه های مهم اسپانیایی، معاون وزیر خارجه کشورمان به روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از توافق برجام، روابط تهران و مادرید وارد مرحله جدیدی شده و بیش از سه هزار شرکت اسپانیایی برای همکاری های دراز مدت با ایران وارد عمل شدند.
وی تاکید کرد که بازگشت تحریم های آمریکا کاملا یک امر غیر قانونی و برخلاف قطعنامه شورای امنیت و تصمیم اخیر دادگاه بین المللی لاهه می‌ باشد و جامعه بین المللی به جز یکی‌ دو کشور، این اقدام را محکوم کرده ا‌ند، ولی‌ متاسفانه آمریکا از قدرت اقتصادی و دلار برای تحمیل خواسته های خود استفاده می‌ کند و به نظر می‌ رسد شرکت های اروپایی از دستورات آمریکا بیشتر از دولت های محلی خود پیروی کرده ا‌ند .
عراقچی‌ ادامه داد: برجام تنها دستاورد سیاست خارجی‌ اروپای متعهد و حاصل سالها مذاکره میان ایران و قدرت های بین المللی می‌ باشد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: چهار روز قبل برای سیزدهمین بار پایبندی ایران به برجام توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای مورد تایید قرار گرفت ولی‌ خروج بدون دلیل و منطق آمریکا از برجام باعث خواهد شد که در آینده هیچ کشوری به مذاکره و دیپلماسی و ساز و کارهای شورای امنیت اعتماد نکند .
وی تصریح کرد: تحریم های آمریکا قبل از اینکه اقتصاد ایران را هدف قرار دهد، مغایر با حاکمیت، امنیت و اعتبار اروپا می‌ باشد .
عراقچی تاکید نمود که برجام یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است که فروپاشی آن، بحران دیگری بر بحران های منطقه خاورمیانه خواهد افزود و وضعیت امروز منطقه، امنیت اروپا و نظام بین المللی را به چالش خواهد کشید .
وی ادامه داد : ما همچنان امیدواریم که اروپا بتواند وضعیت موجود را مدیریت کند و می‌ دانیم که اتحادیه و سه کشور اروپایی به شدت در تلاش هستند و تحت فشار آمریکا قرار دارند.
عراقچی‌ به تهدید مجدد روز گذشته آمریکا برای میزبانی ساز و کار اس پی‌ وی اشاره کرد و گفت: ما منتظر هستیم تا ببینیم که اروپا چگونه از حاکمیت خود در قبال فشارهای واشنگتن دفاع خواهد کرد.
در پایان این کنفرانس مطبوعاتی، معاون وزیر خارجه کشورمان به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد .