تولید نانوذراتی با خاصیت ضدباکتری از سوی محققان ایرانی

گروه فناوری الف،   3970629043

محققان ایرانی با استفاده از گیاهان دارویی موفق به تولید نانوذراتی با خاصیت ضد باکتری شدند.

به گزارش فارس، پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری محققی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران موفق به تولید نانوذرات نقره با استفاده از گیاه دارویی فرولا شدند.

این گیاه یکی از گیاهان خودروی بومی ایران است که در مناطق سردسیر به‌وفور یافت می‌شود.

نانوذرات نقره نیز یکی از پرکاربردترین ذرات در حوزه پزشکی است که به دلیل برخورداری از خاصیت ضدباکتری، کاربرد فراوانی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده دارند.

گیاه فرولا یک منبع غنی طبیعی از ترکیبات زیست فعال ارزشمند است که می‌تواند به عنوان احیاکننده‌های زیستی و سبز، یون‌های نقره را به نانوذرات نقره تبدیل کنند و در این طرح به دلیل استفاده از یک منبع طبیعی و فراوان به‌عنوان ماده اولیه، هزینه نهایی سنتز کاهش چشمگیری نسبت به روش‌های سنتز شیمیایی دارد و نانوذرات سنتز شده هم به لحاظ اندازه و شکل و هم به لحاظ میزان خلوص از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین، این نانوذرات نسبت به نانوذرات نقره که به روش شیمیایی سنتز شده‌اند از سمیت کمتری برخوردارند.

الهه معتمدی عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، محمدرضا نقوی عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، جابر نصیری محقق پسادکتری، محسن رحیمی و زکریا همه‌زاده دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند.