اتحاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در برابر تحریم‌های آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970720062 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشست سران دولتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ۱۱ اکتبر در شهر دوشنبه آغاز به کار کرد.

اتحاد کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در برابر تحریم‌های آمریکا

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه روسی "ایزوستیا"، هیات روسی  به خبرنگار این روزنامه گزارش داد، در این نشست روسیه و چین موضوع مخالفت با سیاست تحریم‌های ایالات متحده را برای بحث با دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مطرح کردند.

بختیار حکیموف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که این اجلاس به طور رسمی به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و مسائل انسانی اختصاص دارد. همانند اجلاس‌های گذشته، سران دولتی در مورد اجرای توافقنامه‌هایی که چند ماه پیش در اجلاس سران این سازمان حاصل شده بود، بحث خواهند کرد.

در اجلاس فعلی، امضای توافقنامه در مورد امنیت غذایی، همکاری در زمینه علمی و مقابله با تهدیدات همه گیر در فضای مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای برنامه ریزی شده است.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای، بختیار حکیموف، به"ایزوستیا" یادآوری کرد که جلسات پاییزه سران دولتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای معمولاً برای نهایی کردن توافقنامه‌هایی که چند ماه پیش از سوی سران کشورهای عضو سازمان تایید شده، اختصاص داده می‌شود.

وی گفت: در واقع شورای سران دولتی فرصتی برای روسای نهادهای اجرایی برای بحث در مورد تصمیمات سران کشورها در زمینه‌های اقتصاد، تجارت، روابط انسانی و رسیدن به توافق در زمینه اجرای آنها ایجاد می‌کند. سران دولتی در مورد مسائل سیاسی بحث نمی‌کنند.

به این ترتیب، جلسه فعلی که در 11 و 12 اکتبر در دوشنبه برگزار می‌شود، مستثنی از این قضیه نیست.

به گفته نماینده ویژه روسیه در سازمان همکاری شانگهای، در طی اجلاس، سران شرکت کننده یک طرح مشخص در زمینه تحقیقات علمی، برنامه همکاری در زمینه امنیت غذایی و یک یادداشت همکاری درمورد مبارزه با بیماری‌های اپیدمیولوژیک را امضا می‌کنند.

علاوه بر این، مساله دیگر در این اجلاس سران بودجه تعیین بودجه است، که سهم کشورها به دلیل ورود اخیر هند و پاکستان به سازمان به روش جدیدی باید توزیع شود.

در عین حال، با وجود تمام این مسائل، سران دولتی و سیاستمداران رده پایین، قادر به اجتناب از بحث در مورد شایع‌ترین مسائل سیاسی نیستند، اگر چه آنها این کار را در پشت صحنه انجام می‌دهند.

یک منبع ارشد هیئت روسی در اجلاس به "ایزوستیا" گفت: به طور طبیعی، بحث در مورد وضعیت کلی ژئوپولیتیکی و اقتصاد جهانی خواهد بود و نماینده دولت ما، دیمیتری مدودف و نخست وزیر شورای دولتی چین، لی کچیانگ قطعاً در مورد فعالیت‌های ایالات متحده در ارتباط با سایر کشورها و چگونگی ایجاد تعامل میان اعضای سازمان همکاری شانگهای در این شرایط مباحثی مطرح خواهند کرد.

برای شواهد بیشتر در مورد اینکه سیاستمداران قادر به فرار از مباحث سیاسی نیستند، می‌توان نگاهی به صحبت‌های معاون وزیر امور خارجه چین، ژانگ جون انداخت.

آقای جون در جلسه نشست مطبوعاتی در روز چهارشنبه گفت که در دیدار دوشنبه، نمایندگان گروه G8 شانگهای مذاکراتی را در زمینه گسترش همکاری‌ها و همچنین "واکنش شدید در برابر جنگ‌های نظامی، رفتارهای تهاجمی و سایر اقدامات" خواهند داشت.

اشاره آشکاری به ایالات متحده نبود، اما مطمئناً این کشور مورد بحث خواهد بود.

واشنگتن 20 سپتامبر اعمال تحریم‌های ثانویه علیه چین را به دلیل خرید جنگنده‌های سو-35 و مجموعه‌های S-400 از روسیه مطابق با قانون 2017 آمریکا -"مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم"- اعلام کرد.

پکن در پاسخ گفت که تحریم‌های آمریکا غیرقانونی است و قول داده تا همکاری نظامی و فنی با مسکو ادامه دهد.

تحریم‌های احتمالی از سوی ایالات متحده و هند نگران کننده نیستند، چرا که هفته گذشته دهلی نو و مسکو توافق کردند که پنج هنگ از مجموعه‌های روسی S-400 را به نیروهای مسلح هند وارد کند. همانطور که انتظار می‌رود، خریدار بعدی سیستم دفاع هوایی روسیه، ترکیه خواهد بود، که وضعیت شریک طرف گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای را دارد.