دلالی ارز از کف پیاده رو تا پیشخوان صرافی‌های شیراز

گروه اقتصادی الف،   3970712111 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پنجمین روز از هفته دوم مهرماه، تب و تاب بازار ارز در شیراز، اندکی کاسته شده و تعادلی بین عرضه و تقاضا دیده می شود اما نرخ دلار با نوسانی 6 هزار تومانی، از کف پیاده رو تا پیشخوان صرافی‌ها روبرو است.

‌به گزارش ایسنا، از ظهر روز چهارشنبه 11 مهر تا ظهر روز پنجشنبه 12 مهر، قیمت‌ اعلام شده از سوی دلالان و معدود صرافی‌ها در شیراز، اعدادی بین 12 تا 15 هزارتومان را برای خرید و بیش از 13 تا 17 هزار تومان را برای فروش هر دلار آمریکا اعلام کردند.

افزایش نسبی قیمت خرید و فروش دلار از صبح سه شنبه 11 مهر در شیراز، در حالی مشهود است که براساس اخبار غیررسمی از بازار کلانشهرها، نرخ‌های کمتری در معاملات ارز، ثبت شده است. بازار عرضه و تقاضای دلار و سایر ارزهای رایج در شیراز همچنان رونق دارد اما در مقایسه با روزهای اول هفته، از تب و تاب کمتری برخوردار است؛ تعداد فروشندگان واقعی دلار در این بازار به شکل چشمگیری کاهش داشته و این امر عرضه و تقاضا را به سمت تعادل سوق داده است.

 طی هفته‌های اخیر بسیاری از کسبه و مغازه داران خیابان زند و توحید که کار اصلی آنان فروش تلفن همراه، لوازم جانبی تلفن همراه، لوازم خانگی و لوازم صوتی و تصویری است، برای ورود به بازار دلار ترغیب شده‌اند.

گزارش میدانی در شیراز حاکی است که در روزهای اخیر اکثر مغازه داران در خیابان توحید، سهمی برای خود در معاملات غیررسمی و خارج از شبکه صرافی را به خود اختصاص داده اند.

یکی از دلالان بازار ارز در شیراز تاکید کرد که ورود کسبه و بازاریان محدوده خیابان زند شیراز به بازار معاملات ارز، باعث افزایش قیمت خرید از حدود 10 تا 11 هزار تومان به 12 هزار و 500 تومان و بالاتر شده است.

بازار ارز شیراز در حالی مسیر سراشیبی کاهش قیمت را طی کرده که با وجود فراوانی تعداد خریداران و فروشندگان و ازدحام چندین ساعته این افراد واکنشی را از سوی دستگاه‌های ذیربط به همراه نداشته است. جز حضور غیر مستمر تعدادی از پرسنل نیروی انتظامی و خصوصا پلیس راهور، حضور مشهود عوامل ناظر سایر دستگاه‌ها در بازار مشهود نیست.

تراکنش مالی دلالان ارز در هفته اخیر، ارقام بالایی را به خود اختصاص داده است حال آنکه این تراکنش‌ها خارج از سامانه های قابل رصد و الکترونیکی بوده و به شکل نقدی انجام می‌شود.

بررسی میدانی نشان از آن دارد که برخی از واحدهای صرافی نیز علی رغم آنکه به شکل رسمی خرید و فروش دلار را انجام نمی‌دهند یا تنها به تبدیل ارز مسافران مبادرت می کنند، به نوعی در بازار غیررسمی و دلالی دلار نیز دخیلند.

در روزهای اخیر بین افراد حاضر در بازار معاملات ارز در شیراز، بسیاری از شهروندان ساکن سایر شهرهای استان فارس را نیز می توان یافت که عمدتا برای فروش دلار به کف پیاده رو خیابان زند کشیده شده‌اند. در این میان، شهروندانی که به شکل مستقیم هیچ دخالتی در خرید یا فروش دلار ندارند، خصوصا کسانیکه افزایش قیمت شدید دلار در ماه های گذاشته به نوعی آنان را متضرر کرده است، تنها برای کسب اطلاعات از وضعیت بازار عرضه و تقاضا و قیمت های روز ارزهای رایج، به این محدوده سفر و در آن تردد می کنند.

حضور عکاسان و خبرنگاران نیز کم و بیش مشهود است و در کنار این همه ازدحام، تعداد افرادی که با تلفن همراه فیلم یا عکس تهیه کرده و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند هم قابل توجه است. حتی در میان گردشگران هم هستند افرادی که ازدحام مردان در حالیکه اسکناس های رایج ایران و سایر کشورها را در دست دارند، برایشان جذابیت داشته و آنان را به عکاسی وا می دارد.

در آخرین روز کاری هفته دوم مهر، می توان مدعی بود که بازار دلار و ارزهای رایج همچنان رونق دارد، هرچند که این رونق بیشتر به معاملاتی مربوط است که بین دلالان جزء و کل انجام می‌شود و سهم سایر شهروندان در آن زیاد نیست.