اختیارات دولت کم است؟ پاسخ کرباسچی به صفایی فراهانی/ کلاف سر در گم شهرداری تهران؛ تهرانی‌ها چه گناهی کرده‌اند؟/ ۱۳ آبان و ناکامی آمریکا در تحریم ایران

گروه سیاسی الف،   3970812154 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

اختیارات دولت کم است؟ پاسخ کرباسچی به صفایی فراهانی/ کلاف سر در گم شهرداری تهران؛ تهرانی‌ها چه گناهی کرده‌اند؟/ ۱۳ آبان و ناکامی آمریکا در تحریم ایران

کلاف سر در گم شهرداری تهران؛ تهرانی‌ها چه گناهی کرده‌اند؟

ماجرای افشانی و شهرداری تهران همچنان ادامه دارد. جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی در نامه‌ای به محسن هاشمی اسامی ۱۲ نفر از داوطلبان شهرداری را که تا سه سال آینده بازنشسته نمی‌شوند اعلام کرده است.

اسامی ۱۲ کاندیدای غیربازنشسته برای تصدی سمت شهرداری تهران اعلام شد

از طرف دیگر، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران از توقف فرایند انتخاب شهردار تهران تا تعیین تکلیف طرح استفساریه در مجلس خبر داد!

فرایند انتخاب شهردار تهران به تعویق افتاد

یکی از نمایندگان مجلس از لابی شورای شهر با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس برای مستثنا کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان خبر داد.

لابی شورای شهر برای تصویب استفساریه شهردار تهران

روزنامه صبح‌نو از ضیافت شام در منطقه ۲۲ تهران خبر داده است و نوشته است: «شنیده‌ها حکایت از آن است که مدیران موسسه همشهری و هم‌استانی افشانی در شهرداری تهران در رستوران آبشار منطقه‌۲۲ با محوریت رییس‌دفتر بازنشسته شهردار بازنشسته تهران گردهم آمدند تا تلاش‌ها برای قانع کردن نمایندگان مجلس برای مستثنا کردن افشانی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را جدی‌تر از پیش پی بگیرند. پیش‌تر و در اقدامی بی‌سابقه، بررسی طرح استفساریه مستثنا شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان که قرار است به مستثنا شدن شهرداران کلانشهرها تغییر یابد، علاوه بر آنکه یکشنبه در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار می‌گیرد، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم قرار خواهد گرفت.

رییس دفتر بازنشسته شهردار بازنشسته تهران برآن است تا با کارگیری و هماهنگی میان همراهان شهردار تهران در شهرداری و مجلس، دوفوریت طرح مذکور را به صحن ببرد تا پیش از موعد قانونی بتوانند افشانی را در بهشت حفظ کنند. گفته می‌شود آقای محمدعلی وکیلی که پیشتر به نام روزنامه ابتکار برای دخترش طرح ترافیک خبرنگاری گرفت و همچنین خانم فریده اولادقباد، نماینده تهران در مجلس از فعالان مستثنا کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هستند.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا پیش‌بینی کرد این استفساریه در کمیسیون اجتماعی رد خواهد شد. سلمان خدادادی در خصوص فرستادن استفساریه برای ماندن شهردار تهران به کمیسیون اجتماعی گفت: این استفساریه بار دیگر و طبق آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده است و ما هم در کمیسیون بر اساس قانون باید آن را بررسی کنیم؛ اما این به معنی تائید و صحت  این موضوع نیست و به احتمال زیاد هم رد خواهد شد.

روزنامه سازندگی محسن هاشمی را تنها گزینه اصلاح‌طلبان برای رهایی از باتلاق شورای شهر و شهرداری تهران دانست.

روزنامه سازندگی نوشت:

«محسن هاشمی به نسبت دیگران جوانتر است، فن سالار است و نه چپ است و نه راست و می‌تواند به نقطه تفاهم حاکمیت و دولت و اصلاحات بدل شود. محسن هاشمی از بدنه شهرداری است و گرچه برخی مفهوم آقازادگی را به انحراف کشیده‌اند اما او فقط به فرزند آقای هاشمی بودن کفایت نکرده و در کف شهرداری بر قابلیت‌های خود افزوده است. از لحاظ سیاسی نیز در این یک سال به تعبیر خودش کار سیاسی را به خوبی آموخته است و تعامل با جناح‌های درون جبهه اصلاحات را فراگرفته است؛ تا جایی که بارها از نحوه ریاست او بر شورا از سوی بزرگان جبهه اصلاحات تقدیر شده است و یقینا در مقام شهردار نیز این تجربه را تعمیق خواهد کرد. رای بالای مردم تهران به او، که با فاصله قابل ملاحظه از فرد دوم رخ داد، نشانه اعتبار شخصی محسن هاشمی هم هست؛ گرچه هرگز این تبختر او را فرا نگرفت که برابر شورای شهر تهران ندای جداسری سر دهد و این تعهد تشکیلاتی را نسبت به حزب خویش، به عنوان رئیس شورای مرکزی هم انجام داده است بدون آنکه هویت کارگزارانی، هویت اصلا حطلبی و هویت اعتدالگرایی را در تعارض قرار دهد.»

شهرداری تهران به باتلاق اصلاح‌طلبان بدل شده است

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی از تلاش برای بقای افشانی در شهرداری تهران حمایت کرده و نوشته است: «اگر شورا، مجددا مجبور به انتخاب فردی به غیر از افشانی شود و حضور شهردار جدید در آینده باعث تغییرات چندین و چند باره در مدیریت‌های عالی و میانی شهرداری تهران شود، تا زمان ثبات در خانه بهشت، دوره شورای پنجم به پایان خواهد رسید و این به معنای شکست این شورا مانند شورای اول شهر تهران خواهد بود... منطق نشان می‌دهد که شهرداری تهران باید در آرامش و ثبات کارش را انجام دهد. از همین رو اگر تفسیر قانون در گیرودار سیاست نیفتد و حقوقدانان و وکلای مردم در زمینه استفساریه اخیر پارلمان پیشقدم شوند و با تصویب فوریتش در راه ابقای افشانی در شهرداری همت کنند، می‌توان بیشتر به آینده تهران امیدوار بود. در این بین نباید از نقش کلیدی فراکسیون امید در این زمینه هم غافل شد.»

روزنامه ایران هم در مطلبی تلاش کرده است لزوم ثبات مدیریت در شهرداری را نشان دهد و از اینکه شهردار تهران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شده است انتقاد کرد. البته ناگفته پیداست دغدغه‌های حزبی و سیاه‌نمایی از شهرداری دوره قالیباف، چاشنی حمایت‌های روزنامه‌های اصلاح‌طلب از افشانی است.

عبدالله ناصری، سیاستمدار اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه شرق همین خط رسانه‌ای را پی گرفته و از استفساریه مجلس حمایت کرده است.

اما واقعیت ماجرا این است که تلاش اصلاح‌طلبان برای بقای افشانی تلاشی برای حفظ حیثیت اصلاح‌طلبان است، چون اگر افشانی بنا به قانون مجبور شود شهرداری را ترک کند، تهران در عرض ۱۵ ماه دو شهردار به خود دیده و با آنها خداحافظی کرده است. این روزها مشخص شده است نجفی همسر دومش را به شهرداری ترجیح داد و استعفا داد و افشانی هم علی‌رغم اطلاع از طرح مجلس به شهرداری تهران انتخاب شد. این تغییرات پی‌درپی از نظر افکار عمومی موجه نیست و طبیعتا تاثیر منفی خود را بر عملکرد شهرداری خواهد گذاشت. 

از طرفی دیگر اختلافات درون‌گروهی اصلاح‌طلبان در این ماجرا بی‌تاثیر نیست و شهرداری تهران با پست‌های مدیریتی زیاد مورد طمع گروه‌های مختلف سیاسی است. به‌همین جهت حزب کارگزاران سازندگی تلاش زیادی برای شهردارشدن محسن هاشمی دارد. افشانی از اعضای حزب اعتماد ملی است و طبیعتا الیاس حضرتی که اکنون عملا همه‌کاره حزب اعتماد ملی است و بقیه اعضای اعتماد ملی نمی‌خواهند شهرداری تهران را از دست دهند. به‌همین جهت همه تلاششان را برای بقای افشانی به‌کار بسته‌اند.

و در میانه تلاش‌ و لابی‌های اصلاح‌طلبان برای بقای افشانی و چشم‌انداز مبهم آینده مدیریت شهری، شهر تهران و شهروندان آن، حیران مانده‌اند و بلاتکلیف.

***

۱۳ آبان و ناکامی آمریکا در تحریم ایران

۲ روز مانده به اجرای تحریم‌های ۱۳ آبان علیه ایران، آمریکا در یک عقب‌نشینی آشکار ۸ کشور را از تحریم‌های جدید معاف کرد تا رسما سیاست «به صفر رساندن فروش نفت ایران» شکست بخورد.

روزنامه خراسان نوشت: 

روز گذشته در آستانه اعلام بازگشت تحریم ها، آمریکا ناچار شد به هشت کشور معافیت بدهد تا کماکان به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این درحالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، تاکنون بارها تاکید کرده بودند که در آبان فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند. با این حال شواهد و گزارش رسانه های بین المللی نشان می دهد که آمریکا در این خواسته شکست خورده است. این شکست در سه عرصه رخ داده است:
 
اول این که ایران با تغییر روش های فروش نفت و روی آوردن به تاکتیک های جدید همچنان مقادیر چشمگیری نفت راهی بازار می‌کند تا جایی که حتی آمارها نشان می دهد که برخلاف آن چه پیشتر گفته می شد که میزان روزانه فروش نفت ایران با کاهش 50 درصدی به حدود 1.2 میلیون بشکه رسیده است اما این میزان حدود دومیلیون بشکه است...
 
