مروری بر اخبار مهم روز؛ مخاطب سخنان کنایه آمیز محسن هاشمی/ چرخش گفتمانی دولت/ جهانگیری و دو راهی انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری/ واعظی از دولت می رود؟

گروه سیاسی الف،   3970815140 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

مخاطب سخنان کنایه آمیز محسن هاشمی/ چرخش گفتمانی دولت/ جهانگیری و دو راهی انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری/ واعظی از دولت می رود؟

جهانگیری بنا دارد در ۱۴۰۰ نقش‌آفرین باشد یا ۹۸؟

روزنامه آرمان نوشت: بدون تعارف اسحاق جهانگیری پیشانی جریان اصلاحات در دولت دوازدهم است و هرگونه هجمه یا کم‌اعتنایی به او برابر با نمره منفی دولت در قدرشناسی از حامیان اصلی خود است که همان اصلاح‌طلبان تعریف می‌شوند... مقدمه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم کسب حداکثر کرسی‌های مجلس در سال 98 است. در این مسیر پیشنهاداتی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده که از جمله آنها سپردن انتخابات مجلس به جهانگیری است یعنی او از قدرت تعاملش با گروه‌های مختلف در راستای انتخاب نفرات برتر و مورد نیاز برای موفقیت در اجرای پروژه انتخابات 1400 بهره بگیرد... اگر تصمیم جامعه برای انتخابات مجلس 98 بر مبنای عملکرد دولت باشد، بدون تردید اصلاح‌طلبان باید بهارستان را فراموش کنند و پس از آن هم در اندیشه پاستور 1400 نباشند.

 اعتراض فرشاد مومنی به منطق «کی بود، من نبودم» دولت

روزنامه کیهان نوشت: یک کارشناس اقتصادی حامی دولت می‌گوید دولت  باید نگاه سوداگرانه و لیبرال به اقتصاد را با نگاه عدالت‌محور و برنامه‌محور جایگزین کند.

فرشاد مومنی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان، به نقش تیم مسعود نیلی دستیار اقتصادی روحانی در ریل‌گذاری دولت سازندگی (هاشمی رفسنجانی)  پرداخت و اظهار داشت: آقای دکتر مسعود نیلی در سال 1376 در موسسه نیاوران مقاله‌ای را تحت عنوان «ارزیابی تجربه تعدیل اقتصادی در ایران» منتشر کردند. این مقاله یکی از صادقانه‌ترین گزارش‌های یکی از طرفداران افراطی برنامه «تعدیل ساختاری» در دوره پس از جنگ است و به وضوح نشان می‌دهد اینها در زمان آغاز این سیاست، چه طیف متنوعی از انتظارات درباره این سیاست را برای خود بار کرده بودند و به مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم وعده دادند اگر این کار انجام شود، آن نتایج مطلوب به دست می‌آید. او در این مقاله قدم به قدم توضیح می‌دهد که چگونه تمام تصوراتشان در مواجهه با واقعیت‌های اقتصاد سیاسی ایران یکی پس از دیگری فرو می‌ریزد و آنچه را قرار بود به عنوان دستاوردهای اغواگر برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد، محقق نشد. در واقع این انتظارات نه تنها برآورده نشدند، بلکه ده‌ها گرفتاری کوچک و بزرگ دیگر هم برای ایران پیش آمد...... طی هفته‌های گذشته مقام بسیار گرامی ریاست‌جمهوری سه بار در صحبت‌های عمومی این مسئله را مورد اذعان قرار داد که «دولت هر لحظه که اراده کند می‌تواند نرخ ارز در بازار آزاد را به هر سطحی که می‌خواهد برگرداند.»

