مروری بر اخبار مهم روز؛ نگرانی از شکستن رکورد هاشمی رفسنجانی/دستگیری 5 طلبه تجمع فیضیه/عذرخواهی عارف از مردم بخاطر دولت روحانی/توطئه آمریکایی علیه ایران در اربیل/ توکلی: این قاضی درستکار را تشویق کنید

گروه سیاسی الف،   3970619166 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نگرانی از شکستن رکورد هاشمی رفسنجانی/دستگیری 5 طلبه تجمع فیضیه/عذرخواهی عارف از مردم بخاطر دولت روحانی/توطئه آمریکایی علیه ایران در اربیل/ توکلی: این قاضی درستکار را تشویق کنید

انتقاد ابطحی از دولت

سیدمحمدعلی ابطحی در فضای مجازی نوشت: در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در اوج بحران بیکاری و کارزار بی امان رسانه ای، دولت نه وزیر اقتصاد دارد و نه وزیر کار و نه سخنگو و نه کسی به فکر جایگزین آنهاست.فقط جهت اطلاع عرض کردم.مسئولان هر چه ندارند، صبر و حوصله خوبی دارند. کلا معتقدند عجله کار شیطان است و بس.

آیا مساله اصلاح‌طلبان نظارت استصوابی است؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: پریشان‌گویی و بازگشت به ادبیات تند، دو برون‌داد سیاسی و رسانه‌ای جریان اصلاح‌طلب در شرایط فعلی است؛ عملکرد دولت در حوزه اقتصاد و آثار اجتماعی و سیاسی آن قافیه را برای این جریان تنگ کرده است... یکی از مهم‌ترین ادبیات‌سازی‌هایی که مدتی است در این مسیر پیگیری می‌کنند طرح موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان است، اوج استدلال هم این است که اگر نظارت استصوابی نبود مدیران بهتری در مصدر امور قرار می‌گرفتند و اوضاع این‌طور نبود... انتخابات شورای شهر دوم بدون نظارت استصوابی برگزار شد، اما ناکارآمدی دولت خاتمی به‌حدی بود که همه لیست‌های حامی دولت شکست خوردند و مصطفی تاجزاده از مبدعان حمله به شورای نگهبان پس از محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین در انتخابات شانزدهم شد و از راهیابی به شورا بازماند... بی‌بی‌سی فارسی هم حتی در موفقیت این پروژه شک دارد و می‌نویسد: معلوم نیست پیشنهاد مقابله با نظارت استصوابی در شرایط کنونی چقدر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

بسته‌های خوشبختی نوبخت و چند ابهام و پرسش

محمدصادق جنان صفت در روزنامه ابتکار نوشت: در این روزهای داغ شهریورماه که کسب و کار ایرانیان در غبارها افتاده و چشم چشم را نمی‌بیند و در این روزهایی که ایرانیان ناراحت و خشمگین هستند که چرا سازمان برنامه و بودجه به مثابه یکی از مراکز فرماندهی اقتصاد ایران پیش بینی دقیقی از این روزها نداشته است، محمد‌باقر نوبخت با بسته‌های خوشبختی خود خبرساز شده است...منابع تامین ارقام‌{بسته} کجاست‌؟... باید محل تامین منابع به صورت شفاف توضیح داده شود تا عدم تعادل تازه پدیدار نشود... به نظر می‌‌‌رسد شان و شخصیت سازمان برنامه و بودجه بالاتر از این است که در مقام یک سازمان تهیه و توزیع کالا عمل کند و ریاست این سازمان باید وقت و انرژی خود را معطوف به برنامه‌های کلان اقتصادی کرده و به‌مثابه عقل بودجه‌ای دولت اقتصاد کشور را از بلایای بودجه‌های نامتوازن دور سازد.

