رونق قاچاق کالاهای پزشکی

گروه اقتصادی الف،   3970519052 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

واردات غیر قانونی کالای پزشکی که بطور مستقیم با جان مردم در ارتباط است بصورت ته لنجی و بدون نظارت دستگاه های نظارتی منجر به سود کلان واردکنندگان، ضرر مالی به پزشکان منفعت طلب و باعث ایجاد لطمات جبران ناپذیر جانی و مالی مردم می شود.

به گزارش تسنیم، با وجود محرومیت مردم در نوار مرزی کشور بسیاری از مسئولین به ناچار چشم بر روی واردات از رویه ته لنجی و کوله بری بسته اند این در حالیست که سالیانه بیش از 6 میلیارد دلار واردات از این طریق به کشور وارد می شود اما زمانی که متوجه شدیم کالاهای پزشکی از این رویه وارد کشور می شوند و با قیمت های چندین برابر شده به فروش میرسند  و بطور مستقیم با جان مردم در ارتباط هستند نگرانی ها از ورود این کالاهای قاچاق بیشتر می شود. در زمینه واردات کالاهای پزشکی و آرایشی شرکت های محدودی هستند که با ارز تخصیص یافته دولتی و ارز آزاد به همراه نظارت و مجوز از سازمان تازه تاسیس غذا و دارو به تجارت این کالاها مشغول هستند که عمدتا کشور چین صادر کننده این کالاها به ایران است.

*روند واردات کالاهای قاچاق

در کنار روند واردات قانونی کالاهای پزشکی شاهد واردات بی رویه این لوازم پزشکی و آرایشی هستیم که به عنوان کالای ته لنجی و قاچاق وارد کشور شده و متاسفانه بطور مستقیم با جسم و جان مردم در ارتباط است. روند واردات این کالاها به اینصورت است که شرکت های ثبت شده اما فاقد مجوز پزشکی و بهداشتی خریدار این محصولات هستند و بعد از برقراری ارتباط با فروشندگان چینی اقدام به ثبت سفارش می کنند که کمی بعد این کالاها به کشورهای همسایه بطور مثال امارات، ترکیه و ... صادر خواهد شد و بعد از پرداخت اندک حق و حقوق و عوارض گمرک کشور واسطه این کالاهای پزشکی با عنوان ته لنجی وارد کشور میشود و بدون هیچگونه نظارت و پرداخت عوارض گمرک به دست شرکتها میرسند.

*بازاریابی اینترنتی کالای قاچاق با ضعف نظارت سازمان غذا و دارو

شرکتهای وارد کننده کالاهای قاچاق پزشکی شرکتهایی هستند با سرعت غیر قابل تصوری در حال بزرگتر شدن هستند و حتی در صدد استخدام نیرو و فروش سهام هستند اما به چه قیمتی؛ به قیمت در خطر انداختن جان مردم؟ این شرکت ها براحتی در کنار شرکت های دارای مجوز قرار گرفته اند و بازار رقابتی این حوزه را از فعالیت انداخته اند. متاسفانه به دلیل آنکه هیچگونه آیین نامه و ضابطه ای برای دکتر ها تبیین و مشخص نشده است پزشک ها بعد از روبرو شدن با بازاریاب این شرکت ها متقاعد به خرید از آنها میشوند و بیشتر اوقات هزینه ای را پرداخت میکنند که چندین برابر هزینه اصلی آن دستگاه و یا کالای پزشکی است. بسیاری از این شرکت ها بهترین فضا را برای تبلیغات انتخاب کرده اند و آن فضایی نیست جز فضای مجازی که در حال حاضر روزانه بر تعداد کاربران و مخاطبانش افزوده میشود. این شرکت ها با تبلیغات گسترده در سطح دنیای مجازی برند(علامت اختصاری شرکت) خود را مطرح می‌کنند و با رنگ و لعاب فراوان اجناس قاچاق وارداتی خود را به فروش میرسانند که در ذیل تصویر برخی از این تبلیغات را مشاهده می کنید.

*افزایش قیمت و سودهای غیرقابل تصور

واردات بی پایه و بی اساس کالاهای پزشکی باعث افزایش قیمت دستگاه های پزشکی شده است بطور مثال اگر فرض کنیم یک دستگاه که 1200 دلار قیمت دارد بعد از واردات نهایتا 12 میلیون تومان خرج دستگاه و حمل و نقل و گمرک کشور واسطه آن می شود اما همان دستگاه در بازار کالاهای پزشکی ایران با قیمت های سرسام آور 40 تا 50 میلیون تومان به پزشکان فروخته میشود که معمولا فاقد و یا بدون هیچ ضمانت و گارانتی خواهد بود و تنها سود و منفعت این تجارت بنفع واردکنندگان قاچاق این کالاها خواهد. نکته تامل برانگیز این نوع واردات نداشتن هیچگونه ضمانت نامه و گارانتی برای این محصولات است که غالبا چینی اند و بدون مجوز و تاییده هستند که بعد از مدت محدودی نیاز به خدمات و تعمیرات پیدا می کنند. با توجه بر اینکه هیچ گونه ضمانتی برآنها نیست متاسفانه تنها متضرر این شرایط دکترها هستند که هزینه ای گزاف را متقبل شده اند.

*پزشکان سودجو متضرر اصلی قاچاق تجهیزات  پزشکی

در بین این بی قانونی و واردات دستگاه ها و تجهیزات پزشکی بدون مجوز بسیاری از شرکتها هم هستند که با ارز دولتی بطور قانونی و با مجوز اقدام به واردات این دستگاه ها می کنند اما برگ برنده با شرکت های متخلف است که بدون مجوز هستند و عمدتا از اعتماد پزشک ها سوءاستفاده می کنند و بازار را از حالت عادی خارج کرده و قیمت های غیرطبیعی را به وجود می آورند. متاسفانه یکی دیگر از مشکلات این کالاها عدم مشخص بودن لیست قیمت دقیق برای کالاها و تجهیزات پزشکی است که با مشخص نبودن قیمت دقیق کالاهای پزشکی و همچنین کم بودن شرکت های دارای مجوز و قانونی واردات کالاهای پزشکی به ناچار پزشکان مجبور به خرید از شرکت های متخلف می کنند که با ظاهری مطمئن اعتماد پزشکان را جلب کرده اند اما در نهایت این پزشکان هستند که هزینه ای اضافه تر از حد معقول برای خرید دستگاه پرداخت کرده اند و دستگاهی که هیچ گونه ضمانت نامه ای ندارد را خریداری می کنند که امکان از کار افتادن آن ها بسیار زیاد است مسئله به اینجا ختم نمیشود اتفاقی بدتر در کمین پزشکان است و ممکن است گریبانگیر آنها شود هیچگونه ضمانتی بر عملکرد صحیح این دستگاه ها نیست و براحتی می تواند بر جان و ظاهر چهره مردم تاثیر و لطمات جبران ناپذیری برجای بگذارد که در این صورت علاوه بر عذاب وجدانی که پزشکان خواهد داشت احتمال دارد پروانه طبابت آنها باطل گردد.

*لزوم نظارت بیشتر سازمان های مرتبط

با وجود  فعالیت نظارتی سازمان غذا و دارو همچنان شاهد این روند واردات کالاهای قاچاق هستیم، سوال مهم این است که چرا همچنان شاهد واردات این کالاها هستیم؟ برچسب نظارت FDA ایران بر روی بسیاری از این محصولات آرایشی و بهداشتی نیست و کالاهای قاچاق پزشکی بدون هیچگونه نظارتی بر سیستم درمانی کشور وارد میشود و باعث لطمات جبران ناپذیری خواهد شد. بی صبرانه منتظر ورود مجموعه بهداشت و سازمان غذا و دارو بر این چالش هستیم زیرا این موضوع بطور مستقیم بر جان و سلامتی جسم مردم گره خورده است. به دلیل آنکه بسیاری از این دستگاه ها و تجهیزات پزشکی را نمی توان بصورت قانونی وارد کشور کرد و به دلیل عدم مجوز و یا سیکل اداری پیچیده ای که دارد خیلی از شرکت های ثبت شده از روند قانونی آن منصرف میشوند و ناخداگاه وارد همچنین شرایطی میشوند که بطور غیرقانونی واردکننده این تجهیزات باشند و سود آن باعث تکرار این روند شده است و در این شرایط بهتر آن است که روند واردات این محصولات با دقت و سهولت در امور اداری روبرو باشد.