کاهش ۱۰ درصدی واردات برنج در سال جاری

گروه اقتصادی الف،   3970428084

یک مقام مسئول گفت:میزان وادرات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: یک مقام مسئول گفت:میزان وادرات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از اینکه بسیاری از مسئولان متوجه نیستند که فرآیند واردات یک زنجیره است، اظهار کرد: سال گذشته بعد از دوره ممنوعیت، به موقع ارز کافی برای واردات تخصیص داده نشد که در نتیجه تعلل در این امر کاهش 10 درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل و نگرانی‌هایی از حیث کمبود برنج در دوره ممنوعیت را به همراه داشته است.

وی افزود: اگر پس از دوره ممنوعیت واردات برنج در سال گذشته، ارز مورد نیاز به واردات تخصیص داده می شد، هم اکنون نگران شرایط تحریم، کمبود ارز و مسائلی از این قبیل نبودیم.

کشاورز با بیان اینکه تنها چند روز به دوره ممنوعیت زمان باقی است، گفت: با توجه به آنکه هم اکنون در شرایط بحرانی قرار داریم که باید به فکر امنیت غذایی باشیم، از این رو تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در چند روز باقی مانده به دوره ممنوعیت هر قدر که می‌توانیم برنج وارد کشور کنیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: بنابر آخرین آمار در چند ماه نخست سال 480 هزارتن برنج وارد کشور شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد این میزان در حد مصرف ماهانه کشور بوده است و در دوره ممنوعیت با کمبود در بازار مواجه خواهیم شد که در چنین شرایطی دولت با مشورت از بخش خصوصی باید سیاست های خود را اعمال کند.

وی در پاسخ به این سوال که کمبود برنج در دوره ممنوعیت چه تأثیری بر وضعیت قیمت‌ها در بازار خواهد داشت، بیان کرد: کمبود برنج تنها ممکن است بازار ثانویه ای ایجاد کند، اما عامل اصلی تعیین کننده قیمت، ارز دولتی است.