از رای ندادن نمایندگان به طرح شفافیت آرا متاسفم
قاسم میرزایی نیکو، نماینده فیروزکوه و دماوند در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به رای منفی نمایندگان به یک فوریت طرح شفافیت آرا، گفت: رای نمایندگان به طرح شفافیت آرا نشان می‌دهد که هیچ کس به دنبال شفافیت نیست... آقای فتحی و من به همراه تعداد دیگری از نمایندگان طرح شفافیت آرای نمایندگان را استارت زدیم اما بعد از این موضوع برخی دیدند که عقب افتادند و برای مصرف داخلی مجموعه استانهایشان طرح مشابه را امضا کردند چون مردم در استانهایشان خواستار شفافیت آرای نمایندگان بودند و می‌خواستند که این طرح را امضا کنند. این تقابل انجام شد و تعداد امضاها به 160 رسید...برخی از امضا کنندگان طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه بررسی این یک فوریت طرح به این نتیجه رسیدند که نظارت استصوابی ممکن است دو تا رایی را که نمایندگان می دهند مورد توجه قرار دهد و بنابراین جا زدند.

میرزایی نیکو گفت: از رای نمایندگان به طرح شفافیت آرا متاسفم.

علی مطهری هم در یادداشتی با عنوان «درباره شفافیت آرای نمایندگان» نوشت:... با شفافیت حضور و غیاب‌ها و سفرهای نمایندگان و مانند اینها موافقم اما با شفافیت آراء آنها موافق نیستم زیرا جامعه امروز ما هنوز رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده است. اگر آراء نمایندگان به طرح‌ها و لوایح اعلام عمومی شود، نماینده در حوزه انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرد یا به موجب نظارت استصوابی حق او در انتخابات بعدی ضایع می‌شود...

مشکلات راه حل سیاسی ندارد

محمدرضا باهنر در سلسله نشست‌های علمی تخصصی «جمهوری اسلامی  سرمایه‌ها و چالش‌ها» با بیان اینکه باید چرخ‌های اقتصاد را روغن‌کاری کرد، نگرانی خود را از افزایش نرخ تورم ابراز کرد و گفت: البته رکورد نرخ تورم ۴۹ درصدی همچنان باید در دست مرحوم هاشمی بماند و کار به جایی نکشد که دولت روحانی آن را بشکند... معتقدم دولتمردان اگر مستقیم و یا غیر مستقیم برای حل مشکلات اقتصادی کشور دنبال راه‌حل سیاسی هستند راه را اشتباه رفته‌اند، مشکلات اقتصادی ما امروز راه حل اقتصادی دارد؛ چراکه ما ظرفیت‌ها و نیروهای توانمند در اختیار داریم. باید چرخ‌های اقتصاد کشور روغن کاری شود تا اصطکاک‌ها کم شود، سینه‌ها باز شود یعنی اگر کار آفرین مراجعه کرد کارش را زود انجام دهیم.

باهنر: باید چرخ‌های اقتصاد را روغن‌کاری کرد/ اگر مسئولان راهکار مشکلات را سیاسی بدانند، راه را اشتباه رفته‌اند

مردم افراد آلوده به فساد را به قوه قضاییه معرفی کنند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست مسئولان عالی قضایی اظهار کرد: ... تقاضای من از مردم این است که افراد آلوده به فساد را به ما معرفی کنند... البته این کار باید مستند باشد و هر شایعه‌ای را به ما منتقل نکنند... کسانی که اطلاع رسانی صحیحی در جهت معرفی مفسدین  به ضابطین یا به قوه قضاییه داشته باشند، حتما از آنها حمایت می شود و اگر بخواهند که مشخصات آنها محفوظ بماند، حتما نام آنها و مشخصات آنها محفوظ خواهد بود و برای آنها مشکلی پیش نخواهد آمد... قوه قضاییه به فضل پرورگار و با کمک مردم هیچگونه خط قرمزی نخواهد داشت و ان‌شاءالله با تمام توان در مقابل هر نوع فساد و جرمی ایستادگی خواهد کرد و پرونده‌ها را طبق قانون بررسی و احکام را صادر خواهد کرد.

اژه ای :مردم متخلفان اقتصادی را معرفی کنند/ خط قرمزی برای رسیدگی به تخلفات وجود ندارد

تشکیل کمیته مبارزه با فساد در شورای عالی امنیت ملی

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اخیرا کمیته مبارزه با فساد را در شورای عالی امنیت ملی فعال کردیم تا به شکل دقیق و همه جانبه به کمک قوه قضائیه بیاییم و با فساد مبارزه جدی کنیم.

