واکنش ایران به بیانیه کاخ سفید در مورد تحولات اخیر در عراق

گروه سیاسی الف،   3970621138 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد و محکومیت بیانیه اخیر کاخ سفید، آن را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه خواند.

واکنش ایران به بیانیه کاخ سفید در مورد تحولات اخیر در عراق

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در واکنش به بیانیه کاخ سفید درخصوص ناآرامی های چند روز اخیر در عراق و شهر بصره، صدور چنین بیانیه ای را فاقد هرگونه وجاهت، حیرت انگیز، تحریک آمیز و غیرمسئولانه دانست و به شدت آن را محکوم کرد.

وی سیاست های تنش زا و اقدامات مداخله جویانه و دخالت های تجاوزکارانه دولت آمریکا را عامل و علت اصلی بی ثباتی، ناآرامی و ایجاد تنش و تفرقه در منطقه دانست و افزود: سیاست های این کشور در عراق حاصل و ثمری جز ایجاد ناامنی و بی ثباتی بدنبال نداشته و شرایط و آشوب های اخیر در عراق از جمله حمله و آتش زدن ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره نتیجه این سیاست ها و حمایت های آشکار و نهانِ نابخردانه و کوته بینانه آنها از گروه هایی است که خشونت و افراط گرایی را توسعه و ترویج داده و آن را به امری روزمره و عادی بدل نموده اند و دولت آمریکا باید پاسخگوی حمایت های چندین ساله خود از اینگونه گروه ها در منطقه باشد و صدور چنین بیانیه های فرافکنانه و مشکوک که به نوعی فرار به جلو قلمداد می شود هم نمی تواند از بار مسئولیت آنها در ایجاد تنش و حمله به اماکن دیپلماتیک و ساختمان های دولتی در آن کشور و دیگر مناطق جهان بکاهد. امروز  بسیاری از دولتمردان، سیاست ورزان و روشنفکران در جای جای جهان به نقش فزاینده ایالات متحده در ایجاد بی ثباتی، نا امنی و زیاده خواهی های قلدر مابانه آن به خوبی آگاه اند.

قاسمی تاکید کرد: آمریکا باید بداند با این گونه فرافکنی های ناشیانه قادر به سرپوش نهادن به نتایج سیاست های غلط، بی حاصل و ثبات زدای خود در منطقه نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه ضمن تاکید بر سیاست اصولی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح و ثبات و امنیت در کشورهای منطقه، گفت: عراقِ امن و توسعه یافته همواره از خواسته ها و اولویت های جمهوری اسلامی ایران است و توطئه های طرف های ثالث نمی تواند مانع توسعه و ارتقاء این روابط دیرینه و مستحکم شود.