با آیلتس چه کنیم

گروه اقتصادی الف،   3970611075 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ماههای اخیر،شاهد افزایش چشمگیر تعداد شرکت کنندگان در آزمون آیلتس در کشور هستیم. همچنین در هفته ی اخیر افزایش نگهانی قیمت شرکت در آزمون آیلتس باعث نارضایتی بسیاری از افراد بخصوص دانشجویان شده است. از این رو ، جهت بررسی این موضوع و آشنایی بیشتر با این آزمون بین المللی زبان انگلیسی، مصاحبه ای رو با یک از مدرسین شناخته شده زبان انگلیسی در حوزه آزمون آیلتس ترتیب دادیم.

آقای محمد جواد مردان، فارغ التحصیل رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد. از سال 86 وارد حوزه تدریس آموزش زبان انگلیسی شده است و امروز درقالب مدرس دوره های آمادگی آزمون آیلتس و یکی از فعالان جامعه ی استارت آپی کشور مشغول به فعالیت می باشد. 

  • آزمون آیلتس رو به زبان ساده توضیح بدین:
    1. ایلتس (IELTS) مخفف پنج واژه International English Language test System هست، به عبارت دیگه : "سیستم بین المللی سنجش زبان انگلیسی". این آزمون که در دوشکل جنرال و آکادمیک برگزار میشه، توانایی افراد در 4 مهارت اصلی زبان شامل Speaking, Listening, reading , writing مورد ارزیابی قرار میده. این آزمون رو سه نهاد معتبر آموزشی به نامهای بریتیش کنسول ، دانشگاه کمبریج و موسسه IDP بصورت مشترک در سراسر دنیا برگزار میکنن.
  • خیلی از علاقمندان به شرکت در این آزمون با شیوه برگزاری آزمون و متد نمره دهی اون آشنایی دقیقی ندارند، میشه توضیح مختصری درباره این دو بخش بفرمایید:
    1. نمره دهی این آزمون از 0 تا 9 هست. هر مهارت جداگانه ارزشیابی میشه، ریز نمرات هر مهارت (Skill) در کارنامه از 0 تا 9 ثبت میشه (نمره ی صفر به منزله غیبت در آزمون است) و نهایتا میانگین این 4 نمره ، تحت عنوان "نمره مجموع" یا اصطلاحا Overall  در کارنامه ثبت میشه.
    2. روند برگزاری آزمون هم به این شیوه هست که معمولا آزمون اسپیکینگ 1 تا 3 روز قبل از آزمون کتبی و سه مهارت دیگر در یک روز برگزار می گردند و در حال حاضر نتیجه ازمون پس حدود دو هفته به اطلاع شرکت کنندگان می رسد.
  • در بین آزمون های جنرال و آکادمیک ، کدوم یکی متقاضیان بیشتری رو در کشور داره؟
    1. از اونجایی که قشر آکادمیک از آزمون آیلتس استفاده بیشتری میکنن ، آزمون آکادمیک متقاضیان بیشتری رو به خودش اختصاص داده.
  • در سالهای اخیر شایعاتی مطرح شده پیرامون این موضوع که آزمونهایی که در ایران برگزار میشه یا سخت تر هست و یا نمرات کمتری به ایرانی ها داده میشه و حتی میشنویم که برخی از متقاضیان این آزمون به کشور های همسایه مراجعه میکنن تا در این آزمون شرکت کنند. تا چه حد این موضوع رو تایید یا تکذیب میکنید؟
    1. نمیخوام خیلی وارد مباحث تخصصی و شیوه ی ارزشیابی این آزمون بشم ، اما اجازه بدین به زبان ساده اینطوری مطرح کنم: همونطوری که گفتم سه نهاد معتبر بین المللی این آزمون رو برگزار میکنن، اگر این شایعه درست باشه، بر اساس استانداردهای آزمون سازی ، آزمون آیلتس اصلا و ابدا آزمون معتبری (Valid) نخواهد بود و نمیشه از اون به عنوان یک سنگ محک برای پذیرش دانشجو و یا نیروی کار در دنیا استفاده کرد. پاسخنامه های آزمون آیلتس توسط ممتحنین معتبر و گزینش شده از طریق یک پرتال مرکزی تصحیح و نمره دهی میشه . هر پاسخنامه توسط دو و یا گاها در شرایط خاص ، سه نفر تصحیح و نمره دهی میشه. پس عملا این حرف شایعه ای بیش نیست و شاید علت اصلیش اظهار نظرهای افرادی هست که تخصص کافی در این حوزه رو ندارند.
  • اما در همین سالهای اخیر حرف و حدیث های زیادی پیرامون اینکه افراد به نسبت سالهای قبل نمرات کمتری رو در آزمون کسب میکنن، شنیده میشه و بیشترین این گلایه ها به سمت بخش رایتینگ این آزمون هست.
    1. خب در این بخش فرمایشتون رو تایید میکنم، در سالهای اخیر شاید حدودا از سه سال قبل سوالات آزمون آیلتس کمی مفهومی تر شده و از تکنیک محور بودن خارج شده. شاید تا حدودا 4 سال پیش اگر فردی با تکنیک های آزمون آشنایی داشت میتونست نمره قابل قبولی رو در آزمون کسب کنه اما از در چند سال اخیر با مفهومی تر شدن سوالات، مهارت های زبانی مثل تسلط به واژگان، ساختارها، اصطلاحات و مفاهیم زبانی و نه تکنیک به تنهایی، باعث کسب نمره مطلوب میشه.