شمخانی: آمریکا را در اعمال تحریم مایوس می‌کنیم/ باید تحریم را تبدیل به فرصت سازیم

انتقاد اصلاح طلبان از دولت روحانی

محمد صادق جوادی حصار، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین دولت را عامل اصلی شکاف میان اصلاح‌طلبان و روحانی دانست... جوادی‌حصار گفت: در زمان انتخابات سال 96 هر عقل سلیمی می‌گفت بین این دو نفر بهتر است که از آقای روحانی حمایت کنیم؛ این موضوع به این معنی نیست که هر چه آقای روحانی انجام می‌دهد و می‌گوید، درست است و یا اینکه ایشان گزینه مطلوب ما بود... رای دادن به آقای روحانی به معنای حمایت نسبی، شرطی و مقطعی بود؛ به شرطی که ایشان به وعده‌های خود عمل کند؛ وقتی عمل نکند، شرط حمایت از بین رفته است.

محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امروز (دوشنبه) در دیدار دبیرکل و برخی اعضای حزب همبستگی دانش آموختگان ایران(هدا) گفت: از مردم بابت مشکلات عذر خواهی می‌کنیم، چون دولتی را روی کار آوردیم که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند منویات اصلاحات را پیاده کند؛ البته منطقی هم نیست رو در روی آن بایستیم. مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ کنیم.

عارف: دولتی را روی کار آوردیم که مجبوریم صورت‌مان را با سیلی سرخ نگه داریم

روزنامه اعتماد با علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس در این مورد گفت‌وگو کرده است. تاجرنیا معتقد است که اگر وضعیت منفعلانه دولت تغییری نکند حتما ادبیات اصلاح‌طلبان نسبت به دولت تندتر خواهد شد و البته می‌گوید اگر اصلاحات بتواند گفتمان خود را با گفتمان مردم همراه کند، می‌تواند در انتخابات بعدی هم تاثیر بگذارد... تاجرنیا می گوید:.. اگر دولت روحانی شکست بخورد در افکار عمومی شکست جریان اصلاح‌طلب محسوب می‌شود چون حرف‌های روحانی نزدیک به اصلاح‌طلبان اما در عمل اصولگراست.

 انتقاد از دستگیری ۵ طلبه تجمع فیضیه

روزنامه جوان نوشت: موج سازی‌های کذایی اصلاح‌طلبان بر سر پلاکاردی در حاشیه تجمع اعتراضی طلاب فیضیه نسبت به وضعیت اقتصادی کشور، سرانجام مدعیان آزادی را به آنچه می‌خواستند، رساند و پنج طلبه به دلیل شکایت دولت توسط دادگاه ویژه روحانیت احضار و بازداشت شدند... آن‌هایی که مدعی هستند طلاب با پلاکارد استخر فرح، رئیس جمهور را تهدید به قتل کردند، آگاهانه دروغ می‌گویند. چرا؟ زیرا مگر کسی که عقل دارد و دنبال قتل است، می‌آید با هویت معلوم و علنی یک شخصیت ملی را تهدید به قتل کند؟ و متوجه نباشد چه می‌گوید؟!... از سویی زمانی می‌توانیم آن شعار را تهدید فرض کنیم که نوع مرگ هاشمی قطعاً و یقیناً قتل باشد و قبلاً به اثبات رسیده باشد. وقتی صغرای داستان دروغ است، استنباط کبرای آن هم دروغ است.

از این بگیر و ببند هم چیزی در نمی‌آید جز افشای کذب بودن ادعا‌های آزادی بیان دولت. حسن روحانی این روز‌ها سخنرانی به سخنرانی از وحدت و لزوم آن در جامعه می‌گوید؛ وحدت وحدت که دولت می‌گوید، این است؟!

انتقاد روزنامه جوان؛ مدعیان آزادی، شاکی طلاب بازداشتی تجمع فیضیه

همشهری هم نوشت: 25مرداد ماهی که گذشت تجمعی از سوی حوزه علمیه قم در زیرزمین مدرسه فیضیه برگزار شد که شعار حک‌شده روی پلاکارد یکی از طلبه‌های حاضر در این نشست، موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت. شعار این بود «ای آنکه مذاکره شعارت- استخر فرح در انتظارت»....احمد امیرآبادی- نماینده اصولگرای قم در بهارستان- که در این نشست حاضر بود می گوید: فیضیه غائله نبود؛ جلسه‌ای منظم، رسمی و درست بود که در جریان آن و در ابتدای مراسم طلبه‌ای پلاکاردی را در دست داشت که همان‌موقع آقای طیبی -فرمانده تیپ 88رزمی تبلیغی روحانیون- به او تذکر داد و گفت که از مراسم خارج شود و حق ندارد با چنین شعاری در این مراسم بنشیند. بعد هم آقای رحیم‌پور ازغدی تک‌تک پلاکاردها را خواند تا بگوید نشست چه نگاهی دارد و آن پلاکارد برای انگیزه دیگری در مراسم حاضر شده است. صاحبان مراسم می‌دانستند جمعی با تکیه بر آن پلاکارد قصد سوءاستفاده از مراسم را دارند. از آن پلاکارد سوءاستفاده شد...اعتقاد دارم که این موضوع سازماندهی‌شده نبوده و از روی جهالت بوده است. هرکه بوده اشتباه کرده و اقدامش از روی جهالت بوده است، چون می‌خواستند اصل موضوع که همراهی طلاب با مردم بود را زیر سوال ببرند که با یک حاشیه الکی زیر سوال بردند.

پاسخ واعظی در برابر جوابیه تند دفتر آیت الله جنتی

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به جوابیه دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری و اظهاراتش در خصوص دیدار روحانی و ترامپ به باشگاه خبرنگاران گفت: اگر به تمامی جزئیات مصاحبه‌ام در حاشیه جلسه هیات دولت دقت کرده باشید؛ صحبتهایم جز عزت و احترام به آیت الله جنتی چیز دیگری نبود.همبستگی مسئولین می‌تواند کشور را به سوی انسجام، وحدت و صمیمیت هدایت کند.

در پی اظهارات رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره سخنان دبیر شورای نگهبان پیرامون دیدار ترامپ و روحانی در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک, دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری طی جوابیه‌ای اعلام کرد: اظهارات شتاب‌زده رئیس دفتر رئیس‌جمهور در انعکاس خلاف واقع بیانات رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری موجب تعجب و حیرت شد و از رئیس دفتر رئیس‌جمهور انتظار می‌رود ضمن عذرخواهی و تصحیح مصاحبه خویش، ادب و متانت را در موضع‌گیری‌های سیاسی رعایت کرده و حرمت اشخاص و نهادهای قانونی کشور را رعایت نماید.

انتقاد  یک اصولگرا از خاتمی

نامه نیوز نوشت: «اگر نظام تن به اصلاح ندهد، حتماً شکست خواهد خورد» این جمله ای است که رئیس دولت اصلاحات در دیدار با اعضای انجمن فرهنگی سیاسی دانشجویان دانشگاه شیراز بیان کرده است... ناصر ایمانی در این باره می گوید: مردم با اعتماد به آن ها{منظور خاتمی و اصلاح طلبان است} به دولت روحانی رای داده اند لذا در شرایط موجود که دولت نتوانسته از عهده عمل به وعده های خود برآید نمی توان به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد دولت حرف های جدید زد...اگر مساله تغییر دولت نبود و اصلاح نظام نیاز بود چرا یک سال قبل این حرف را نزده و از روحانی حمایت کردند. همان وقت می گفتند که بحث این دولت و آن دولت نیست و به اصلاح نظام نیاز داریم. چرا آن زمان نگفتید که قبل از اصلاح نظام شرکت در انتخابات بی فایده است؟... این طور نمی شود که یک روز حامی باشند و یک روز موضع شفاف نگیرند. در دولت قبل که برجام برای آنان منفعت داشت از دولت حمایت کردند اما اکنون دولت از پس حل و فصل مشکلات و اداره کشور برنمی آید حرف های دیگری می زنند. این رویه فرار رو به جلو و آدرس غلط دادن است.

