نگاهی به سیاست خارجی آقای ترامپ

بهروز ساریخانی، گروه تعاملی الف،   3970524039 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاهی به سیاست خارجی آقای ترامپ

از دور اینچنین بنظر میرسد که برآمدن شخصیتی مثل ترامپ در راس قدرت آمریکا, حتی با مذاق بسیاری از رجال جمهوریخواه نیز سازگار نبوده و ایشان با سماجت ( و البته توانمندی قابل توجه ) موفق به کسب عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا گردیده است.

سخن مشهوری درباره رقابت های قدرت در کشورهای پیشرفته سرمایه داری ( از جمله آمریکا ) وجود دارد که عمدتا از سوی مارکسیست های ارتدکس عنوان می شود. صاحب این قلم اگرچه قبول دارد که انحصارات بزرگ صنعتی, مالی و نظامی در سیاست آمریکا نقش تعیین کننده ای دارند, اما این تمام ماجرا نیست. مبارزات انتخاباتی در آمریکا یکی از دشوار و سرسختانه ترین رقابت های سیاسی از این نوع در جهان است و اسپانسرهای پیشگفته قاعدتا آن زمان و تنها روی کسانی هزینه میکنند که لیاقت و سختکوشی خود را در عمل ثابت کرده باشند.

ترامپ نیز از جمله کسانی است که بتدریج و بعدا مورد اقبال آقایان قرار گرفت. اینجانب هم رای با کسانی هستم که معتقدند ترامپ برخلاف صورت ظاهر, نماینده جناحی از تندروهای حزب جمهوریخواه است كه كاملا حساب شده و با برنامه تقريبا تمام جهان را به چالش كشيده اند. آنها مثل هر پوکر باز قهار, اين ريسك ( یا بلوف ) بزرگ را البته با اقتدار كامل شروع کرده, پیش برده و بتدريج موفق شده اند بخش قابل توجهي از صداهاي مخالف خود در داخل آمريكا را حداقل منفعل نمايند.

نتیجه این قمار ( یا شطرنج ) را نمیتوان به آسانی حدس زد. اگر ريسك ترامپی ها نتيجه دهد، مسلما آمريكا گام بلندی در جهت تجدید سلطه سياسي، اقتصادي و . . . نظامي در جهان بر خواهد داشت. اما شكست آمريكا در اين سياست ( كه شايد بتوان نامش را " نو امپرياليسم " گذارد)، نیز برعکس باعث تشديد نظام چندقطبي خواهد شد كه با فاصله كمي بعد از فروپاشي اردوگاه سوسياليسم پا گرفت و بتدريج قدرتمندتر هم شده است.