روایت روزنامه اصلاح طلب از اقدام تاریخی لاریجانی/رفتار عجیب برخی نمایندگان/ جزئیات چینش تیم جدید اقتصادی دولت/ پشت پرده احضار سلبریتی‌ها/ وقتی قرار است یک نفر حتماً وزیر باشد

گروه سیاسی الف،   3970717166 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت روزنامه اصلاح طلب از اقدام تاریخی لاریجانی/رفتار عجیب برخی نمایندگان/ جزئیات چینش تیم جدید اقتصادی دولت/ پشت پرده احضار سلبریتی‌ها/ وقتی قرار است یک نفر حتماً وزیر باشد

ادامه بحث ترمیم کابینه

روزنامه ایران نوشت: زمان نوسازی چهره کابینه فرا رسیده است... بازار گمانه‌زنی‌ها درباره اسامی وزرای پیشنهادی داغ شده است... این روند از تغییر رئیس کل بانک مرکزی در شهریورماه آغاز شد و حالا به نظر می‌رسد با معرفی دو وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کار و اقتصاد هم به پایان نرسد. چنان که برخی اخبار حکایت از آن دارد که وزرای راه و شهرسازی و  صنعت ، معدن و تجارت نیز در لیست احتمالی تغییرات هستند. مضاف بر این وجود برخی انتقادها از وزارت علوم، منصور غلامی را نیز در تیررس تغییر قرار داده و برخی زمزمه‌ها از احتمال جایگزینی فرد دیگری با علیرضا آوایی در وزارت دادگستری حکایت دارد. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم بعید نیست در لیست تغییر باشد. در روزهای گذشته برخی خبرها مبنی بر استعفای عباس آخوندی و محمد شریعتمداری منتشر شد که البته با تکذیب وزارتخانه‌های راه و صنعت روبه‌رو شد.

تغییر زمان معرفی ۲ وزیر پیشنهادی دولت به مجلس

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس به نامه نیوز می گوید: برای وزارت اقتصاد آقای نیلی، آقای مجید قاسمی و آقای دژپسند مطرح هستند که هر کدام اینها تفاوت جدی با هم دارند و ترازهای شان با هم خیلی فرق می کند... من پیشگو نیستم ولی برخی گزینه هایی که مطرح هستند امکان دارد با تلاطم های جدی مواجه شوند.

استیضاح شریعتمداری منتفی نشده است/ سه بار غیبت و بی‌اعتنایی وزیر به مجلس

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایلنا گفت: هر وقت آقای رئیس‌جمهور تشخیص دهند فرد یا وزیری مانند من، به کارش پایان دهد، صراحتا این مسئله را بیان می‌کنند و همانطور که گفتند بیا و آمدیم بگویند برو، ما هم می‌رویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جلسه استیضاح محمد شریعتمداری صبح امروز (سه‌شنبه) در کمیسیون صنایع و معادن برگزار شد اما وزیر صنعت، معدن و تجارت باز هم در این جلسه حضور نیافت... به دلیل اصرار متقاضیان استیضاح و نامشخص بودن استعفای شریعتمداری، متقاضیان استیضاح، وی را همچنان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌دانند به همین دلیل نامه استیضاح توسط کمیسیون صنایع و معادن به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد...

استیضاح شریعتمداری تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملّت درباره زمزمه‌های معرفی محمّد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه باید دلیل این جابه‌جایی معلوم باشد به فارس گفت: قرار نیست یک فردی حتماً وزیر باشد و این، کار درستی نیست... این افراد تا رسماً به دولت معرفی نشوند نمی‌توان درباره آن‌ها قضاوت کرد. امیدواریم دولت تغییر رویه دهد و نیروهای کارآمدتر که به درد شرایط فعلی کشور می‌خورند، سر کار بیایند... کسی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق نبوده، چطور در وزارت کار موفق خواهند بود؟!