نامه توکلی به آملی لاریجانی درباره یک قاضی

احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به رییس قوه قضاییه از اقدام بموقع یکی از قضات شهرستان بهشهر در ابطال حکم فروش باغ های منطقه عباس آباد و شخص رییس دستگاه قضا تشکر کرد و خواستار تشویق  آن قاضی درستکار شد.

دیده‌بان شفافیت و عدالت خواستار تشویق قاضی شرافتمند و انقلابی شد/ تشکر از رئیس دستگاه قضا

اتاق عملیات واشنـگتن در اربیـل

روزنامه فرهیختگان نوشت: طرح آمریکا برای فشار بر ایران که از سال‌ها پیش عملیاتی شده است به دنبال ایجاد مجموعه بحران‌ در ایران از طریق مرزهای مشترک ایران با اقلیم کردستان است... در نگاه بولتون و وزارت خارجه آمریکا، ظرفیت‌های موجود در اقلیم کردستان می‌تواند این سرزمین را به بهترین بستر برای افزایش فشار بر ایران تبدیل کرد. به همین دلیل هم پمپئو، در مرداد سال جاری، استیون فاگین را برای سرکنسولگری آمریکا در اربیل به این کشور اعزام کرد... اصلی‌ترین وظیفه فاگین در اربیل، «توسعه ناامنی در ایران» از طریق گروهک‌های تروریستی و «مقابله تهران با دور زدن تحریم‌های آمریکا» است... وظیفه دیگری که برعهده فاگین در کنسولگری آمریکا گذاشته شده، مقابله با دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی تهران آن هم از اقلیم کردستان است.

بعضی نمایندگان به شوخی می‌گویند تو مهدور الدمی!

پروانه سلحشوری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید را درباره حواشی ایجاد شده بعد از نطقش به اعتمادآنلاین گفت: بعضی از نمایندگان به شوخی من می‌گویند تو «مهدور الدمی»، «به اعدام نزدیکی»، «سلحشور! کمپوت باید بیاوریم»... من هم می‌گویم من دیابتی هستم برایم نان خشک بیاورید ... شما فکر نکنید شخصی مانند دکتر عارف فعال نیستند و یا فراکسیون امید را به‌خوبی اداره نمی‌کنند. بعد از نطق من چند تن از همکاران اصولگرای تند نزد آقای عارف رفتند و با ایشان صحبت کردند که چرا سلحشوری و حیدری به این شکل حرف می‌زنند و خواستار ورود ایشان شدند. آقای عارف اما از ما حمایت کردند و گفتند که نمایندگان طبق قانون اساسی در نطق آزاد هستند و هر حرفی را که خواستند می‌توانند بزنند.

دادستانی در مورد خبرسازی‌ها درباره زوار امام رضا(ع) اعلام جرم کند/ برخی تصور می‌کردند اگر بست بنشینند، قوه قضاییه عقب نشینی می‌کند

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی اظهار کرد: دادستانی باید در مورد خبرسازی‌ها درباره زوار امام رضا(ع) اعلام جرم کند.... برخی تصور می‌کردند اگر بست بنشینند، قوه قضاییه عقب نشینی می‌کند. بر همین اساس تلاش کردند امواجی درست کنند و کینه‌های شخصی خود را نسبت به مسئولان قضایی مطرح کنند. غافل از اینکه آنچه مسیر ما را روشن می‌کند، نه جنجال‌ها و هیاهو‌های رسانه‌ای بلکه موازین شرعی و قانونی است و در این راه، استوار ایستاده ایم.

رئیس قوه قضاییه: مسیر مقابله با سلطه گران عصر حاضر، همان خط عاشوراست/ با رسانه‌هایی که میان مردم ایران و عراق تقابل ایجاد می‌کنند برخورد می‌شود

حال که خبرگان به جای شما دغدغه معیشت مردم را دارند چرا ناراحتید؟
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت: «جناب آقای دکتر مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی فرمودند؛ مجلس خبرگان را چکار به بازار سکه و ارز!! باید به ایشان عرض کنم، جنابتان که عمدتاً دغدغه‌تان خانم رهنورد و آقایان موسوی و کروبی است! حال که خبرگان ناچاراً !!! به جای شما دغدغه معیشت مردم را دارند، جای تشکر ناراحت هم هستید؟»