نظر معاون حقوقی قوه قضائیه در مورد پرونده سوال از رئیس‌جمهور

گروه سیاسی الف،   3970610117 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: اگر موارد نقض قانون در سوال از رئیس جمهور قید می‌شد و نمایندگان از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نمی‌شدند، امکان ارسال پرونده به قوه قضائیه وجود داشت.

 
به گزارش خانه ملت، پس از برگزاری جلسه سوال از رئیس جمهور و عدم اقناع نمایندگان نسبت به 4 پاسخ حسن روحانی، سوالاتی در زمینه امکان ارسال این پرونده به وجود آمده است؛ ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که آیا مجلس از رئیس جمهور شاکی است یا صادر کننده کیفرخواست؟ آیا ارسال کیفر خواست از مجلس به قوه قضائیه، نقض استقلال قوای سه گانه نیست؟ با همه این پرسش‌هایی که در این زمینه وجود دارد، معاون حقوقی قوه قضائیه توضیحاتی را ارائه می‌کند.

ذبیح الله خدائیان در خصوص امکان ارسال پرونده سوال از رئیس جمهور به قوه قضائیه، اظهار داشت: سوال از رئیس جمهور در صورتی که تخلف یا استنکاف از اجرای قانون باشد، به قوه قضائیه ارسال می‌شود، در غیر اینصورت اگر هیچ یک از این موارد نباشد، طبیعتا پرونده سوال از رئیس جمهور به قوه قضائیه ارسال نمی‌شود، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار نظر کردند.

معاون حقوقی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان صرفا عدم اقناع نمایندگان مجلس نسبت به پاسخ های رئیس جمهور را به منزله استنکاف رئیس جمهور از اجرای قانون تلقی کرد یا خیر؟ بیان کرد: باید در زمانی که سوالات مطرح می‌شود، نمایندگان مشخص کنند که رئیس جمهور از کدام قانون تخلف کرده یا کدام قانون را اجرا نکرده است، در این صورت نمایندگان می‌توانند پس از پاسخ‌هایی که رئیس جمهور ارائه می‌کنند، به استنکاف یا تخلف از قانون رئیس قوه مجریه رای دهند.

خدائیان گفت: قاعدتا در زمان مطرح کردن سوال از رئیس جمهور نمایندگان باید تخلف از قانون یا استنکاف از اجرای قانون را قید کنند.