از این صحبت چه استنباطی می‌توان داشت؟ متاسفانه عده‌ای علاقه‌مند هستند مدام ا‌فرادی از جمله دکتر راغفر را متهم کنند و بگویند که ایشان چنین چیزی را گفته است... شیوه‌های اجرایی هم به‌گونه‌ای است که مدام تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازند و در این سال‌ها دچار «کی بود؟ کی بود؟»‌ها شده‌ایم. من توصیه می‌کنم اگر نهادهای نظارتی صلاح می‌دانند امکان یک گفت‌وگو و مناظره رو‌در‌روی مدعیان «کی بود؟ کی بود؟»ها را برقرار کنند تا هزینه و فایده اتفاقاتی که اینها به‌عنوان هنر خود مطرح می‌کنند، به زبان کارشناسی و با مقیاس عدد و رقم مورد واکاوی قرار گیرد و اگر محرز شد هزینه ادعای آنها بیش از فایده‌های آن بوده، می‌توانیم مشوقانه به آنها توصیه کنیم که در شیوه اداری اقتصادی کشور یک بازنگری انجام دهند.

موضع گیری در قبال دیدار تعدادی از سیاسیون با آیت الله شبیری زنجانی

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: ... ‌اشاره به هویت برخی از کسانی است که به بهانه دفاع از حضرتعالی{ آیت الله شبیری زنجانی}، عقده‌های فرو خورده خود از اسلام و انقلاب و امام راحل(ره) را بیرون ریخته‌اند و شایسته نیست که این قماش سنگ دفاع از شما را به سینه بزنند و نستجیربالله، این توهم را در اذهان عمومی پدید آورند که با حضرتعالی همسویی دارند!... بدیهی است که جماعتی با این هویت علی‌رغم آنچه ادعا می‌کنند، هرگز نمی‌توانند نگران جایگاه مرجعیت بوده و به دفاع از جنابعالی برخاسته باشند! از این روی، ضمن پوزش از تصدیع اوقات شریف، امید است به هر طریقی که مصلحت می‌دانید تلاش جماعت یاد شده برای انتساب به حضرتعالی را خنثی فرمایید چرا که حضرتعالی یکی از مراجع عالیقدر و متعلق به جهان اسلام هستید... والامر الیکم.

شریعتمداری خطاب به آیت‌الله شبیری زنجانی: حضرتعالی یکی از مراجع عالیقدر و متعلق به جهان اسلام هستید

روحانی دوست دارد تفکر خودش در دولت بعد هم حاکم باشد

مصطفی هاشمی طبا و رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 به نامه نیوز می گوید: روحانی گرچه به ادامه رویکرد دولتش در دولت آینده علاقه دارد اما آنقدر روزهای پرمشغله ای را سپری می کند که وقت و زمانی برای فکر کردن به مصادیق آن نمی یابد.

 ازگردش به راست در سیاست تا گردش به چپ در اقتصاد

روزنامه فرهیختگان نوشت: ... روحانی در شرایطی از لزوم جدی‌تر شدن ورود دولت به اقتصاد سخن می‌گوید که پیش از این در اتاق فرمان اقتصادی دولت همواره بر پاشنه‌ای دیگر می‌چرخید... دولتی که خیلی‌ها می‌گویند در حوزه سیاست گردش به راست داشته، رفته‌رفته فرمان اقتصاد کشور را به چپ می‌چرخاند و به محوری‌ترین گزاره‌های اقتصاد نهادگرا تن می‌دهد. پوزیشن جدیدی که در تناقض صددرصدی با آن چیزی است که در سال 92 از روحانی مشاهده شد. تغییرات کابینه و حضور نهادگرایانی چون دژپسند و اسلامی و نیز پررنگ‌تر شدن نقش نوبخت نیز همین موضوع را به اثبات می‌رساند و نشان می‌دهد به‌رغم آنکه همچنان روح حاکم بر دولت اقتصاد لیبرال است، اما اقتضائات کنونی جامعه دولت را به گرایش به نهادگرایی وادار ساخته.

هیچ موضوعی نباید از مردم پنهان بماند

اسحاق جهانگیری، در مراسم تودیع و معارفه وزیر صمت گفت: آخرین پرده نمایش ترامپ و همکارانش در آمریکا دیشب به صحنه آمد. در این شرایط مهم است که کشور را چگونه اداره کنیم. مسائل و تصمیم‌گیری‌ها در اداره کشور باید با دقت دنبال شود...آنچه حیاتی است این است که با مردم صادقانه صحبت شود چون مردم صاحبان اصلی کشور و انقلاب بوده و عبور از شرایط سخت پیش رو جز با همراهی مردم امکان پذیر نیست. ما به مشارکت و همکاری مردم نیاز داریم بنابراین شرایط کشور برای مردم دقیق تبیین شود. البته این بدان معنا نیست که مسائل نگران کننده را پمپاژ کنیم. آنجا که لازم نیست نباید مردم را نگران کنیم. باید نگرانی‌ها را در میان خود نگه داریم ولی هیچ موضوع دیگری هم نباید از مردم پنهان بماند... مردم باید ببیند مسئولان صادقانه برای عبور از مشکلات تلاش می‌کنند اگر مردم این را ببینند حتما به میدان می‌آیند و از هیچ کمک و فداکاری دریغ نمی‌کنند.

