تاریخچه دلار و اهمیت آن در بازار داخلی و خارجی

گزارش بازرگانی،   3970814060

دلار (به انگلیسی: Dollar، آوایش: دالِر) نام یکای پول ۳۳ کشور جهان از جمله کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، و سنگاپور است. واژه دالر احتمالاً صورت مقلوب تالر یا یوآخیمزتالر است که نام منطقه‌ای است در بوهم که معادن نقره مرغوبی داشت. و از آن برای ضرب سکه استفاده می‌شد. امروزه این منطقه بخشی از جمهوری چک است و چک‌ها آن را با نام یاخیموف می‌شناسند.

تاریخچه دلار :

دلار آمریکا (به انگلیسی: United States dollar) یکای پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در ۶ ژوئیه ۱۷۸۵ (که در آن زمان، تنها یک مجلس بود) به اتفاق آرا دلار را یکای پول آن کشور قرار داد. پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجر نشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکاییان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند. سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.

 

نقش دلار در اقتصاد آمریکا:

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیره ی جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است. آمریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداختهای عظیم، می‌تواند هزینه وسرمایهی مصرفی را فراتر از تولید داخلی تامین کند و به سرمایه‌گذاریهایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندنددارایی‌های خود را به دلار و طلا افزایش دهند , باتوجه به افزایش قیمت طلا در جهان این میل خارجی ها برای تبدیل دارایی های خود به دلار بیشتر نیز شده است .

 

علامت $ نشانه دلار است :

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این “P” در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.

 

وضعیت قیمت دلار در ایران :

بعد از شروع سال ۹۷ قیمت دلار به دلیل مسائل سیاسی و آغاز دور جدید تحریم ها روند صعودی به خود گرفت و از مبلغ ۳ هزار تومان به بیش از ۶ هزار تومان رسید, ادامه به علت سودجویی دلالان و طمع خیلی از مردم عادی قیمت دلار نزدیک به بیست هزار تومان رسید و سپس با تدابیر دولت قیمت دلار با کاهش روبرو شد , هیجانات بازار ارز در چند ماه اخیر به حدی بوده است که مردم هنوز قیمت دلار امروز را در موتور های جست و جو گر دنبال میکنند تا ببینند آیا اتفاق تازه ای در بازار ارز رخ داده است یا خیر .

 

ارتباط قیمت طلا و دلار در ایران چیست :

طلا بر اساس قیمت جهانی آن محاسبه میشود , به همین دلیل زمانی که دلار از ۳ هزار تومان در عرض چند ماه به ۱۵ هزار تومان رسید , قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۵ برابر شد و به بیش از ۵۶۰ هزار تومان بابت هر گرم رسید , امروزه علاوه بر دلار مردم پیگیر قیمت طلا امروز ۹۷ هستند .