کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه عازم کشورش شد

گروه سیاسی الف،   3970720123 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه که پرونده قضایی‌اش به یکی از چالش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا تبدیل شده، امروز جمعه عازم ایالات متحده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه که پرونده قضایی‌اش به یکی از چالش‌ها در روابط واشنگتن و آنکارا تبدیل شده، امروز جمعه عازم ایالات متحده شد. 

خبرگزاری رویترز گزارش داده انتظار می‌رود برانسون با یک هواپیمای ارتش آمریکا به ایالات متحده بازگردانده شود. یک سخنگوی پنتاگون گفت انتظار می‌رود وی از طریق آلمان به آمریکا بازگردانده شود. 

ساعاتی قبل‌تر دادگاهی در ترکیه برانسون را که از سوی آنکارا به نقش‌آفرینی در کودتای ناکام ۲۰۱۶ در این کشور متهم شده به تحمل بیش از سه سال حبس محکوم کرد.

حکم دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت برانسون می‌گذرد به معنی تصمیم دادگاه برای آزادی او قلمداد می‌شود. برخی از دادستان‌های ترکیه‌ای به دنبال صدور حکم حبس ۱۰ ساله برای او بودند. حکم دادگاه همچنین به برانسون امکان می‌داد آمریکا را ترک کند. 

پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به موضوعی جدید برای تنش در روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به همین بهانه ۱۰ مردادماه وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون در فهرست تحریم‌ها قرار داد. 

پیش از این، روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده بود که توافقی پشت پرده بین آنکارا و واشنگتن برای آزادی برانسون از یک‌سو و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه از سوی دیگر صورت پذیرفته است.