جهانگیری: باید با مردم صادقانه صحبت شود چون صاحبان اصلی انقلاب هستند/ آمریکا منزوی و تنهاست

چالش انتخاب شهردار برای شورای شهر تهران

در نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران برای انتخاب ۵ نفر از میان ۱۳ کاندیدای شهرداری تهران رای گیری به عمل آمد و در نهایت رسول کشت پور با ۱۴ رای، عباس آخوندی و پیروز حناچی هرکدام با ۱۱ رای و غلامرصا انصاری و کامل تقوی‌نژاد هریک با ۱۰ رای به عنوان ۵ کاندیدای منتخب، برگزیده شدند.

۵ گزینه تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند

اسماعیل دوستی، از اعضای حزب اعتمادملی و عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به گزینه‌های تصدی شهرداری تهران به تسنیم گفت: روند انتخاب شهردار تهران، روند مناسبی نیست و باید اعضای شورای شهر در جلساتی خصوصی گزینه‌های مناسب برای شهرداری تهران را مورد ارزیابی قرار دهند.

عضو سابق شورای شهر درباره احتمال حضور عباس آخوندی در جایگاه شهردار تهران تصریح کرد:‌.. با توجه به روحیه و اخلاقی که از او سراغ دارم، بعید می‌دانم بتواند تعامل مناسبی با شورای شهر تهران داشته باشد.

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات و از افراد نزدیک به رئیس این دولت در توئیتر خود نوشت: «شهر تهران به اندازه کافی از شکاف طبقاتی رنج می‌برد، با انتخاب گزینه‌ای با اندیشه‌های سوپر لیبرال اقتصادی به این ناهنجاری دامن نزنید.»

محسن هاشمی، در پایان نودوهشتیمن جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنده اسم خود را به عنوان نامزد شهرداری اعلام نکردم ولی توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران معرفی شدم و یک اتفاق خوبی نیز صورت گرفت که دفعه قبل ۵ رای داشتم اما در این مرحله ۸ رای کسب کردم... یکسری از گزینه‌ها در لیست ۵ نفره رای نیاوردند و امکان دارد در آینده اسمشان در لیست بیاید ولی امیدواریم آخرین شهردار در این دوره باشد.

محسن هاشمی: دفعه قبل ۵ رای داشتم، این سری ۸ رای/ امیدوارم آخرین انتخاب شهردار در شورای پنجم باشد

یک فصل بی‌سخنگویی دولت

روزنامه هشهری نوشت: با شروع مرحله اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، صندلی نخست دولت در اطلاع‌رسانی مبارزه با تحریم‌ها خالی است. برخی رسانه‌ها هفته گذشته در حالی از تکمیل شدن دوباره کابینه با رای اعتماد مجلس به 4وزیر خبر داده بودند که هنوز یک صندلی خالی مانده بود. پست سخنگویی دولت با گذشت 3ماه از 9مردادماه سال‌جاری همچنان بدون سرپرست مانده... به‌نظر می‌رسد رویکرد دولت در معرفی همزمان یکی از اعضای دولت برای پست سخنگویی مانع اصلی در معرفی چهره سخنگو است.

واعظی و جنتی مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند

مهر نوشت: واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و علی جنتی سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز در فهرست بازنشستگان قرار دارند و باید تا تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۷ نهاد ریاست جمهوری را ترک کنند. خبرهای رسیده حاکی از این است که واعظی به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت همکاری خود را ادامه می دهد و علی جنتی نیز به عنوان عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مهم سرمایه گذاری حکم دریافت می کند.