«ابراهیم» چرا تاکنون مجوز نگرفته است؟

گروه فرهنگی الف،   3970521121

محسن چاوشی که تهدید کرده بود اگر تا ۲۰ مرداد ماه مجوز آلبوم جدیدش از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد صادر نشود آن را منتشر می‌کند، شامگاه گذشته حدود یک دقیقه از این اثر را در فضای مجازی منتشر کرد. این گزارش در پی چرایی این حاشیه‌ها پس از یک سال از ارائه این آلبوم به وزارت ارشاد است.

«ابراهیم» چرا تاکنون مجوز نگرفته است؟

به گزارش ایسنا، چند روز پیش بود که خواننده موسیقی پاپ درباره تاخیر صدور مجوز آلبوم جدیدش با نام «ابراهیم» متنی را منتشر و تاکید کرد «با توجه به وقفه طولانی مدت و احترام به مخاطبینم و جهت دل‌گرمی این روزهای سخت به اتفاق تهیه‌کننده تصمیم به انتشار آلبوم در مرداد ماه گرفتیم. بدیهی است که تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می‌مانیم در غیر این صورت با احترام تقدیم خواهد شد. آلبوم دارای کپی‌رایت بین‌المللی است و قوانین حق و حقوق مولفین و مصنفین رعایت خواهد شد.»

از آنجا که چاوشی به کپی‌رایت بین‌المللی اشاره کرده بود، به نظر می‌رسید او قصد داشته باشد در صورت صادر نشدن مجوز، آلبوم خود را روی سامانه‌هایی که امکان خرید آهنگ را به کاربر می‌دهد، منتشر کند. با این حال، او بخش کوچکی از یکی از قطعات این آلبوم را به شکل دمو در فضای مجازی منتشر کرد. این موضوع نشان داد او کاملا به تهدیدش عمل نکرده و آلبوم را در موعد مقرر به شکل کامل منتشر نکرده است؛ البته برخی منابع غیرقطعی می‌گویند که او در روزهای آینده بخش‌های دیگر آلبوم را منتشر خواهد کرد.

هرچند بخش منتشرشده نیز گویا از قطعه‌های بدون اصلاحیه انتخاب شده است.

در ادامه این ماجرا مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی توضیح داد که آلبوم «ابراهیم» با هفت قطعه از سوی موسسه طرف قرارداد چاوشی در دفتر موسیقی ثبت شده که در میان آن‌ها پنج قطعه اصلاحیه خورده است.

ابوالفضل صادقی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یاد شده انجام نگرفته؛ بنابراین اگر ۹۰ ماه هم این موضوع از سوی موسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی دهد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز با تایید اینکه در اشعار این آلبوم «چند مورد تشخیص داده شده که حتما باید اصلاح شود» به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار کرد: این موارد از همان تاریخ و از طریق سامانه درخواست مجوز، به شرکت ارائه دهنده اعلام شده و متأسفانه کوچک‌ترین پاسخی به همراه نداشته است. چند وقت پیش که برای نخستین بار، متوجه اعتراض محسن چاوشی در فضای مجازی شدم، شخصاً خواستم ترانه‌ها را بررسی کنم تا ببینم چه کمکی می‌توانم انجام دهم.

علی ترابی ادامه داد: متأسفانه ترانه‌ها به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسین‌ها و ممانعت از فعالیت آنها ندارند و بر مبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان می‌گویم که موجب ورود و برخورد نهادهای دیگر در موضوع می‌شود.

از سویی با این حال تهیه‌کننده این اثر که گفته می‌شود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد نسبت فامیلی نزدیکی دارد، در این‌باره به یکی از روزنامه‌های دولتی گفت: تمامی اشعار این آلبوم از سروده‌های حسین صفا است و پیش از این مجوز چاپ آن از سوی ارشاد صادر شده است؛ بنابراین چه دلیلی دارد شعرهایی که یک بار مجوز گرفته بار دیگر اصلاح شود؟

سید هادی حسینی تاکید کرد: اصرار ما این است که آلبوم «ابراهیم» با مجوز دفتر موسیقی و بدون اصلاحیه منتشر شود.

جریان این اصلاحیه‌ها چیست؟

اولین چیزی که به بعد از شنیدن این خبرها به ذهن متبادر می‌شود و در فضای مجازی هم تقویت شده، این است که شعرهای آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی دارای مضامین اعتراضی یا سیاسی هستند و به همین دلیل نتوانسته‌اند موافقت شورای شعر دفتر موسیقی را جلب کنند. اما پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی از این است که (حداقل چهار مورد از پنج مورد) این شعرها به دلیل مضمون‌های «اروتیک» و ایهام‌های جنسی با اصلاح مواجه شده‌اند. در واقع به همین دلیل و طبق روال معمول اصلاحیه خوردند و طبق ضوابط کسب مجوز، باید تغییراتی در آن‌ها اعمال شود.

اما چرا با این وجود که آلبوم یادشده غیرقابل انتشار اعلام نشده، در این زمان با این حاشیه‌ها مواجه شده است؟

اطلاعات تکمیلی رسیده به خبرنگار ایسنا حاکی است، درخواست صدور مجوز این آلبوم، حدود یک سال پیش به نهاد مربوط ارایه شده و پس از چند روز هم اصلاحیه‌ آن اعلام شده است. گویا در آن زمان هم خواننده‌ اثر مبلغ چند ۱۰ میلیون تومانی را به‌ عنوان یک دهم حقوق مادی آلبوم، از تهیه‌کننده دریافت کرده است و حالا تهیه‌کننده پس از یک سال، به دلیل بلاتکلیفی، خواهان روشن شدن وضعیت آلبوم یا بازگشت پول خود شده است.

در این میان گمانه‌زنی‌هایی هم انجام می‌شود که صادر نشدن مجوز محسن چاوشی، سناریویی مانند شادمهر عقیلی را به دنبال خواهد داشت و او برای ادامه فعالیت‌های موسیقایی‌اش به خارج از کشور مهاجرت خواهد کرد؛ موضوعی که خود او درباره‌ آن موضعی اعلام نکرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین