هشدار رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره احتمال بازید از مراکز نظامی

گروه سیاسی الف،   3970501086 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: تا زمانی که پرونده ما در آژانس به عنوان یک پرونده خاص مطرح است بازرسی‌ها ادامه خواهد داشت و البته ممکن است این بازدیدها و بازرسی‌ها به بخش نظامی و دانشگاه‌های نظامی و تحقیقاتی ما نیز کشیده شود.

هشدار رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره احتمال بازید از مراکز نظامی

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه شریف، گفت: در برجام، عده‌ای دستاوردهای کشور را در ازای برخی وعده‌های که عملی نشده، داده‌ و تعهداتی را نیز پذیرفته‌اند که اجرای پروتکل الحاقی و بازدید از مراکز دانشگاهی و علمی در همین راستا تعریف می‌شود.

وی گفت: امروز بر همین اساس، بازرسان آژانس از مراکز نظامی و غیرنظامی و مراکزی که به هر طریقی کار علمی می‌کنند و مقاله‌هایشان در مجلات بین‌المللی منتشر می‌شود، بازدید می‌کنند که دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر در همین زنجیره قرار دارد؛ بازرسان از دانشگاه شریف و امیرکبیر بازدید کرده‌اند اما اینها می‌گویند اساتید خودشان خواسته‌اند که بازدید صورت بگیرد تا از تحریم خارج شوند.

عباسی گفت: مقاله از یکی از اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره موتورهای الکتریکی در مجلات بین‌المللی چاپ شده بود که در همین راستا از دانشگاه علم و صنعت نیز بازدید کردند اما هیچ دلیل و منطقی ندارد که اینها بخواهند از اتاق اساتید نیز بازدید کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه، اصل موضوع بازید بازرسان از مراکز دانشگاهی غلط و غیرقابل قبول است، افزود: من نمی‌گویم که وقتی اینها می‌آیند و می‌رود پس ترور دانشمندان ما در راه است چون اینها برای شناسایی دانشمندان و اساتید ما کانال‌های زیادی دارد و با آدرس‌های که دارند آنها را مورد تهدید قرار بدهند لذا ما باید از دانشمندان خود مراقبت کنیم.

وی با بیان اینکه، بازدید از مراکز دانشگاهی و علمی ایران به هیچ زمان خاصی محدود نیست، گفت: تا زمانی که پرونده ما در آژانس به عنوان یک پرونده خاص مطرح است بازرسی‌ها ادامه خواهد داشت و البته ممکن است این بازدیدها و بازرسی‌ها به بخش نظامی و دانشگاه‌های نظامی و تحقیقاتی ما نیز کشیده شود.