سفرهای استانی «ملک سلمان» برای ترمیم جایگاه پس از قتل «خاشقچی»

گروه جهان الف،   3970817109

شاه سعودی که این‌روزها به شدت تحت فشارهای بین‌المللی مربوط به قتل روزنامه‌نگار سعودی در استانبول است، در اقدامی بی‌سابقه به انجام سفرهای استانی و تلاش برای ترمیم جایگاه ولی‌عهد عربستان روی آورده است.

به گزارش فارس، «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، در اقدامی بی‌سابقه از زمان رسیدنش به پادشاهی در سال 2015 تاکنون، اخیرا به یاد انجام سفرهای استانی و اطلاع از وضعیت شهروندان عربستانی از نزدیک افتاده است.

از نظر ناظران سیاسی، این سفر تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی روزافزون درباره پاسخگویی ریاض در قبال پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفته است.

روزنامه لبنانی «النهار» نوشت که یکی از مشاوران نزدیک به ملک سلمان 82 ساله، به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که وی دو روز پیش وارد استان «القصیم» در مرکز عربستان شده و این سفر، آغازی برای بازدید او از استان‌های دیگر عربستان است.

به نوشته پایگاه خبری عربستانی «سبق»، در مراسم استقبال از وی در فرودگاه القصیم، محمد بن سلمان، ولی‌عهد نیز حضور داشت و شاه سعودی قرار است در ادامه سفرهای استانی‌اش،از استانهای شمالی کشور نیز بازدید کند.

 

این نخستین سفر داخلی شاه سعودی از سال 2015 تاکنون است و به نوشته روزنامه عکاظ، هدف از آن، اطلاع از احوال شهروندان سعودی و نیز افتتاح چندین پروژه مهم در حوزه توسعه است.

در حاشیه حضور شاه سعودی در استان القصیم و دیدارش با مقامات مختلف در این استان، رسانه‌های سعودی به مانور بر روی دیدارهای دوستانه ولی‌عهد با خانواده‌های مختلف و اهالی این استان، پرداختند و تصاویر متعددی از وی و لبخندهای تصنعی او در کنار این خانواده‌ها منتشر کردند تا از این راه، اخبار منتشر شده مبنی بر تضعیف جایگاه محمد بن سلمان به عنوان ولی‌عهد پس از قتل خاشقچی را زیر سوال ببرند.

شاه سعودی در ادامه این سفر استانی، امروز وارد استان «حائل» شد و در قصر «ایجا» با برخی اهالی این استان دیدار کرد. هدف از این سفر که ولی‌عهد عربستان نیز پدرش را همراهی می‌کند، افتتاح چندین پروژه به ارزش 7 میلیارد ریال اعلام شده است.

 

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، همزمان با مانور رسانه‌های سعودی بر روی این سفر داخلی شاه سعودی، اخباری نیز از آزادی شماری از شاهزاده‌های خاندان سلطنتی در عربستان که به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد بازداشت شده بودند؛ منتشر می‌شود.

پس از آزادی شاهزاده «خالد بن طلال بن عبدالعزیز» برادر «ولید بن طلال» در روز شنبه پیش، برخی منابع نیز اقدام به انتشار عکسهایی از شاهزاده «عبدالعزیز» پسر ملک فهد بن عبدالعزیز که از جمله شاهزاده‌های تحت بازداشت ولی‌عهد عربستان بود، کردند.

این تحولات در حالی در عربستان در جریان است که این کشور این روزها به شدت تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی پس از قتل خاشقچی دارد.

این‌روزنامه‌نگار آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است.

آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

مقام‌های سعودی، ابتدا بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است اما سرانجام روز ۲۸ مهر، یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی اعتراف کردند؛ وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است.

سپس عربستان سعودی تمام تلاش خود را وقف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل این روزنامه‌نگار کرد اما هنوز در القای این مسئله ناکام مانده است.

گفته می‌شود که از زمان حملات 11 سپتامبر در آمریکاتاکنون، پرونده قتل خاشقچی، از مهمترین چالشها و بحرانهایی به حساب می‌آید که گریبانگیر ریاض شده است و بیشترین آسیب را به وجهه ولی‌عهد 33 ساله عربستان که پست‌های کلیدی متعدد در کشور دارد، وارد کرده است. زیرا باور این مسئله دشوار است که وی در این قتل نقشی نداشته است.