نایب رییس کمیسیون فرهنگی: مردم به هیات‌ها نمی‌روند تا شنونده دعواهای سیاسی باشند

گروه سیاسی الف،   3970630055

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به طور حتما سخنرانی با هر موضوع و در هر زمان و مکانی نباید موجب نفاق و التهاب فضای سیاسی و اجتماعی کشور شود از سوی دیگر مردم به هیات‌ها نمی‌روند تا شنونده و نظاره گر دعواهای سیاسی و خط و نشان کشیدن برخی مداحان و سخنرانان برای سایرین باشند.

سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: رعایت نزاکت و ادب و اخلاق از جمله آدابی است که در هر سخنرانی لازم است رعایت شود چه رسد که موضوع و محور این مجالس و سخنرانی های در ایام ماه محرم، خودِ اسوه اخلاق و رشادت و آزادگی بوده و برپایی سخنرانی ها و مراسم‌ها با بار معنوی همراه است و مجالی برای اظهار نظر و و طرح مطامع سیاسی با غرض ورزی و توهین نیست.

وی ادامه داد: البته همانظور که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید فرموده‌اند که «هیات ها نمی توانند به سیاست کاری نداشته باشند» طرح برخی مسائل و مشکلات روز از باب همدلی با مردم و نقد سالم و سازنده در کنار این مراسم می تواند مفید باشد، اما آنجا که برخی مطالب آنچنان تحت تاثیر هیجانات قرار می گیرد و جهت تخریب جناح ها بیان می‌شود که حتی موضوع اصلی سخنرانی را تحت الشعاع قرار می دهد، قطعا معقول و مورد پذیرش نیست. ایراد سخنان توهین آمیز، مطرود عقل، شرع و قانون است، بنابراین سخنرانان محرم باید متوجه باشند که این مجالس همواره الگوی اخلاق برای جامعه است و مورد رصد آحاد مردم و قشر جوان  می باشد به همین دلیل نباید از آن به عنوان پایگاهی برای تبلیغ و تخریب احزاب سیاسی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تحمیل تمایلات سیاسی به سایرین آن هم با ایجاد تنش و التهاب مردم را از این مجالس دور می کند، متذکر شد: در مجالس عزای سیدالشهدا(ع) که بسیاری از مردم و جوانان در آن شرکت می کنند، اصرار بر طرح تمایلات سیاسی به طور کل مانع حضور برخی اقشار جامعه در مجالس عزاداری حسینی می‌شود این مهم درباره جوانانی که در فضای تب آلود امروز دچار تردید و  ابهام هستند و نسبت به اصل دین نگرش خاصی دارند، اهمیت صد چندان پیدا می‌کند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: تاکید بر این نکته نیز لازم است که افرادی که معارف صحیح اعتقادی واخلاقی را آموخته اند خود به خود در مسیر سیاسیِ صحیح حرکت می کنند و نیازی به جهت دهیِ  ندارند و امیدواریم این مجالس هم محلی برای انتقال آموزه های صحیح  اعتقادی و اخلاقی و در نتیجه موجبی برای جذب بیشتر جوانان گردد.

ذوالقدر هوشیاری عزاداران و مستمعان در مراسم‌های مذهبی ایام محرم را مانعی مناسب برای جلوگیری از  دامن زدن مداحان به دعواهای سیاسی دانست و افزود: در وهله ی اول دست اندرکاران مراسم مذهبی  باید شرایط جامعه را درک کرده و فضای معنوی این مجالس را آلوده  به تخریب، تهدید و توهین نکنند.

وی ادامه داد: مردم برای احیای سنتهای دینی و تطهیر روح و روانشان از آلودگی ها و مظاهر دنیوی در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش شرکت می‌کنند تا قدری از پاکی، آزادگی، شهامت و شهادت ایشان بشنوند و ایشان و یاران باوفایش را الگو قرار دهند. عزاداران و مستمعان به این مجالس نمی آیند تا نظاره گر دعواهای سیاسی و خط و نشان کشیدن احزاب برای یکدیگر باشند. قاطبه ی ایشان که از قبل نمی دانند، قرار است چه مسائلی توسط سخنرانان ایراد شود آنجاست که برخی سخنران ها با طرح مطالب عاری از نزاکت و اخلاق و حاکی از هتک حرمت و تهدید موجب آزردگی و فاصله گرفتن مردم از این مراسم می شوند.  البته عزاداران و مستمعین آگاهی لازم را نسبت به اتفاقات جامعه دارند و صدای خود را مستقیم و غیر مستقیم در فضای حقیقی و مجازی به گوش دست اندر کاران می رسانند.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به مردم و عزاداران حسینی گفت: نباید اجازه دهید  اصرار بر طرح غرض ورزانه ی مسائل سیاسی سبب گسترش ناامیدی وایجاد تفرقه بین صفوف شما شود. این اتفاقات و رفتارها نباید شما را در جناح های مختلف بیشتر در برابر هم قرار دهد و  از مسوولان دور و نسبت به آنان بی اعتماد کند. قطعاً  هیچ یک از دلسوزان نظام خواهان ایجاد درگیری های لفظی و فضایی پر از تنش در مجالس عزای حسینی نیستند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشدار داد: ایجاد  بی اعتمادی و  ناامیدی در هیاتهای مذهبی موجب اخلال در امنیت ملی شده و حفظ انسجام را موضوعی سخت می کند. همواره باید به یاد داشت که مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع)  مورد رصد معاندین و دشمنان نظام است، بنابراین حفظ یکپارچگی نه تنها به امنیت ملی که به یاری امنیت منطقه ای و فرا منطقه ای ایران اسلامی نیز می آید. هیات های مذهبی توسط مردمی که علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌ی طاهرین علیهم‌السلام هستند اداره می‌شود و بر محور عشق به ائمه‌ی طاهرین علیهم‌السلام شکل می گیرد و هزینه های این هیات‌ها توسط خود مردم تامین می‌شود و نه دستگاه‌های دولتی و حکومتی. مردم مراسم‌های عزای حسینی را برای زنده نگه داشتن دین و آشنایی مردم به خصوص جوانان با سیره اهل بیت (ع) برگزار می کنند به همین دلیل این مراسم‌ها نباید توسط مداحان و سخنرانان فرصت طلب و کج اندیش  مورد سوء استفاده قرار بگیرد.