  • و بحث نمرات پایین در مهارت رایتینگ ...؟
    1. بیایم رک و منطقی صحبت کنیم، بدون تعارف ما ایرانی ها در نگارش زبان فارسی که زبان مادری ما هست هم حرف زیادی برای گفتن نداریم. ما انشا نوشتن رو از مدارسمون حذف کردیم، گاها مقالاتی که دانشجویان به زبان فارسی مینویسن پر از ایرادات ساختاری است. اما در کل در بحث رایتینگ آزمون آیلتس ، خیلی از عزیزان سعی می کنند از جملات و ساختارهای آماده و حفظ شده استفاده کنند که این کار یکی از دلایل کسر نمره محسوب میشه. همچنین عدم تسلط کافی به لغات مناسب (چیزی که در آزمون آیلتس با عنوان (Less common Vocabulary)  ازش یاد میکنیم)  برای هر متن و در کنار عدم استفاده صحیح از ساختارهای دستوری در متن و همچنین عدم پاسخ دادن مناسب به محتوای سوال از عواملی هست که باعث پایین اومدن نمره ی رایتینگ میشه. برای مثال برای بیان مفهوم خستگی معمولا از واژه (Tired) استفاده میکنیم  اما در سطوح پیشرفته تر میشه از واژه هایی مثل Exhausted  و یا Weary  و یا حتی از اصطلاح Dead on somebody’s feet  استفاده کرد که هریک از اینها در یک موقعیت مورد استفاده قرار میگیره که از متقاضی آزمون انتظار میره بهشون مسلط باشه.
  • در چندسال اخیر شاهد افزایش چشمگیر تعداد شرکت کنندگان در آزمون آیلتس در کشور هستیم. علت این فزایش رو در چی میبینید؟
    1. متاسفانه دلیل این افزایش متقاضیان چیزی جز تمایل به کوچ و مهاجرت نیست. چه کاری، چه تحصیلی و چه به قصد اقامت. متاسفانه باید قبول کنیم که در سالهای گذشته در حمایت از نیروی کار و نخبه های دانشگاهی کار زیادی در کشور انجام نشده. و متاسفانه بخش اعظمی از متقاضیان آزمون آیلتس رو قشر آکادمیک جامعه تشکیل میدن. افرادی با پتانسیل های علمی فوق العاده بالا که به هردلیلی پیشرفتشون در آنسوی مرزها و درکشورهای پیشرفته جستجو میکنن. و باید قبول کنیم که این روند و این حجم از کوچ نخبه ها از کشور ، پیامدهای خوبی برای کشور ما نخواهد داشت.
  • خبری که تقریبا از یک ماه پیش سروصدای زیادی به پا کرد، گرون شدن آزمون آیلتس بود. به نظر شما این افزایش قیمت ، تاثیری در تعداد شرکت کنندگان در این آزمون خواهد داشت؟
    1. متاسفانه از اواخر مرداد ماه خبر حذف ارز دولتی از آزمون آیلتس در رسانه ها پیچید و هزینه شرکت در این آزمون از 1.150.000 تومان به 2.795.000 رسید.
    2. اجازه بدین یکم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم ، کسی که قصد مهاجرت کاری و یا اقامت در کشورهای دیگر رو داره باید هزینه های زیادی رو صرف کنه که خب شاید این یک میلیون و خورده ای زیاد به چشم نیاد اما وقتی بحث به اخذویزای تحصیلی و تحصیل در دانشگاهها در مقاطع عالیه کشیده میشه، یاد قبول کنیم که دانشجویان قربانی های اول و آخر این افزایش قیمت هستند. تمامی دانشجویان برای ادامه تحصیل و یا استفاده از فرصت های مطالعاتی باید در آزمون آیلتس شرکت کنند و قبول کنیم با مبلغ حدودا سه میلیون تومنی برای یک آزمون اون هم برای یک دانشجو ، کمی غیرمنصفانه است. و بدتر زمانی هست که یک متقاضی برای کسب نمره مد نظر گاها نیاز میشه که دو یا سه بار در این آزمون شرکت کنه. با احترامی که وزارت محترم علوم قایل هستم، اما فکر میکنم میشد سیاست بهتری رو وضع کرد تا حداقل قشر دانشجو قربانی سیاست های ارزی دولت نشه.
  • و حرف آخر:
    1. راستش از بعد از گرون شدن آزمون آیلتس، کمپین ها و گروهای مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت تا به نوعی صدای اعتراض دانشجویان به گوش مسئولین برسونه اما با واکنش خاصی روبه رو نشد. فکر میکنم این مصاحبه فرصت خوبی باشه تا شاید مسئولی پیگیر این ماجرا بشه، بازم میگم برای کسی که قصد اقامت داره از کشور میره، شاید این مبلغ اونقدرها به چشم نیاد اما قشر دانشجو نیاز به حمایت داره ، قبول کنیم در خیلی حوزه ها نیاز داریم که دانشجویان درقالب اخذ بورسیه و یا فرصت های مطالعاتی از تجربیات دانشگاه های مطرح دنیا استفاده کنند، پس فشارهای مالی رو از دوش حداقل نخبه ها و دانشجویان برداریم.