فکری به حال ریال کنید

رضا نصیری سوادکوهی، گروه تعاملی الف،   3970529059 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
فکری به حال ریال کنید

چند روز پیش، درست وسط داستان ها دلار و افزایش قیمت سریع آن داستانی را شنیدم که خیلی برایم عجیب بود. یکی از عزیزان می گفت فردی برای اجاره خانه اش 14 سکه به عنوان پول پیش و ماهی 1 سکه از مستاجر طلب کرده!

اولین چیزی که به فکرم رسید بی اعتبار شدن ریال بود. مردم اعتمادشان را به ریال از دست داده اند. از بس که بی ارزش شده است در طول این سال ها.

دیروز یا به عبارت بهتر دیشب برای بازگشت به خانه اسنپ گرفتم. راننده پسر جوانی بود. آنقدر جوان بود که با خودم فکر کردم یا گواهینامه ندارد یا مدت کوتاهی است که گرفته. از او پرسیدم چند سالت است؟ گفت 21، بیبی فیس هستم! این سوال را پرسیدم و پاسخ داد و داستان ما شروع شد. یک ضرب حرف زد تا دم در خانه. گفت روزها اسنپ کار می کند و هر چه در می آورد دلار می خرد و لیر ترکیه! پیش بینی می کرد دلار به 17 هزار تومان می رسد (گفت پیش بینی ما این است که دلار می شود 17 تومن). آهی کشیدم و از آنجا که این روزها هر کس در مورد قیمت دلار پیش بینی نجومی داشته باشد درست است (البته اگر یک عدد بسیار بالا بگوید) چیزی نگفتم.

خلاصه از صاحب خانه گرفته تا راننده اسنپ به ریال کمترین اعتمادی ندارند و ترجیح می دهند پولشان را به سکه یا دلار تبدیل کنند. حق هم دارند، ریال بزرگترین دزد ایران و شاید یکی از بزرگترین دزدها در جهان باشد. ریال ظرف چند هفته تمام پول های داخل بانک و کارت های بانکی را تبدیل به یک سوم کرد. فکر کنید صبح بیدار می شدید و میدید که یک نفر 70 درصد حساب بانکی شما را خالی کرده! حتما به پلیس و قاضی شکایت می کردید. ریال برای چندمین بار این کار را با ما (همه مردم ایران) کرد.

اما باید یقه چه کسی را بگیریم؟ به نظرم من بانک مرکزی. بانک مرکزی یک وظیفه اساسی دارد و آن حفظ ارزش پول ملی است. اساس صاحب و مسئول پول ملی بانک مرکزی است. متاسفانه این وظیفه به درستی انجام نمی شود. نه در این روزها و ماه ها، بلکه سال های سال است تورم به جان ریال افتاده و ریال هم حساب مردم را خالی می کند. کاش پیش از آنکه مردم پول مورد استفاده خود را تغییر بدهند، یک نفر در بانک مرکزی به فکر ریال بیفتد.