اعتراض مردم مانع از تخریب یک مسجد بزرگ در چین شد

گروه جهان الف،   3970519032

اعتراض و تجمع هزاران نفر از مسلمانان خویی منطقه نینگشا در شمال غرب چین مانع از تخریب مسجد بزرگ و باشکوه شهر ویژو شد.

به گزارش ایرنا مقامات محلی شب گذشته (پنجشنبه شب) قصد تخریب این مسجد بزرگ و نوساز را در شهر 'ویژو' در شهرستان 'تنگشین' استان 'نینگشا' داشتند که مقاومت مسلمانان خویی و تجمع هزاران نفر از آنها در اطراف مسجد، ماموران دولت را مجبور به عقب نشینی کرد.

هزاران نفر از مردم مسلمان این منطقه از بعد از ظهر پنجشنبه تا نیمه های شب جمعه اطراف این مسجد را محاصره کرده و مانع از ورود نیروهای امنیتی به محوطه مسجد شدند. این مسجد سفید رنگ، دارای 9 گنبد پیازی شکل، ماه های هلالی و چهار مناره بلند است که در منطقه نینگشا در شمال غرب چین واقع شده است.

یک مقام محلی شب گذشته با حضور در میان تجمع کنندگان از آنها خواست مسجد را ترک کنند و به خانه هایشان بازگردند او به مردم قول داد دولت از تخریب مسجد منصرف شده است و قرار است با مردم و مقامات مذهبی مسجد، برای برنامه بازسازی مسجد به توافق برسند. دولت محلی شهر ویژو روز سوم آگوست (12 مرداد) با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود با توجه به اینکه این مسجد مجوزهای لازم برای ساخت را نداشته است تخریب می شود.

در این اطلاعیه آمده بود چنانچه کمیته مدیریت مسجد نتواند خواسته های دولت در مورد ساخت این مسجد را براورد کند دولت به طور قانونی آن را تخریب خواهد کرد. اما یک منبع نزدیک به دولت نینگشیا امروز جمعه به رسانه ها گفت که پس از انجام مذاکرات میان مقامات دولتی و رهبران مذهبی، موافقت شد که دولت مسجد را تخریب نکند به شرط اینکه 8 گنبد از 9 گنبد آن حذف شوند.

در همین حال شماری از تجمع کنندگان به روزنامه مورنینگ پست هنگ کنگ گفته اند که اجازه نخواهند داد دولت نه مسجد را تخریب کند و نه گنبدهای آن را حذف کند. این مسجد بزرگ سال گذشته به جای مسجد قدیمی ویژو با 600 سال قدمت که در جریان انقلاب فرهنگی همراه با صدها معبد، کلیسا و صومعه دیگر تخریب شد ساخته شد.

اکنون مسلمانان هویی منطقه می گویند اگر این مسجد مشکل دارد چرا در طی دو سال ساخت آن دولت مانع از احداث نشد و اکنون که کار ساخت از یک سال پیش پایان یافته است می خواهد آن را تخریب کند. فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و خودروهای پلیس چین را در میدان اطراف این مسجد نشان می دهد.

این تصاویر نشان می دهد دو بنر قرمز رنگ نیز بر دیوارهای مسجد آویزان شده اند که روز یکی از آنها نوشته است دولت کمونیست چین به طور قطع از وحدت قومی و آزادی مذهبی حمایت می کند. بر اساس آمار شورای اطلاع رسانی دولت چین به ترتیب بودیسم، تائوییسم، اسلام، مسیحیت کاتولیک و پروتستان بیشترین پیروان را در چین دارند.

طبق این سند، چین حدود 222 هزار راهب بودایی و بیش از 40 هزار راهب تائوییست دارد.

بر همین اساس جمعیت 10 اقلیت قومی این کشور نیز که اکثریت آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به بیش از 20 میلیون تن می‌رسد که 57 هزار تن از آنان روحانی هستند.

در حدود پنج هزار و 500 گروه مذهبی در چین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هفت نهاد ملی شامل انجمن بودایی چین، انجمن تائوییست چین، انجمن اسلامی چین، انجمن وطن‌پرستان کاتولیک چین، کنگره اسقف‌های کلیسای کاتولیک چین، کمیته ملی سه جنبش وطن‌پرست کلیساهای پروتستان در چین و شورای مسیحیان چین اشاره کرد.

در حال حاضر حدود 144 هزار نیایشگاه ثبت شده شامل 33 هزار و 500 معبد بودایی، 9 هزار معبد تائوییسم، 35 هزار مسجد، 6 هزار کلیسای کاتولیک و 60 هزار کلیسای پروتستان برای فعالیت‌های مذهبی در چین به ثبت رسیده است.