دوم این که آمریکا و متحد اصلی اش در منطقه یعنی عربستان سعودی در پرکردن نفت ایران در بازار موفق نبوده اند. 
 
سوم هم این که همین کاهش نسبی عرضه نفت به بازار از سوی ایران یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر بوده به نحوی که عملا افزایش قیمت، کاهش عرضه نفت از سوی ایران را در بودجه کشورمان جبران کرده است.
این شرایط باعث شده تا آمریکا به هشت کشور معافیت تحریمی مشروط بدهد. هشت کشوری که عملا خریداران اصلی و بزرگ نفت ایران هستند و حدود 70 درصد نفت ایران را می خرند که شکست بزرگی برای آمریکا در تحریم نفت ایران است.»
 
داوود هرمیداس‌باوند در روزنامه آرمان نوشت: «عقب نشینی کنونی آمریکا از وضع تحریم برای کشورهایی که نفت ایران را می‌خرند چند علت دارد. نخست اینکه این تحریم‌ها به طور اتوماتیک قیمت نفت را بالا خواهد برد و همه کشورهایی که وارد کننده نفت هستند متضرر می‌شوند...
 
از طرف دیگر اروپایی‌ها قبلا گفته‌اند که به برجام پایبند هستند، درهر شرایطی یک سوم نفت ایران را خواهند خرید و به شرکت‌های کوچک‌تر نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران توصیه می‌کنند، اما شرکت‌های بزرگ اروپایی قبل از 13 آبان شروع به عقب‌نشینی کردند. حتی برای ایجاد نهاد سرمایه‌گذاری در ارتباط با ایران که ربطی با آمریکا نداشته باشد نیز همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نظر مساعدی نداشتند. لذا اینطور نیست که اروپایی‌ها کاملا طرف ایران باشند...»
 
روزنامه وطن امروز نوشت: «اصلی‌ترین دلیل معافیتی که آمریکا برای برخی کشورهای آسیایی خریدار نفت‌خام ایران در نظر گرفته است شکست برنامه‌های قبلی برای جایگزینی نفت ایران و خریدن وقت برای یافتن و تجهیز کردن جایگزین‌های نفت ایران در بازار جهانی است. آن طور که مشخص است روسیه، عربستان سعودی و خود آمریکا می‌خواهند نقش ایران را در بازار ایفا کنند اما به دلیل اینکه این موضوع بسیار زمانبر است آمریکا اجازه داده است برخی کشورها با این تبصره که اولا خرید نفت خود را از ایران کم کنند، به خرید خود ادامه دهند.»
***
اختیارات دولت کم است؟ پاسخ کرباسچی به صفایی فراهانی
محسن صفایی فراهانی، سیاستمدار اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه اعتماد درباره وضعیت مدیریتی کشور صحبت کرده است. صفایی فراهانی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «من بارها گفته‌ام عملکرد دولت جای انتقاد زیاد دارد و خود من هم انتقاد زیادی به آن دارم اما آنچه در کشور ما اتفاق می‌افتد ناشی از فقط عملکرد قوه مجریه نیست، قوه مجریه در کشور کمتر از ۲۰ درصد اختیارات دارد و بدیهی است که در همین حد می‌توان از او انتظار داشت.»
 
صفایی فراهانی در ادامه مصاحبه یک بار دیگر با تاکید بر این گزاره اصرار می‌کند که «قوه مجریه بیشتر از ۲۰ درصد اختیار ندارد»
 
دست تقدیر، شرایط را طوری رقم زده است که پاسخ این حرف غلط در همان صفحه از قلم غلامحسین کرباسچی صادر شده است. غلامحسین کرباسچی به‌عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب برای همگان آشناست. امروز کرباسچی در روزنامه اعتماد مقاله‌ای با عنوان «اختیارات ریاست‌جمهوری» نوشته است. 
 
کرباسچی در این مقاله استدلال می‌کند اختیارات ریاست‌جمهوری کم نیست و اگر هم کم باشد هیچ رئیس‌جمهوری بعد از انتخاب‌شدن حق ندارد از اختیار کم خود گلایه کند؛ چون قبل از ریاست‌جمهوری از همه چیز مطلع بوده است.
 
کرباسچی نوشته است: «قوانین ما در حوزه اختیارات قوه مجریه در طول سه دهه گذشته هیچگاه تیغ تغییر و تحول شامل حالش نشده و افرادی که می‌خواهند پا در رقابت‌های ریاست‌جمهوری بگذارند از آن بی‌اطلاع نبودند و می‌دانستند اگر همه قدرت روسای دولت با این شرح و تفسیر ۲۰ درصد یا ۸۰ درصد است باید بر اساس آن صحبت کنند و بر اساس آن قول و قرار بگذارند. روی سخن در این نوشته با کسانی که در این زمینه وقتی به چون و چرای دولت حسن روحانی می‌رسیم به توجیه میزان اختیارات از قدرت متوسل می‌شوند.»