چرا کُردهای سوریه با پشیمانی از اعتماد به آمریکا حلقه بر در دمشق زدند؟

گروه جهان الف،   3970429087

الوطن سوریه نوشت، کُردهای سوریه حالا که ارتش بخش اعظم خاک این کشور را بازپس گرفته است،نگران آینده خود هستند و متقاعد شدند، نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد آمریکا می‌گذاشتند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری تحلیلی «الوقت» سوریه، در گزارشی با عنوان «کردها حلقه بر در دمشق می‌زنند، آمریکا خیری نداشت»، به تحلیل دلایل تلاش شورای نیروهای دموکراتیک سوریه برای بازگشت به سمت دمشق و مذاکره با آن پرداخت.

در این یادداشت آمده است، گزینه‌ها درباره آینده کُردهای سوریه بسیار محدود شده است، آن هم در حالی که بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده و ارتش سوریه به استثنای دو منطقه که یکی کُردنشین است، بخش اعظم از خاک سوریه را به کنترل خود درآورده است.

الوطن آورده است: در اینجا ما نباید از دومین عامل تاثیرگذار در این زمینه یعنی موضع بین المللی در قبال کُردهای سوریه غافل باشیم و اینکه جامعه بین الملل تا چد حد با آنها در قضیه فدرالی شدنشان همراهی می‌کند و آیا کردها در مرحله بعدی به ایالات متحده اتکا خواهند داشت؟

اتفاق جدید چیست؟

به عنوان یک نتیجه طبیعی از تحولات بحران سوریه، کُردها دریافتند که باید باب گفت‌وگو با دولت سوریه را باز کنند و جرقه آن را شورای دموکراتیک سوریه زد که که اعلام کرد، قرار است موضوع تشکیل تریبونی به نمایندگی از جمعیت ساکنان شمال سوریه برای گفت‌وگو با دولت سوریه را بررسی کند.

این موضوع در کنفرانسی که شورای دموکراتیک سوریه در شهر «الطبقه» با حضور قریب به دویست و چهل نفر برگزار کرد، مطرح شد و  «حاکم حبیب»، عضو هیات رئیسه شورای سوریه دموکراتیک در آن اظهار داشت: این تریبون نماینده تمام مناطق خودگردان و مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و همچنین نماینده الرقه، دیر الزور و منبج خواهد بود.

در مدت اخیر اظهارات احزاب کُرد و شورای سوریه دموکراتیک که خواستار گفت‌وگو با دولت سوریه شدند، افزایش یافته که منعکس کننده لطمه‌ای است که این احزاب از ائتلاف‌های بین المللی متحمل شده‌اند و زمینه گفت‌وگو درباره اوضاع شمال سوریه را فراهم کرد.

از سوی دیگر برخی احزاب کُرد تاکنون وجود هر گونه گفت‌وگو یا توافق با دولت سوریه را رد کردند، «الهام احمد»، رئیس مشترک شورای سوریه دموکراتیک هم تایید کرد که توافقی با دمشق بر سر تحویل مدیریت تاسیسات نفتی و عملیات صادرات نفت به دولت سوریه وجود ندارد.

از سوی دیگر روزنامه «الوطن» سوریه نیز گزارش داد، «صالح مسلم»، رئیس مشترک سابق حزب اتحاد دموکراتیک به منظور خودنمایی، سعی در متوقف کردن هر گونه تلاش برای نزدیکی بین دولت و شهروندان کرد سوریه را دارد.

الوطن به نقل از منابع کُرد نزدیک به حزب اتحاد دموکراتیک آورده است: مسلم که یکی از چهره‌های سرشناس حزب اتحاد دموکراتیک است درصدد تخریب تلاش‌ها برای نزدیکی این حزب به دولت و همچنین گفت‌وگوهایی است که برای بازگشت نهادهای دولتی به همه منطقه تحت تسلط نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز شده است.

این در حالی است که هدف از این گفت‌وگوها تسلط ارتش سوریه بر مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است تا مقاصد شوم آمریکایی‌ها و دخالت‌های ترکیه را ناکام گذاشته و جلوی تکرار فاجعه عفرین در دیگر مناطق گرفته شود.