حکیمی‌ پور: کسی که در صنعت موفق نبوده، چطور در «کار» موفق می‌شود؟/ قرار نیست یک فردی حتماً وزیر باشد

روزنامه آفتاب یزد نوشت: شریعتمداری، رضا ویسه، فرهاد دژپسند و رضا رحمانی گزینه‌های مطرح شده برای وزارتخانه کار و امور اجتماعی، اقتصاد و صمت هستند که بیشترین فراوانی را در میان اظهارنظر مسئولین و گمانه‌زنی‌های مختلف دارند. نکته حائز اهمیت در این بین، گرایش سیاسی این افراد است. رضا رحمانی، چهره نزدیک به رئیس مجلس و هماهنگ با رئیس سازمان برنامه و بودجه تلقی می‌شود و رضا ویسه معاون فعلی هماهنگی معاون اول رئیس جمهور و از مدیران اقتصادی نزدیک به حزب کارگزاران سازندگی است. همچنین معرفی وزیر فعلی صمت با توجه به کارنامه و حواشی پیش آمده برای وی به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی با توجه به ترکیب مدیران آن وزارتخانه می‌تواند جنجال برانگیز باشد... محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و از چهره‌های مورد احترام جریانات سیاسی مختلف در کانال تلگرامی خود نوشت:« امروز از یک منبع موثق شنیدم محمد شریعتمداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌رود، همچنین رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی می‌شود و فرهاد دژپسند گزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی است. وی افزود: همه پذیرفته‌اند با محمد باقر نوبخت هماهنگ باشند. او رسما فرماندهی اقتصادی دولت را بر عهده گرفته است. » ... انتخاب رحمانی می‌تواند بر توافق رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور و نوبخت با رئیس مجلس صحه بگذارد. بسیاری معتقدند که محمد باقر نوبخت و محمود واعظی آینده سیاسی خود را به صورت کامل به آینده رئیس مجلس گره زده اند، تحلیلی که در صورت صحت می‌تواند دلیل بسیاری از اقدامات این دو را روشن تر نماید. هیچ کدام از آنها نمی‌خواهند که با پایان گرفتن دولت دوازدهم، آن هم با این کارنامه اقتصادی، عمر سیاسی‌شان به پایان برسد و بهترین کار را گذاردن درشت ترین تخم مرغ‌ها‌ در سبد خوش آتیه ترین چهره سیاسی حال حاضر کشور می‌دانند.

۲ گزینه جدید مطرح برای وزارتخانه های صنعت و اقتصاد

دیدار اصلاح‌طلبان و روحانی دیرهنگام بود

غلامرضا انصاری، عضو سابق شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت به آرمان گفت: ... دیدار رئیس‌جمهور با اصلاح‌طلبان کار بسیار بجا و پسندیده‌ای بود که متاسفانه 5 سال دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت برگزار شد. من معتقدم مهم‌ترین مخالف دولت در بطن دولت قراردارد، چراکه در طول این سال‌ها نتوانسته از ظرفیت بالقوه نخبگان سیاسی، اقتصادی و دانشگاهی استفاده مطلوب را ببرد... معتقدم کارنامه شورای پنجم به رغم آنکه مردم اعتماد بسیار گسترده‌ای به این شورا داشتند و شورای پنجم در تاریخ انتخابات رکورددار بالاترین رای است، اما کارنامه موفقی از ابتدا در تعیین شهردار نداشته است...

محمدعلی ابطحی هم در روزنامه اعتماد نوشت: دیدار رییس‌جمهور با چند تن از افراد احزاب اصلاح‌طلب، به دلیل فاصله تعجب برانگیز روحانی با اصلاح‌طلبان در بعد از انتخابات وتوجه نکردن ونادیده گرفتن هشدارها و درخواست‌های اصلاح‌طلبان تبدیل به یک خبر مهم شد.... در غیاب خبر‌رسانی رسمی تقریبا به تعداد افراد شرکت‌کننده هم روایت از این جلسه منتشر شد... نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب که در این دیدار شرکت کرده بودند، برای رفع شبهه از خود و حزب متبوع‌شان مجبور شوند روایات گوناگونی را ذکر کنند شاید بتوانند برای مردم پاسخی پیدا کنند و به مخاطبان بقبولانند ما نظرات شما را منتقل کردیم. به همین دلیل یکی از دیگری آوانگارد‌تر مصاحبه کردند.

محمّدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملّی با بیان اینکه جلسه روحانی با اصلاح‌طلبان با تاخیر ۴ ساله برگزار شد به فارس گفت: انتظار می‌رفت از همان سال اوّل انتخاب روحانی، این جلسات با تمام جریانات سیاسی برگزار می‌شد، نه فقط با حامیان ایشان در جریان اصلاحات.

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان، در کانال تلگرامی خود با اشاره به گزارش منتشر شده از جلسه اصلاح طلبان با رئیس دولت در روزنامه سازندگی، نوشت:... مهندسی جلسه به‌گونه‌ای است که نیرو‌های متعارض، اما همسو با روحانی ،مقابل هم نشسته‌اند. از واعظی تا شکوری‌راد، از جلایی‌پور تا مرعشی و...

اما جالب‌ترین بخش سخنان رئیس جمهور تناقض ایشان و آب سرد بر سر اصلاحات است. روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود می‌گوید: اصلاح‌طلبان متحد دولت نیستند که شریک دولتند. اما در بخشی دیگر صراحتاً دولت خود را فراجناحی می‌داند و مشکلات دولت فراجناحی را برمی‌شمارد. یعنی هم زیر میز «متحد» می‌زند و هم زیر میز «شریک» دولت. اما نکته جالب‌تر جلسه گلایه موسوی لاری از دستگیری‌ها در برخی شوراهاست که عمده و اصلی‌ترین دلایل این دستگیری‌ها مسئله اخلاقی در بابل و فساد مالی در استان تهران است. اینکه اصلاح‌طلبان از برخورد با این موارد ناراحتند و از رئیس جمهور طلبکارانه گلایه می‌کنند، جالب و قابل تامل است. اما روح کلی حاکم بر سخنان میهمانان رئیس جمهور این است که ما به شما رای دادیم، پشیمان هم نیستیم؛ اما ما کجای کاریم؟... ترکیب جلسه از اصلاح‌طلبان معتقد به اسلام سیاسی تا اصحاب فتنه و از نجومی بگیران تا تکنوکرات‌ها را در خود جای داده است.

روایت روزنامه اصلاح طلب از رفتار لاریجانی در روز رای گیری

روزنامه اعتماد با اشاره به مدیریت جلسه مجلس در روز تصویب CFT در مطلبی با عنوان «ضرب شست آقای رییس» نوشت: نمی‌شود نقش رییس مقتدر مجلس را نادیده بگیریم و بگوییم مثلا لاریجانی جز همان یک رایی که احتمالا به تصویب لایحه داد، نقش دیگری نداشت. خیر. لاریجانی نه‌تنها عملکردی مثبت و موثر در تحقق این تصمیم مهم پارلمانی داشت، بلکه حتما جزو یکی از نمایندگانی بود که در صورت فقدانش در روند رسیدن به این تصمیم مهم مشکل می‌افتاد.  اتفاقا لاریجانی بسیار موثر بود و از پس ایفای نقش تاریخی‌اش در تصویب لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون CFT سربلند برآمد اما واقعیت این است که او بیش از آنکه یکی از بازیگران نقش اصلی این روایت جنجالی باشد، از جمله بازیگردانان پشت صحنه بود... سکانس مهمی که لاریجانی در آن اثرگذاری کرد، غیرعلنی و به ‌دور از لنز دوربین‌ها اتفاق افتاد. وقتی که لاریجانی، روز شنبه 31 شهریورماه، درست دو هفته پیش از روز سرنوشت CFT با تشکیل جلسه‌ای با حضور وزرای خارجه و اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد، رییس‌کل بانک مرکزی، نمایندگانی از سپاه پاسداران و البته نمایندگانی از مجلس در مقام ریاست کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون‌های امید و مستقلین تا آنجا که می‌شد ابهامات را برطرف کرد تا انبوه مخالفان FATF عملا تبدیل شوند به اقلیت در فراکسیون نمایندگان ولایی... وقتی لاریجانی تصمیم گرفت بالاخره آن نامه تاریخی را بخواند، حتی نیاز نداشت که از کسی بخواهد «مکتوب واصله» را برایش بیاورد. کافی بود دو انگشت اشاره و وسط دست راستش را به‌ سمت جیب آن کت خاکستری برده، مکتوبه را بیرون بیاورد و بعد همزمان با آنکه گلو صاف می‌کند و با شست راست، برگه کاغذ را صاف، و از رو بخواند.

