احتمال معرفی سرپرست برای سازمان سینمایی

گروه فرهنگی الف،   3970821194

سیدعباس صالحی با اشاره به شاخص‌های مدنظر برای انتخاب رئیس آینده سازمان سینمایی، احتمال «معرفی سرپرست»، پس از اتمام موعد اعلام شده را هم منتفی ندانست.

به گزارش مهر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب دوشنبه ۲۱ آبان ماه و در واپسین ساعات برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور در پردیس سینمایی ملت از این رویداد بازدید کرد.

صالحی در حاشیه این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران درباره مهمترین مسئله این روزهای سینمای ایران یعنی معرفی جانشین محمدمهدی حیدریان در سازمان سینمایی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر و تا این ساعت هم بنده خبر قطعی درباره این انتخاب ندارم اما تا پایان این هفته و تا پیش از موعد ۲۶ آبان سکان‌دار آینده سینمای ایران مشخص خواهد شد. مسیری که با اندکی فاصله طی شد، از زمان ابلاغ قانون بازنشستگی، فرصتی دوماهه داشت. در روزهای نخست ابلاغ از آنجایی که مهندس حیدریان بازنشستگی پیش از موعد داشتند، گفتگوهایی درباره امکان بازگشت ایشان به مدیریت مطرح بود و پیگیری های حقوقی لازم هم انجام شد، منتهی از زمانی که مشخص شد چنین امکانی وجود ندارد و مسجل شد که باید در این زمینه تغییر مدیریت داشته باشیم، گزینه های مختلفی مطرح شد؛ هم از داخل صنف سینما و هم از سایر حوزه های فرهنگی.

وی ادامه داد: نگاه از ابتدا این بود که با توجه به حساسیت حوزه سینما که نزدیک به ۵۰ هزار شاغل در آن مشغول فعالیت هستند و طیف گسترده ای از مخاطبان را هم دارد، در فرصت لازم این انتخاب صورت بگیرد. پس از فرصت یک ماه و نیمه، حدود ۲۰ یا ۲۵ روز پیش به فهرستی از گزینه ها رسیدیم که مشورت ها با معاونان وزرا و حوزه ریاست جمهوری برای هماهنگی بر سر اسامی و استعلام های لازم صورت گرفت. این مسیر امروز طی شده و بنابر آخرین صحبت ها امیدواریم تا روز ۲۶ آبان به نتیجه قطعی برسیم. اگر هم احیاناً این جمع بندی محقق نشد احتمال این وجود دارد که کسی را به عنوان سرپرست معرفی کنیم.

وزیر ارشاد درباره اینکه در این انتخاب اولویت با «مدیر بودن» است یا «آشنایی با سینما» هم گفت: ملاک های مختلفی را مدنظر داشتیم. نکته اول این بود که سینما دارای صنوف متعددی است. بیش از ۳۰ صنف در سینما فعال هستند و اینکه فردی بتواند به گونه ای عمل کند که این اصناف در کنار یکدیگر قرار بگیرند بسیار حائز اهمیت است. به خصوص که در مواردی برخی از این اصناف تفاوت و حتی تعارض منافع با هم دارند. اینکه مدیری بتواند خانواده سینما را به رغم این اختلافات گردهم نگه دارد و کشتی سینما به صورت متوازن حرکت کند، در این زمینه مدنظر ما بود. با این نگاه حتما «مدیر بودن» اهمیت بسیاری دارد. نکته بعد اما شناخت سینما است. البته اینکه رئیس سازمان سینمایی از خانواده سینما باشد، اولویت هست اما یک ضرورت نیست، چراکه ممکن است فرد خارج از سینما راحت تر بتواند خارج از دایره آن تعارض منافعی که به آن اشاره شد، حرکت بکند.