دلیل از دستور کار خارج شدن موضوع ایران از نشست شورای امنیت

گروه جهان الف،   3970703173 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق گزارش یک اندیشکده آمریکایی، دلیل تغییر دستور کار نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ از ایران به موضوع «عدم اشاعه»، مخالفت روسیه بوده است.

دلیل از دستور کار خارج شدن موضوع ایران از نشست شورای امنیت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا خود را برای ریاست جلسه روز چهارشنبه (به وقت نیویورک) در شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی آماده می‌کند، اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا گزارشی درباره علت تغییر دستور کار این نشست منتشر کرده است.

در حالی که پیش از این گفته شده بود نگرانی آمریکا از در انزوا گرفتن در شورا واشنگتن را به تغییر دستور کار نشست واداشته، این اندیشکده مدعی شده که فشارهای مسکو عامل تغییر دستور کار بوده است. در گزارش این اندیشکده آمده است: «دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به دنبال مقاومت روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، موضوع نشست را گسترده‌تر کرد و آن را به صحبت درباره ممانعت از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی تغییر داد».

کاخ سفید چندی پیش دستور کار جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را که قبلاً قرار بود صرفاً بر موضوع ایران تمرکز داشته باشد، تغییر داد. پیش از آن «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود واشنگتن از ریاست دوره‌ای خود بر شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری نشستی درباره ایران استفاده خواهد کرد.

هیلی درباره اهداف برگزاری این نشست گفته بود: «او این جلسه را برگزار می‌کند تا نقض قوانین بین‌‌المللی توسط ایران و بی‌ثباتی‌هایی که این کشور در سراسر منطقه ایجاد می‌کند را مورد بررسی قرار دهد».

پنج روز بعد از انتشار خبر تغییر دستور کار نشست شورای امنیت سازمان ملل، یک رسانه دیگر آمریکایی درباره علت تغییر دستور کار این نشست نوشت که اقدام کاخ سفید به دلیل جلوگیری از تقابل پاریس و لندن با واشنگتن صورت گرفته است.

«واشنگتن پست» خبر داده بود: «تمرکز بر ایران، به سرعت نگرانی‌های متحدان آمریکا را به دنبال داشته است چرا که آنها معتقدند تمرکز بر موضوع ایران سبب آشکار شدن اختلاف نظرهای شدید میان آمریکا، فرانسه و بریتانیا بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران (برجام) خواهد شد».

طبق این گزارش، برخی از مقام‌های آمریکایی همچنین درباره حضور نماینده ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل با ریاست ترامپ ابراز نگرانی کرده بودند.

رایزنی‌های ضد ایرانی رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل شدت گرفته و او در آستانه سخنرانی در این مجمع به همتای فرانسوی خود گفته است که «حالا برای مذاکره با ایران زود است» چرا که به ادعای او تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیرگذار بوده است.

ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه خروج غیرقانونی آمریکا را از برجام خارج و اعلام کرد تمامی تحریم‌های هسته‌ای رفع‌شده ذیل این توافق علیه ایران را احیا خواهد کرد.

وی ۱۵ مردادماه فرمانی را برای احیای اولین بسته از تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد و دومین بسته تحریم‌ها قرار است از ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) بازگردند.