دغدغه‌ها و چالش‌ها

واقعیت‌ها نشان می‌دهد که ک‌ردها بیشترین نیاز به گفت‌وگو با دولت سوریه دارند که طرف قدرتمند و حاکم بر سرزمین سوریه است و هر چقدر هم برخی طرف‌های کرد مخالف باشند، اما آنها به دلایلی که در ادامه خواهد آمد، نمی‌توانند از گفت‌وگو با دولت سوریه بی نیاز باشند.

دلیل نخست اینکه، تحرکات اخیر کُردها نشان می‌دهد که آنها دیگر اعتماد سابق را نسبت به آمریکا ندارند و چیزی که موید این موضوع است، تلاش‌های اخیر آنها به منظور تشکیل مدیریت بکپارچه برای مناطق تحت سیطره خودشان است که از آن به شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک نام برده می‌شود.

این امری طبیعی است چرا آمریکا بارها هنگامی که کُردها در اوج قدرت بودند، آنها را رها کرده بود چه برسد حالا که در میدان‌های سیاست و نبرد نظامی، کفه قدرت به نفع دولت سوریه سنگینی می‌کند.

طرحی که در کنفرانس شورای سوریه دموکراتیک در شهر الطبقه در استان الرقه معرفی شد، قضیه ادغام تعدادی از ادارات و شوراهای محلی است که در مناطق تحت تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال و شرق سوریه تشکیل شده است.

ساکنان مناطق تحت کنترل کُردها از اقوام و نژادهای مختلف از جمله اعراب، آشوری و شرکسی هستند، کُردها هم برخورد خوبی با عرب‌ها و دیگر اقوام در مناطق تحت کنترل خود ندارند.

اقوام غیر کُرد به رغم اینکه در جنگ مشارکت داشتند، اما هیچ پست و منصبی به آنها در داخل یگان‌های کُرد تعلق نگرفته است و در مدت اخیر در سایه نابسامانی اوضاع اجتماعی و اداری و رفتارهای برخی عناصر کُرد در استان عمدتا عرب نشین الرقه تحرکات اعتراضی شکل گرفته است.

از همین رو کُردها امروز می‌خواهند با ارائه خدمات و امتیازات به اقوام عرب و غیره چهره خود را بهبود بخشند تا نقطه ضعفی برای آنها در هیچ گفت‌وگوی آتی با دولت سوریه درست نشود.

مساله سوم اینکه هیچ کسی از فدرالی شدن کُردها و تشکیل حکومت خودگردان در سوریه حمایت نمی‌کند، نه دولت سوریه و نه کشورهای منطقه‌ای و بزرگ و حتی واشنگتن در مقام متحد آنها هم موافق این موضوع نیست، اما احتمالا آمریکا از این پرونده به عنوان اهرم فشاری در مذاکره با طرح روسیه به زیان کُردها استفاده کند.

هم اینک کُردها به شدت هراس دارند که آمریکا در بیرون راندن آنها از منبج سهیم باشد و چیزی که در این خصوص آنها را نگران کرده، تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی است که در این دیدار دو طرف بر ضرورت اجرای نقشه راه مشترک در خصوص شهر منبج تاکید کرده و این امر را در همکاری برای حل بحران سوریه مهم برشمردند.

نباید فراموش کنیم که کُردها حد و مرزی برای قلمرو فدرالی خود وضع نکردند، بنابراین این حق دولت سوریه است که نگران این موضوع باشد؛ ماه گذشته بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت: دمشق درهای مذاکره با نیروهای سوریه دموکراتیک را گشوده است اما اگر مذاکرات ناکام بماند، برای بازپس گیری خاکی که قریب به دو هزار نظامی آمریکایی در آنجا مستقر هستند، متوسل به زور خواهد شد.

کُردها از آینده خود هراس شدیدی دارند و روشن است که حالا دیگر متقاعد شده‌اند نباید همه تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آمریکا می‌گذاشتند، اما گفت‌وگوی آنها با طرف سوری در چه حدی خواهد بود؟ آیا کاملا کُردی است و دخالت‌های خارجی در آن وجود ندارد؟ این چیزی است در روزهای آتی روشن می‌شود.