بازیگوشی های مجلسی

روزنامه ابتکار نوشت: در روزی که قرار بود مهمترین و حساسیت برانگیزترین لایحه‌ای که ماه‏ ها است کشور منتظر بررسی و تعیین تکلیف آن در صحن علنی مجلس است، عکسی از یکی از نمایندگان منتشر شد که فارغ از بالا و پایین پریدن‌های موافقان و مخلفان لایحه CFT در کمال آرامش مشغول بازی با موبایل خود است... رفتاری که ناشی از بازیگوشی یا بی ‌اهمیت دانستن لایحه‌ای است که تایید یا رد آن در سرنوشت سیاسی‌، اقتصادی و نگاه جامعه بین‌المللی به کشورمان بی‌تاثیر نخواهد بود... حتی گاهی برخی زورشان می‌آید در جلسات مجلس حاضر شوند و به قول یکی از نمایندگان برای چندین ماه یا به سفرهای درمانی خارج از کشور می‌روند یا برای نوشتن پایان‌نامه دانشگاهی خود از مجلس مرخصی چند ماهه‌ می‌گیرند! از جمله نکات دیگری که می‌توان به آنها اشاره کرد شوخی و خنده‌ها و رفتار نامتعارف و خارج از عرف و اخلاقی است که گاهی بدون توجه به حضور عکاسان و خبرنگاران از برخی نمایندگان سر می‌زند و اتفاقا توسط عکاسی هم شکار می‌شود و این آغاز ماجرا است... نمونه اخیر هم «احسنت احسنت» گفتن‌های بی‌مورد برخی از نمایندگان در میان نطق یکی از همکارانشان بود که مشغول خواندن شعر «سلامت را نخواهند گفت پاسخ ...» اخوان ثالث بود.

حاشیه های جالب توجه شعرخوانی محبی نیا نماینده مجلس در صحن علنی

رفتاری که واکنش نماینده ناطق را با خواهش، التماس و در نهایت عصبانیت به همراه داشت. گفتنی است مجلسی که قرار است عصاره فضائل ملت باشد ولی با برخی رفتارهای نسنجیده باعث زیر سوال رفتن تلاش ‌های بسیاری از نمایندگانی می‌شود که مخلصانه وقت و انرژی و توان خود را صرف حل مشکلات کشور کرده‌اند و البته اگر تعداد این نمایندگان بیشتر بود می‌توانست وضعیت کشور را تا حد زیادی ارتقا دهد.

سیاست‌های اقتصادی دولت یک سوم قدرت خرید مردم را کم کرد

کیهان نوشت: یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید سیاست‌های نابخردانه دولت، در حال از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور است. روزنامه جهان صنعت می‌نویسد: آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد قدرت خرید خانوارها در پایان شهریور ماه امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، افت 31 درصدی را تجربه کرده است. به بیانی دیگر مردم در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته، 31 درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات مصرفی هزینه کرده‌اند.

هرکس خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی اش بزنیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: راه عبور از شرایط فعلی این است که همه کار کنیم و هر کس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانی اش بزنیم. در این وضعیت که مردم با مشکل رو به رو هستند تلاش کنیم با راه های خوب و مدیران با انگیزه از این دوران، با انگیزه عبور کنیم.

