نقدی بر سخنان یارانه ای رئیس جمهور سابق در کرج

مهدی امیرخانی، گروه تعاملی الف،   3970704085 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر سخنان یارانه ای رئیس جمهور سابق در کرج

رئیس جمهور سابق ایران، دکتر محمود احمدی نژاد در سفر به شهرستان کرج در سخنرانی خود فرموده اند "قبلا گفتم با یک بیستم اما الان میگویم فقط با یک پنجاهم پول نفت می شود نفری یک میلیون یارانه پرداخت کرد" برای بنده به عنوان کارشناس اقتصادی سوالاتی پیرامون این سخنان رئیس جمهور سابق به وجود آمده است که شاید شما هم این سوالات در ذهنتان به وجود آمده باشد.

سوال مهمی  که ذهن همه را درگیر می کند این است که اساسا مگر ما چقدر صادرات نفت و درآمد نفتی داریم که بتوان یک میلیون تومان به افراد جامعه یارانه پرداخت کرد؟ سال گذشته طبق آمار جهانی صادرات نفت ایران 777 میلیون بشکه نفت بوده است و اگر قیمت جهانی نفت را هم 70 دلار ( که عددی غیرواقعی برای سال گذشته بود در نظر بگیریم) و همچنین نرخ تسعیر ارز را نه تنها 14 هزار تومان بلکه عدد 20 هزار تومان در نظر بگیریم ( که البته هر دو عدد اشتباه است چرا که نرخ تسعیر ارز یک سوم این اعداد هم نیست) با حسابی ساده یعنی ضرب کل صادرات نفت ضرب در قیمت جهانی ضربدر نرخ ارز مقدار کل  ریالی درآمد صادراتی ما به دست می آید یعنی اعداد 777 میلیون ضربدر 70 ضربدر 20 هزار که می شود هزار  صد هزار میلیارد تومان یعنی 350 اختلاس 3 هزار میلیاردی از این عدد 32 درصد سهم صندوق توسعه ملی است و 14.5 درصد هم سهم شرکت ملی نفت و 3 درصد سهم مناطق نفت خیر و مابقی برای دولت (حال ما در نظر می گیریم که تمام این پول در اختیار دولت باشد و به این تکه های کوچک هم تقسیم نشود). اکنون اگر کل مبلغ پرداختی به عنوان یارانه که به صورت ضرب تعداد جمعیت ضربدر یک میلیون ضربدر 12 ماه کنیم عدد 960 هزار میلیارد تومن به دست می آید که تقریبا بیش از نصف نقدینگی ماست.

با یک حساب سر انگشتی امکان پرداخت این مبلغ وجود دارد ولی چند نکته مهم وجود دارد.
1-  با اعمال تحریم ها بر حوزه نفتی ما ایا امکان صادرات ما به اندازه عدد 777 میلیون بشکه که معادل صادرات بیش از 2 میلیون بشکه در روز است وجود دارد؟
2- با توجه به قیمت جهانی نفت و فراز و فرود آن از 140 تا 30 امکان ثابت ماندن و افزایش ان طی دوره طولانی وجود دارد؟
3-با توجه به سخن کارشناسان درباره نرخ ارز و نرخ ارز در سامانه سنا و نیما و همچنین وجود حباب در بازار امکان نرخ ارز 20 هزار تومانی در بلند مدت وجود دارد؟
4- با توجه به سهم 32 درصدی صندوق توسعه ایا امکان پرداخت مبلغ یارانه به مردم عزیز وجود خواهد داشت ؟

جواب هر سه سوال تقریبا خیر است پس درآمد 1100 هزار میلیارد تحقق نخواهد یافت ولی یارانه ی 960 هزار میلیاردی تحقق خواهد یافت و حداقل برای پرداخت این یارانه باید درآمد از نفت ما تقریبا باید 2 برابر عدد 1100 باشد که این هم غیر طبیعی است.