معاون اجتماعی سازمان بهزیستی هشدار داد؛ سوءاستفاده از کودکان زباله‌گرد/شهرداری پای کار نیست

گروه اجتماعی الف،   3970724106

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: شهرداری باید نسبت به ساماندهی کودکان زباله‌گرد ورود جدی کند، چرا که عدم نظارت دقیق باعث شده فضایی ایجاد شود که عده‌ای از این کودکان سوءاستفاده کرده و شاهد آزار دیدن این کودکان باشیم.

حبیب اله فرید در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت کودکان زباله گرد گفت: هنوز دو سال است که بازخورد خوبی در بحث ساماندهی کودکان زباله‌گرد نگرفته‌ایم، این کودکان در دو گروه به صورت شخصی و یا به صورت همکاری با پیمانکاران شهری کار می‌کنند. 

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از این کودکان بی‌ضابطه کار می‌کنند و فکر می‌کنم که شهرداری باید نسبت به این موضوع ورود جدی کند، چرا که عدم نظارت دقیق باعث شده فضایی ایجاد شود که عده‌ای از این کودکان سوءاستفاده کرده و شاهد آزار دیدن این کودکان شده‌ایم. 

فرید گفت: بحث تفکیک زباله در کشور ما انجام نمی‌شود و این خود یکی از آسیب‌هایی است که متوجه کودکان زباله‌گرد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته تا ۹۰ درصد تفکیک زباله از مبدا انجام می‌شود. 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر بسیاری از مسائل شهری، بهداشتی و آموزشی برای کودکان مهیا شود، فضای استثمار از کودک به این شکل ایجاد نمی‌شود و به نظر می‌رسد باید شهرداری در بحث کودکان زباله‌گرد پای کار بیاید، پیگیری کند و ما نیز به عنوان سازمانی که با این کودکان سر و کار دارند پیگیر ماجرا خواهیم بود.

وی گفت: کودکان نباید برای زباله گردی به کار گرفته شوند؛ جلساتی با دستگاه های مختلف ازجمله شهرداری داشتیم و قرار بود اجازه ندهند پیمانکاران، کودکان را برای زباله گردی به کار بگیرند اما با اینکه چند سالی است موضوع پیگیری می شود هنوز بازخورد مطلوبی نگرفته ایم.

فرید افزود: موضوع بازیافت زباله ها بسیار جدی است و پرداختن به آن موجب می شود از هدررفت سرمایه ها نیز جلوگیری شود که همراستا با سیاست های اقتصاد مقاومتی است. بهزیستی پیگیر موضوع کودکان زباله گرد است و یکی از بحث های اصلی ما در موضوع کودکان کار و خیابان، کودکان زباله گرد هستند.