این روزهای اجاره نشینی با 3 پرده آماری

گروه اقتصادی الف،   3970528135 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

از ابتدای امسال نرخ اجاره‌بها به شکل قابل اعتنایی افزایش پیدا کرده است. این تورم، اثرات خود را بر سبک زندگی نشان می‌دهد.

به کزارش فارس، خیلی وقت‌ها از گرانی‌ها می‌شنویم و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنیم. خیلی اوقات هم از نارضایتی مردم مطلعیم اما تلخی زندگی آن‌ها را احساس نمی‌کنیم. نارضایتی را باید سر سفره مردم دید.

از ابتدای امسال نرخ اجاره‌بها به شکل قابل اعتنایی افزایش پیدا کرده است و تورم نقطه به نقطه در بهار امسال نسبت به سال گذشته در حوزه اجاره‌نشینی میانگین 27 درصد رشد کرده است.

اما ماجرا فقط افزایش هزینه نیست. یک وقت برای حفظ وضع موجود فقط ناچار به پرداخت پول بیشتریم، یک وقت در کنار افزایش هزینه که مستقیم خودش را در کاهش مصرف دیگر کالاها نشان می‌دهد، مجبوریم سبک زندگی را هم تغییر دهیم.
گزارشی که اخیراً مرکز آمار ایران درباره وضعیت معاملات اجاره مسکن منتشر کرده است نشان می‌دهد، وضعیت اجاره‌نشین‌ها در تهران در چند شاخص اقتصادی به جهت رفاهی و سبک زندگی بدتر شده است.
تحلیل آمار مذکور در 3 محور کلیدی بدین شرح است:
یکم. خانه‌های کوچک‌تر
مطابق گزارش مرکز آمار، تهرانی‌ها در فصل گذشته خانه‌هایشان به طور متوسط 10 متر کوچک‌تر شده و از 88 متر میانگین در سال گذشته به 78 متر کاهش یافته است.


دوم. قدیمی‌تر شدن
بر اساس همین گزارش میانگین سن خانه اجاره شده از 11 سال به 14 سال افزایش یافته است که بدین ترتیب، خانه‌های اجاره‌ای 3 سال قدیمی‌تر شده است.


سوم. تغییر طبقه اجتماعی
همچنین معاملات اجاره‌نشینی در 6 منطقه (11،12،15،17،18،19) افزایش و در مناطق 1 تا 10 با کاهش محسوس مواجه بوده است. روشن است که بسیاری از هم‌شهری‌های ما با افزایش اجاره‌بها مجبور شدند از مناطق شمالی تهران به مناطق پایین تر کوچ کنند.