برنده و بازنده جدال اردوغان و ترامپ

گروه جهان الف،   3970521180 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ، دولت ترکیه را ظاهراً به بهانه حبس خانگی یک کشیش آمریکایی تحت فشار و محدودیت های اقتصادی قرار داده تا از این رهگذر آنکارا مجبور به عقب نشینی شود.

برنده و بازنده جدال اردوغان و ترامپ

به گزارش الف، تنش بین ترکیه و آمریکا در ماه های اخیر شدت گرفته است. اگر چه ظاهراً طرفین دلیل این موضوع را به زندانی شدن اندرو برنسون، کشیش آمریکا به جرم مشارکت در کودتای سال 2016 که آنکارا فتح الله گولن را رهبر آن معرفی می کند نسبت می دهند اما اختلافات بسیار گسترده از این موضوع است.   

دو روز قبل اردوغان عنوان کرد ایالات متحده بسیار در اشتباه است اگر تصور می کند ترکیه در نهایت مقابل آمریکا به زانو درخواهد آمد. اما دولت ترامپ همزمان با تشديد جنگ لفظي، تعرفه های سنگینی را بر واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرده و ارزش لیر ترکیه نيز در چند وقت اخیر به شدت افت کرده است. اردوغان در واکنش به این اقدامات خواستار کمک مردم ترکیه به اقتصاد ملی این کشور از طریق فروش ارز و طلاهای خود شده است. اگر چه این درخواست با استقبال طرفداران حزب عدالت و توسعه مواجه شده اما نباید فراموش کرد که جامعه ترکیه در سال های اخیر بدلیل شخص اردوغان و البته عامل مهم تر بافت فرهنگی و شکاف های اجتماعی متراکم چند تکه شده و مشخص نيست تكيه به اين عامل تا چه اندازه و تا كجا مي تواند راهگشا باشد.

 البته چند روز قبل از طرف ترکیه هیاتی عازم آمریکا شد اما بر اساس اخبار منتشر شده به نظر می رسد بدلیل سیاست تهاجمی و منفعت طلبانه ترامپ به توافق دست پیدا نکرده اند.

در این باره عنوان شده که واشنگتن از آنکارا خواسته تا تعدادی از زندانیان کودتای دو سال قبل از جمله کشیش برونسون را آزاد كند، در تحریم های ایران نقش فعال برعهده داشته باشد، از خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه صرف نظر كند، در قبال اسرائیل و معامله قرن رویکرد منعطفی اتخاذ کند، درخواست برای بازگرداندن فتح الله گولن را برای همیشه به بایگانی بفرستد و ...

تا پیش از این، روسای جمهور آمریکا تلاش می کردند به صورت کج دار و مریز با سیاست های اردوغان در قبال مسائل منطقه غرب آسیا مانند کردهای سوریه، اسرائیل، نزدیکی به گروه های اخوانی مانند حماس و ... مدارا کنند اما از آنجا که دونالد ترامپ اساساً چندان اعتقادی به ناتو و حفظ جبهه مقابل روس ها ندارد لزومی به کنار آمدن با سیاست های آنکارا نیز احساس نمی کند. همین مسئله موجب شده که تنش ها بین طرفین بالا بگیرد و عملاً اقتصاد ترکیه دچار تکانه های جدی شود.

حال باید دید دولت آنکارا تا چه میزان می تواند در مقابل زیاده خواهی های ترامپ که اصولاً گفتمان سنتی آمریکا را در قبال شرکای واشنگتن تغییر داده مقاومت کند. تا اينجاي كار، اردوغان تحریم‌های آمریکا را جنگ اقتصادی علیه آنکارا نامیده و وعده داده که در مقابل آن هرگز کوتاه نخواهد آمد.

او در مقاله ای که روز شنبه در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد عنوان کرده بود با سیاست هایی که دولت ترامپ در پیش گرفته احتمالاً  موجب خواهد شد که ترکیه نیز شروع به یافتن دوستان و متحدان جدید کند. به نظر مي رسد اردوغان تلاش داشته تا با تهديد ضمني و غيرمستقيم، دونالد ترامپ را وادار به كوتاه آمدن از خواسته هاي خود كند. البته احتمال اينكه آنكارا حداقل در كوتاه مدت به سمت تقویت ارتباطات با روسیه و ایران نيز برود وجود دارد.

فعلاً باید منتظر ماند و مشاهده کرد این صحبت های اردوغان آیا در راستای تلاش برای نرم کردن مواضع ترامپ بوده و یا واقعا تصمیم دارد راه خود را از شریک قدیمی ترکیه جدا نماید. البته این احتمال نیز وجود دارد که طرفين راهی میانه را انتخاب كنند و ضمن عقب نشینی اندك، اردوغان تغییرات جدی نيز در سیاست خارجي تركيه بوجود نياورد تا اين گونه از شدت تنش ها كاسته شود.

گفتنی است در هفته های گذشته دولت آمریکا دو وزیر ترکیه یعنی عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور را به دلیل ایفای نقش در زندانی کردن کشیش آمریکایی مورد تحریم قرار داد. آنكارا نيز در مقابل همه دارایی‌های وزرای دادگستری و آمریکا را توقیف كرده بود. اما كنگره نيز به حمايت از ترامپ وارد ميدان شده و تاكنون از فروش جنگنده هاي اف 35 به تركيه ممانعت كرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۰۵۳۶۰۹:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جالب بود
ناشناس۴۹۰۵۴۵۰۹:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این فیلم ها همش برا کلاه گذاشتن سر ایرانه!!!!؟؟؟
ناشناس۴۹۰۸۱۵۱۱:۰۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ربطی به ایران نداره این اردوغات که فردی متوهم هست رفته با امریکا کشورش رو درگیر کرده و هزینه برای ملتش درست کرده سیاست خارجی برای صلح است که در سایه اون اقتصاد بتونه بچرخه نه اینکه متوهم باشی و بری درگیر بشی و هزیته درست کنی ارزش پول ترکیه را نابود و مردمش رو بدبخت کرد
ناشناس۴۹۰۵۸۵۰۹:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
وقت آن رسیده خود رهبری جواب دندان شکنی به لفاظی های ترامپ علیه ایران بدهند. اردوغان هم فهمید اگر جلوی آمریکایی ها کوتاه بیاید ترکیه را بیچاره می کنند.
ناشناس۴۹۰۵۸۶۰۹:۵۵:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اردوغان رییس جمهور یک کشور چند قطبی است که محاله حرفهاش خیلی تاثیر گذار باشه. تنها امید اردوغان مردم پولدار ایرانه که به جای هزینه کرد سفر در زیباترین مکانهای ایران این دلارها را دو دستی به اردوغان می دهند.
ناشناس۴۹۰۶۴۱۱۰:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این کارهایی که اردوغان میکند وضعیت اقتصادی ترکیه را خراب میکند و اردوغان محبوبیتش را از دست میدهد
ناشناس۴۹۰۶۴۴۱۰:۱۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ادوغان جلوي امريكا نمي ايسته فردا ميبينين چطوربه التماس ميافتن اينا قدرت ايستادن ندارن كسي ميتونه مقاومت كنه از داخل هم از نظر اقتصادي وهم اجتماعي قوي باشه كشورهايي كه اقتصاد شان فروپاشيده وپايگاه مردمي ندارند محكوم به شكست اند اردوغان ٥٠درصد هم طرفدار نداره ازاين تعداد ده درصدفقط با اردوغان در سياست خارجي همراهي ميكنند
ناشناس۴۹۰۸۱۷۱۱:۰۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
درخت را درچشم خود نمی بینیم مو را درچشم دیگری تشخیص می دهیم وای برما وای برما
ناشناس۴۹۵۹۴۳۱۸:۱۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
عالی گفتی عالی
محمد۴۹۰۹۹۵۱۱:۵۷:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این دعوا بازنده ای جز ترکیه ندارد. البته تاریخ نشان داده که اردوغان واکنش های غیرقابل پیش بینی انجام می دهد درست مثل خود ترامپ . اما واقعیت این است که ترکیه وابستگی شدیدی به اقتصاد و تجارت خارجی داردو شرط آن توافق با ترامپ است. در جریان سوریه ترکیه نقش های مختلفی بازی کرد و از همه طرفها باج گرفت قطعا با ترامپ به توافق می رسه
ناشناس۴۹۲۳۶۱۲۱:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
تفاوت اردوغان با دولت ایران این است که اردوغان.... در نهایت بزودی با ترامپ دوست خواهد شد .
ناشناس۴۹۳۰۵۲۱۰:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۳
یادمه اردوغان یک جنگنده روسی را ساقط کرد بعد به غلط کردن افتاد!
ناشناس۴۹۴۹۸۲۱۰:۵۵:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اروغان کشورش را دوست دارد . راه تعامل پیش خواهد گرفت
ناشناس۴۹۵۲۸۵۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اين دعوا تله براي ايران است. چرا؟ چون ارزش پول ملي ما خيلي كم شده و صرف نمي كند تعدادي از هموطنان در اين شرايط خانه و كاشانه خود را فروخته و در تركيه سرمايه گذاري كنند . اردوغان مي خواهد با يك تير دو نشان كند. 1- به شكلي از ايران بدوشد. كه ما هم با آمريكا بلي!!! 2- تفاوت لير و ريال را كم كرده و روند مهاجرت از ايران به تركيه را با شتاب سابق حفظ كند. نگو كه نگفتم!!!
ناشناس۴۹۵۹۴۴۱۸:۱۹:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اردوغان چوب سیاست لج بازی خود را بد جور خواهد خورد مثل بعضی از کشورای لج باز ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین