بازداشت ۷ نفر از اعضا شورای شهرستان‌های استان تهران + جزئیات

گروه اجتماعی الف،   3970730158

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: هم‌اکنون ۷ نفر بازداشت هستند که عمده اتهامات آنها مالی است. پرونده دو نفر از آنها در هیات حل اختلاف اولیه منجر به صدور رای لغو عضویت شده که اعتراض زده‌اند و ۴ نفر دیگر فعلاً تعلیق عضویت شده‌اند.

به گزارش تسنیم، الهام فخاری در نشست خبری در خصوص عملکرد یک‌ساله شورای استان تهران اظهار کرد: ساختار شورای استان متشکل از نمایندگان 16 شهرستان است که با توجه به اینکه شورای شهر تهران، ری و تجریش سه شهرستان را در بر می‌گیرد بنابراین سه نفر از اعضای این شورا عضو شورای استان تهران نیز هستند و در یک سال گذشته ظرفیت‌های شورای استان تهران ارزیابی شده و ساختار آئین‌نامه‌ای و قانونی این شورا نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: بر اساس ساختاری قانونی به شورای استان اجازه داده می‌شود که کمیسیون‌های تخصصی را برای بررسی موارد و مشکلات استان تشکیل دهد و جلسات شورای استان تهران هر 45 روز یک بار در محل شورای استان برگزار می‌شود و این شورا دارای 5 کمیسیون تخصصی است که اعضای آن تشکیل و جلسات این کمیسیون به‌ترتیب برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از کمیسیون‌های شورای استان کمیسیون توسعه عمران، حمل‌ونقل و روستایی است که مسائل مربوط به کشاورزان در خصوص آبیاری، سرمازدگی محصولات و دیگر موارد را پیگیری می‌کند و در خصوص ایمنی راه‌های بین‌استانی تهران مصوباتی داشته است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران درباره اجرای طرح هادی روستایی در استان تهران نیز گفت: این طرح در استان‌های مختلف فراز و فرودهایی داشته است ولی در تهران به‌خوبی اجرا نشده است ضمن اینکه استان تهران از نظر شاخص‌ها دومین استان نابرخوردار است و بعضی از روستاها با توجه به اجرای طرح هادی با مشکلاتی مواجه شدند.

فخاری بیان کرد: یکی دیگر از کمیسیون‌های شورای استان تهران کمیسیون محیط زیست و سلامت است که تاکنون سه جلسه رسمی داشته و مسائلی در خصوص آب و فاضلاب، آلودگی هوا و آلودگی خاک را پیگیری کرده است و مواردی از جمله بحث معادن را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: کمیسیون برنامه و بودجه شورای استان تهران نیز در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌ها در این خصوص اقداماتی انجام داده است.

فخاری بیان داشت: کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای استان تهران نیز در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش و آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده است و هر یک از کمیسیون‌ها طرح‌های لازم را برای پیگیری به صحن شورا ارائه دادند.

وی یادآور شد: ما نخستین همایش زنان عضو شورای روستایی را برگزار کردیم چرا که بانوان روستایی که عضو شورا نیز هستند فعال‌تر عمل می‌کنند و برنامه‌های خوبی را ارائه داده‌اند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت:‌ ما باید از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در استان تهران استفاده کنیم و در اولین اقدام فعالیت سمن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

فخاری گفت: در حوزه گردشگری استان تهران نیز اقداماتی صورت گرفته که در آینده اعلام خواهد شد.

وی افزود:‌ یکی از دستاوردهای مثبت شورای استان تهران تشکیل کارگروه مشترک با استانداری تهران بوده است و نماینده شورای استان نیز در شورای برنامه‌ریزی استان تهران که در استانداری برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: تا به امروز از 6 شهرستان بازدید به‌عمل آمده است و در این بازدیدها مسائل محوری و مشخص شهرستان‌ها را پیگیری کرده‌ایم. دبیرخانه و کارگروه پیگیری مشکلات شهرستان‌های بازدیدشده را تشکیل داده تا با برگزاری جلسات با مدیران کل این موارد را پیگیری کنیم.

فخاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر فرونشست زمین و مشکلات آبی استان تهران گفت: کارشناسان حوزه آب را دعوت کرده‌ایم و درباره اطلس آب استان تهران گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم و در حوزه آب مسئله فراتر از آن چیزی است که اطلاع‌رسانی می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران به فرونشست تهران اشاره کرد و گفت: به‌دلیل افزایش جمعیت میزان آبی که این استان نیاز دارد افزایش یافته است و منابع آبی استان تهران نیز محدود و مشخص است و در حال حاضر برای آبرسانی به تهران ناچار می‌شوند به استان‌های همجوار تقاضای آب بدهند و این یک خطر است و بخشی از معضل آب نیز به‌دلیل مدیریت کم‌آبی است و بخشی از مدیران کمبود آب را جدی نگرفته‌اند و وقتی که تمام آب‌های زیرزمینی را خارج کنند دیگر آبی برای خاک نمی‌ماند و همین موضوع موجب فرسایش و فرونشست زمین می‌شود.

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: شورای استان تهران مواردی را به‌صورت خاص در این خصوص پیگیری می‌کند تا بتوانیم راهکار مناسبی در این خصوص پیدا کنیم.

فخاری گفت:‌ در حال حاضر سیاست استفاده از پساب مشخص نیست و نمی‌دانیم چند درصد از پساب قابل فروش و یا چند درصد باید برای تغذیه زمین صرف شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرستان‌های اطراف تهران به حیاط خلوت پایتخت تبدیل شده‌اند، گفت: پایتخت بودن تهران برای شهرستان‌های اطراف پیامدهای مثبت و منفی داشته است که پیامدهای منفی آن شهرستان‌های مجاور را به‌زحمت می‌اندازد. در حوزه انتخابی شهری تهران، ری و تجریش نیز نهاده شده و از همین رو می‌توان فهمید شهرستان‌های ری و شمیرانات بیشترین آسیب پایتخت را متحمل می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران درباره موضوع حریم تهران نیز ابراز کرد: موضوع حریم بسیار پررنگ و مهم است و در شهرستان‌های قدس و اسلام‌شهر در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستند که باید هرچه زودتر حریم تهران تعیین تکلیف شود و وضعیت از این بدتر و فراتر نرود.

فخاری در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت 8 نفر از اعضای شورای شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: برای هیچ کدام از این افراد سلب عضویت دائم هنوز اتفاق نیفتاده و پرونده آنها در سطوح مختلف در حال بررسی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 7 نفر بازداشت هستند که عمده اتهامات آنها مالی است. پرونده دو نفر از این اعضا در هیات حل اختلاف اولیه منجر به صدور رای لغو عضویت شده که اعتراض زده‌اند و 4 نفر دیگر فعلاً تعلیق عضویت شده‌اند و تعدادی هم با قید وثیقه آزاد هستند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران اضافه کرد: چند دسته اتهام و تخلف در شوراها مطرح است و بعضی‌ها هنگام ثبت‌نام مدارک معتبر ارائه نداده‌اند که جای سوال دارد؛ چرا به‌هنگام ثبت‌نام نهادهای مربوطه متوجه این تخلف نشده‌اند؟

فخاری بیان کرد: بخشی از تخلفات هم به شورای روستایی برمی‌گردد که آگاهی کم این شوراها نسبت به قوانین موجب شده که وارد اجرا و سیاست‌گذاری شوند و در امور مختلف دخالت کنند که راه‌حل این موارد تنها ارتقاء آموزش است.