حلقه اخراجی‌ها از کاخ سفید؛ جف سشنز جدیدترین عضو

گروه جهان الف،   3970818025

اخراج کارکنان کاخ سفید از جانب رئیس‌جمهور آمریکا در این دو سال و اندی که از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در قدرت می‌گذرد، ظاهرا عادت دیرینه‌ای است که وی سال‌ها به آن شهره بوده است.

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آن که پا به کاخ سفید بگذارد نیز سال‌ها بود که به کنار گذاشتن مخالفان خود در برنامه تلویزیونی‌اش با نام «The Apprentice» با جمله معروف «شما اخراج هستید!» شهره خاص و عام شده بود.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی با عنوان «شما اخراجید!: چطور ترامپ کارکنان کاخ سفید را اخراج کرده است» به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌ها در نحوه برکناری اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید پرداخته است.

رویترز در ادامه  این گزارش می‌نویسد: «با این شهرت عجیب پیش از ورود به واشنگتن و قدم گذاشتن در کاخ سفید، ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری‌اش، در اغلب موارد، برکنار کردن کارکنانش را به رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید محول کرده و صرفا خروج آنها را از طریق توئیتر اعلام رسمی کرده است.»

 

 

بنا بر این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در توئیتی اعلام کرد که «جف سشنز» دادستان کل آمریکا نیز از کار خود کنار گذاشته شده است. سشنز جدیدترین فرد در میان افرادی است که دولت ترامپ را ترک می‌کنند. اما پیش از این نحوه برکناری دیگر مقامات کاخ سفید به چه نحو بوده است؟

 

«جیمز کومی» رئیس اف بی آی، 9 می سال 2017 میلادی

 

 

زمانی که ترامپ تصمیم به برکناری کومی گرفت، کاخ سفید نامه‌ای از جانب رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به رئیس اف بی آی منتشر کرد که در آن توضیح داده شده بود که وی به پیشنهاد «راد روزنشتاین» معاون دادستان کل آمریکا برکنار شده است. شخص کومی نیز از طریق گزارش‌های شبکه‌های خبری از وجود این نامه مطلع شد، آن هم درست زمانی که در حال دیدار و گفت‌وگو با کارکنان خود در لس آنجلس بود. ترامپ بعدا اعلام کرد که برکناری کومی به دلیل «مسئله مربوط به روسیه» بوده است.

 

«رینس پریباس» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، 28 جولای سال 2017 میلادی

 

 

این بار ترامپ در شرایطی که سوار بر هواپیمای ریاست‌جمهوری آمریکا و در حال بازگشت از سفر یک روزه خود به «لانگ آیلند» نیویورک بود با انتشار یک توئیت در صفحه توئیترش اعلام کرد که «جان کلی» را جایگزین پریباس کرده است. پریباس نیز خودش سوار همان پرواز بود. ترامپ بعد از نشستن هواپیمایش در فرودگاه به خبرنگارانی که منتظر توضیحات وی در این رابطه بودند صرفا گفت: «رینس مردم خوبی است».

 

«آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید، 31 جولای سال 2017 میلادی

 

 

نخستین روزی که جان کلی کار خود را در جایگاه ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید آغاز کرد، ترامپ از وی خواست تا اسکاراموچی را برکنار کند. اسکاراموچی در آن روز حدودا 10 روزی می شد که مشاور کاخ سفید شده بود و اخراجش به دلیل یک اظهارنظر نابه‌جا در مصاحبه با نشریه «نیویورکر» صورت گرفت. کاخ سفید بعدا اعلام کرد که اخراج وی به این دلیل صورت گرفته که جان کلی می‌خواسته در شروع کار خود در کاخ سفید «یک لوح سفید» بدون خط خوردگی در اختیار داشته باشد.

 

«اوماروسا منیگالت نیومن» دستیار ارشد ترامپ، 13 دسامبر سال 2017 میلادی

 

 

منیگالت نیومن شهرت خود را بواسطه یکی از برنامه‌های تلویزیونی ترامپ بدست آورده بود و به وی در کاخ سفید ملحق شده بود. او را نیز شخص جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید برکنار کرد و وی صحبت‌های کلی را در حالی که او را در یکی از اتاق‌های کاخ سفید برکنار می‌کرد، ضبط کرد و بعدا در یک برنامه تلویزیونی درباره کتابی که با موضوع هرج و مرج در کاخ سفید نوشته بود، آن را پخش کرد. واکنش ترامپ به این کتاب دستیار ارشد سابقش این بود که وی را در صفحه توئیترش، «سگ» خطاب کرد.

 

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، 13 مارس سال 2018 میلادی

 

 

تیلرسون در سفر آفریقا بود که تلفنی از جانب جان کلی دریافت کرد مبنی بر اینکه باید سفرش را نیمه‌کاره رها کند. ترامپ برکناری وی را از طریق یک پست توئیتری صبح هنگام اعلام کرده بود و بعدازظهر نیز با وی تلفنی تماس گرفته بود. این تصمیم پس از ماه‌ها تنش میان ترامپ و تیلرسون بر سر سیاست های رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شده بود.

 

«هربرت مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی ترامپ، 22 مارس سال 2018 میلادی

 

 

ترامپ اغلب با مک‌مستر اختلاف و تنش داشت و این دو در نهایت «در توافقی متقابل» به این نتیجه رسیدند که زمان ترک کاخ سفید فرا رسیده است. این بخشی از بیانیه کاخ سفید درباره برکناری مک‌مستر از سمت خود بود. دونالد ترامپ نیز به دنبال این بیانیه کاخ سفید، در پیامی توئیتری «جان بولتون» را به عنوان جانشین مک‌مستر معرفی کرد.

 

«دیوید شولکین» وزیر امور کهنه‌سربازان، 28 مارس 2018 میلادی

 

 

مقامات کاخ سفید اعلام کردند که ترامپ از تیترهای منفی رسانه‌ها درباره هزینه‌های سفرهای شولکین و همچنین کشمکش‌ها در داخل این وزارتخانه به ستوه آمده بود. شولکین در مصاحبه با شبکه «ان بی سی» گفت که جان کلی به وی گفته اخراج است و درست دقایقی بعد از آن ترامپ این خبر را توئیت کرده است و رئیس‌جمهور آمریکا اصلا در تماس تلفنی که درست ساعاتی پیش از این اتفاق با وی داشته، فراموش کرده که حتی نکته‌ای در این رابطه به وی بگوید.

 

«جف سشنز» وزیر دادگستری آمریکا، 7 نوامبر 2018 میلادی

 

 

ترامپ پس از آن از سشنز به خشم آمد که این سناتور سابق آمریکایی از نظارت بر تحقیقات اف بی آی در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی سر باز زد. ترامپ در یکی از نخستین توئیت‌های خود پس از انتخابات میان‌دوره کنگره اعلام کرد که سشنز برکنار شده و از وی بابت خدماتش در تمام این مدت قدردانی کرد. پیش از این توئیت، جان کلی با سشنز تماس گرفته و وی را از برکناری‌اش مطلع ساخته بود. سشنز در نامه ای به ترامپ گفت که به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا استعفا داده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین