عدالت اجتماعی در عرضه بنزین

مهرداد رجبی کرمانشاهی، گروه تعاملی الف،   3970609030 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
عدالت اجتماعی در عرضه بنزین

نفت خام و فرآورده های نفتی آن از نعمت های با ارزشی است که باید در استفاده, از آنها نهایت تدبیر و انصاف را در نظر داشت. چرا که این نعمت ها سهم آیندگان نیز است و مصرفی بی رویه و بی هوده آنها موجب سه معضل اساسی: هلاکت جامعه انسانی (در قالب انواع بیماری), تخریب محیط زیست (افزایش اثرات گازهای گلخانه ای, آلودگی هوا و آب و از بین رفتن حیات اکوسیستم ها) و قاچاق وحشتناک به کشورهای همسایه و پیرامونی می شود.

به جرات می تواند گفت که تنها راه نجات کشور از سه معضل یاد شده و یک منبع در آمد قوی برای برنامه های دولت, آزاد (جهانی) کردن قیمت آن در کشور و واریز پول سهم هر فرد به قیمت آزاد (جهانی) آن به حساب ایرانیان ساکن کشور به شکل یارانه است.

در حال حاضر میزان بنزین تولیدی ادعا می شود که حدود 90 میلیون لیتر در روز است, اگر رقم قطعی تولید روزانه بنزین را 84 میلیون لیتر بدانیم و جمعیت ایرانیان ساکن در کشور را 84 میلیون فرض نماییم, یعنی هر ایرانی متوسط روزانه 1 لیتر بنزین مصرف می کند و عمکردی بدور از عدالت اجتماعی, شرایط بحرانی فعلی نتیجه چنین برنامه ریزی غلطی در مصرف است.

عدالت اجتماعی در گرو ایجاد رفاه و سود برای همه ایرانیان و با در نظر گرفتن حقوق معنوی دیگر موجودات است و این امر میسر نمی شود مگر اینکه:
یک – قیمت عرضه بنزین در کشور به قیمت روز آزاد (جهانی) آن ( یا حداقل معادل FOB خیلج فارس) باشد, این امر باعث جلوگیری از قاچاق این فرآورده استراتژیک به کشورهای همسایه و ترحیح مصرف کنندگان در استفاده از خودرو های مصرف بهینه, و رایج تر شدن استفاده از ماشین های گاز سوز و هیبردی و چاره اندیشی خودرو سازان کشور در اصلاح کیفیت خودروهای تولید می شود.

دو - اگر نصف تولید (حدود 42 میلیون) را به صورت سهمیه به جمعیت کشور اختصاص یابد, سهم بنزین روزانه هر شخص حدود نیم (0.5) لیتر می شود و مقدار سهمیه ماهیانه هر ایرانی 15 لیتر می شود. دولت محترم می تواند پول 15 لیتر بنزین را به قیمت متوسط آزاد (جهانی) ماه قبل, به صورت یارانه اول هر ماه به حساب همه ایرانیان ساکن کشور واریز کند.

سه – وزارت نفت می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه (حدود 48 میلیون لیتر) را با قیمت آزاد (جهانی) به صورت ارزی به کشورهای همسایه صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی (مترو در شهرهای بزرگ, اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت, فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی نمایید.

* دکتری مکانیک – گرایش تبدیل انرژی