جهانگیری: پول باشد ننه جان من هم می‌تواند کار انجام دهد

نوار گفت‌وگوی خاتمی با پادشاه عربستان موجود است

فارس نوشت: سردار محمد رضا نقدی با حضور در برنامه گفت‌وگو محور «رو در رو» در پاسخ به سوالی درباره ملاقات با پادشاه سعودی و دریافت پول از وی توسط رئیس دولت اصلاحات طی سفر به عربستان در سال 1387 اظهار داشت: در انتخابات سال 1388 رابطه جدی با آل سعود وجود دارد که ایشان[آقای خاتمی] در شورای مرکزی تشکیلات خودشان درباره ارتباطش با آل سعود صحبت می‌کند، نمی‌تواند آن را انکار کند. اینکه نزد شاه آنجا رفته و توضیح داده‌ است که ما در انتخابات چه کار داریم می کنیم، چرا موسوی می آید چرا من نمی آیم. دلایلش را می گوید که وی را قانع کند. نوار این گفت‌وگو وجود است.

حضرت عزرائیل باید به داد ما برسد

محمدرضا باهنر، نایب رییس ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: کادرسازی در کشور خوب انجام نشده است و برخی به من انتقاد می کردند چرا این بار برای مجلس نامزد نشدی. به طنز پاسخ دادم بعضی از ما این قدر مانده ایم که باید حضرت عزرائیل به داد ما برسد و از صندلی مسئولیت جدا کند... آن بخش هایی که در اختیار مقام معظم رهبری است مانند اطلاعات، امنیت و بخشهای دفاعی الحمدالله رشد سنگینی داشته است و در منطقه نمونه هستیم و خیلی ها به ما غبطه می خورند. حضرت آقا 6-7 سال است به مسئولان توصیه هایی در خصوص اقتصاد مقاومتی کرده اند اما به نظر می رسد کسی متولی آن نیست و این از اشکالات اساسی کشور است. پس از 4 دهه باید تحول اساسی رخ دهد.

خاتمی نتوانسته خود را از حصر سوءاستفاده‌کنندگان خارج کند/ شورای عالی اصلاح‌طلبان نماد استبداد است

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات و قائم مقام سابق حزب اعتماد ملی به تسنیم گفت: شورای عالی اصلاح‌طلبان نماد استبداد و بر خلاف دموکراسی است. او همچنین می‌گوید سیدمحمد خاتمی در حصر سوءاستفاده‌ کنندگانش قرار گرفته و نتوانسته از آن خارج شود.

 پشت پرده احضار برخی از سلبریتی‌ها چه بود؟

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی توضیحاتی را درباره احضار بعضی از سلبریتی‌های جمع کننده کمک برای زلزله زدگان ارائه کرد... اشتری گفت: بحث احضار در مورد بسیاری از این افراد مطرح نبوده بلکه ما از آن‌ها دعوت کردیم تا توضیحاتی را ارائه دهند... دستگاه قضایی تعدادی از این افراد را به ما معرفی کرده و گفتند با توجه به اینکه این افراد اطلاعاتی را در اختیار دارند بیایند تا اطلاعات در این زمینه تکمیل شود. وی با بیان اینکه این افراد دعوت شده و پس از تکمیل اطلاعات مسئله به دستگاه قضایی ارجاع شد، گفت: درباره اینکه دستگاه قضایی چه تصمیماتی گرفته،‌ ما اطلاع نداریم.

جزئیاتی از احضار جمع‌آوری کنندگان کمک مردمی به زلزله زدگان

 وقتی آوار مدرسه مرگ می‌آفریند

ایلنا نوشت: نامش «باسم دنیا ویسی» بود. دانش آموز  پایه اول مدرسه روستای گرماش سنندج که صبح دیروز، دیوار فرسوده‌ی حیاط مدرسه، روی تن نازک و نحیفش آوار شد و دخترک هفت ساله دقایقی بعد، بر اثر شدتِ جراحات وارده جان باخت...

آوار مدرسه مرگ می‌آفریند/اول حمید کنگوزهی حالا دختر هفت‌ساله سنندجی