ایران ناگهان بزرگترین خریدار سویای آمریکا شد

گروه جهان الف،   3970722196 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که چین با افزایش تعرفه، وارد ت سویا از آمریکا را به صفر نزدیک کرده، ایران با افزایش قابل توجه واردات، به بزرگترین واردکننده این محصول از آمریکا تبدیل شد؛ اقدامی که این شائبه را به دنبال دارد که بخشی از تلاش چین علیه آمریکا در جنگ تجاری با این کشور را خنثی می کند.

این اتفاق با توجه به نزدیکی به انتخابات میان دوره ای آمریکا، می تواند حتی اوضاع ترامپ و حزب جمهوری خواه را تقویت کند. از این جهت این سوال مطرح است که چرا باید ناخواسته چنین کمکی به ترامپ کرده باشیم؟

به گزارش بیمکو نیوز، هر ساله آمریکا منبع اصلی صادرات سویا به چین با بیشترین میزان ۳۵.۷ میلیون تن در سال بوده، اما برخلاف سال‌های گذشته با توجه به بوجود آمدن تنش تجاری میان دو کشور، چین در سال جاری تعرفه واردات تولیدات کشاورزی آمریکا از جمله سویا به این کشور را افزایش داد.

برهمین اساس، صادرات آمریکا به چین تنها در هشت ماه اول سال ۲۰۱۸ با ۳۱ درصد و تنها در ماه آگوست با ۹۵ درصد کاهش همراه بوده است. به طور کلی آمریکا توانسته تنها در هشت ماه اول سال جاری به مقدار ۷.۸۴ میلیون تن سویا به کشور چین صادر کند که این مقدار نسبت به حجم صادرات سال گذشته از ۱۱.۳۸ میلیون به ۳.۵۴ میلیون تن رسیده است.

در ماه آگوست، تنها ۶۷ هزار تن سویا از کشور آمریکا به چین صادر شد که این مقدار به منزله کاهش ۹۵ درصدی صادرات در سال جاری می‌باشد.

از طرف دیگر، حجم خشکبار صادراتی آمریکا به ایران از ژانویه سال ۲۰۱۶ تا جولای ۲۰۱۸ تنها به مقدار ۸۲ هزار تن بوده است که برخلاف این سالها، تنها در ماه آگوست سال ۲۰۱۸ حجم صادرات سویا آمریکا به ایران به مقدار ۴۱۴ هزار تن معادل پنج برابر حجم دو سال گذشته رسیده است. با این شرایط باید گفت که ۱۳ درصد از حجم کل صادرات سویا آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ایران بوده است.

پیتر سند مدیر تحلیلی خبرگزاری بیمکو طی سخنانی عنوان کرد، عمده دلیل بالارفتن حجم تبادلات خشکبار میان آمریکا و ایران به تنش بوجود آمده میان پکن و واشنگتن مربوط است، اما هیچکس در جهان انتظار چنین اشتیاقی از ایران برای خرید سویای آمریکا را نداشت.

منبع: انتخاب