ایرج راد:‌ خانه تئاتر شریک ندارد!/شهرام گیل آبادی: نیاز به کار شبانه روزی داریم

گروه فرهنگی الف،   3970427006

مدیر عامل جدید خانه تئاتر عنوان کرد: برای رفع مطالبات معرفتی، مادی و معنوی خانواده حکمت اندیش و سربلند تئاتر چاره‌ای جز کار شبانه روزی نیست.

به گزارش فارس، مراسم تودیع و معارفه اصغر همت و شهرام گیل‌آبادی، مدیران خانه تئاتر با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، حسین مسافر آستانه، اسماعیل خلج، مریم کاظمی، قطب‌الدین صادقی، داریوش اسدزاده، پریسا مقتدی، هادی مرزبان و جمعی دیگر از مدیران و هنرمندان و اعضای خانه تئاتر در این مکان برگزار شد.

*خانه تئاتر شریک ندارد

ایرج راد در ابتدای مراسم طی سخنانی عنوان کرد: انتظارمان این بود که دوستان بیشتری را در این مراسم ببینیم. خانه تئاتر امروز 18 را به در کرد و در طی این 18 سال خیلی اتفاقات را پشت سر گذاشت، اما همیشه تمام سعی‌اش خدمتگزاری بوده است. خیلی از افرادی که از گذشته تاکنون در شکل‌گیری خانه تئاتر تأثیر داشتند از منافع شخصی خود گذشتند تا این مکان به سامان برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همیشه معتقد بوده باید سرشان پایین باشد و تنها کار و اطلاع‌رسانی کنند، افزود: از گذشته و اوایل انقلاب خیلی‌ها تلاش کردند به دلیل برخی مسائل خانه تئاتر شکل نگیرد اما ما تلاش کردیم بدون بوق و کرنا کار کنیم. حتی همین ساختمانی که در آن هستیم اگر از همان ابتدا ریز اطلاعاتش را مطرح می‌کردیم شاید در حد گودبرداری متوقف می‌شدیم و امکان نداشت به اینجا برسیم.

راد با بیان اینکه برخی مسئولان حتی در عرصه هنر نیز بازدارنده هستند، توضیح داد: هر زمان که مدیری سر کار آمد و کمی به خانه تئاتر لطف داشت، این مکان جان و کارهای مفیدی در آن صورت گرفت. 

وی با اشاره به جلساتی که از هفته گذشته با وزیر ارشاد و معاون هنری درباره پیگیری مسئله امنیت شغلی هنرمندان داشتند، گفت: امیدواریم این جلسات به زودی به نتیجه برسد و ما به سازمان صنفی هنر نیز دسترسی یابیم و از این پس بر اساس قانون هنر عمل کنیم. به لطف خدا این‌روزها خانه تئاتر جایگاه خود را پیدا کرده است، اینجا نه شریکی دارد و نه هیچ نهادی می‌تواند از استقلال خانه تئاتر بکاهد.

وی درباره انتخاب مدیرعامل جدید خانه تئاتر خارج از اعضای هیأت مدیره گفت: اگر می‌خواستیم یکی از بدنه هیأت مدیره را انتخاب کنیم، این گزینه می‌بایست از یکی از وظایف خود در هیئت مدیره بکاهد یا از زندگی خود بزند.

در ادامه مراسم کیوان ساکت با سه‌تارنوازی خود جمع را تحت تأثیر قرار داد و در پایان گفت:‌ به اعتقاد من این هنر است که جامعه را از سرگشتگی و گم‌گشتگی نجات می‌دهد. من امروز در خانه هنر هستم و برای همه کسانی که در اینجا زحمت می‌کشند آرزوی موفقیت دارم.

 

*خیلی‌ها مرا دشمن قلمداد می‌کنند

در این مراسم اصغر همت نیز طی سخنانی عنوان کرد: امروز دو جلسه دیگر نیز از صبح در راستای توسعه هنرهای معاصر و شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر داشتم، همانجا چند کلمه‌ای نگاشته و البته خیلی حرفی برای گفتن ندارم؛ چرا که این دو سال خوب یا بد گذشت و من فکر می‌کنم ما که 18 سال چراغ خاموش حرکت کردیم، آن زمان تصور می‌کردیم این کار به نفع تئاتر و خانه تئاتر است، اما الان تصور نمی‌کنم این چراغ خاموش از دید خودمان هم پنهان باقی بماند.

وی با اشاره به تغییر مدیریت و اتفاقی که افتاده، گفت:‌از گذشته نیز صحبت‌هایی می‌شد که قدرت را به نیروهای جوانتر محول کنیم تا ببینیم اشکال از ما است که کار پیش نمی‌رود یا تئاتر ما! من در این دو سال خوشحال هستم که علاوه بر مدیریت،4 کار سنگین تئاتر نیز انجام دادم.

همت با تأکید بر اینکه خیلی‌ها او را دشمن قلمداد می‌کردند، افزود: خوشحالم که علی‌رغم این صحبت‌ها باعث تحرک شدم. به گفته ایرج راد ما یا مدیر عامل خوب یا هیأت مدیره خوبی هستیم و اگر هر دو اتفاق بیفتد دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: شهرام گیل‌آبادی درست 20 سال از من کوچک‌تر است اما 20 سال به لحاظ مدیریتی جلوتر است؛ چرا که تجربیات گرانبهایی دارد. شاید قدری نگرانی اهالی تئاتر از شائبه‌های سیاسی نسبت به او باشد اما او آنقدر باهوش است که می‌داند خانه تئاتر نهادی غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است. من همین انتخاب را به فال نیک می‌گیرم و خودم نیز از مدت‌ها قبل دنبال این تغییر بودم.

وی همچنین با تشکر از رضا صالحی امیری وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای تکمیل ساختمان خانه تئاتر یک میلیارد و نیم به آنها کمک کرد، گفت: ای کاش او هیچ‌گاه من را با نام کوچک صدا نمی‌کرد تا مورد غضب دشمنان قرار نگیرم، اما به هر حال او بیشترین کمک را به من کرد و به من علاقه داشت.

همت در پایان نامه همسرش، افسر اسدی را که برای مراسم تودیع او فرستاده شده بود، قرائت کرد.

در پایان شهرام گیل‌آبادی مدیر عامل جدید خانه تئاتر با اشاره به تصویری که از تئاتر و خانواده تئاتر از دوران نوجوانی دارد،‌ گفت: به فرزندانم قول داده بودم که دیگر کار مدیریتی نکنم ولی با قبول این وظیفه در خانه تئاتر آنها را توجیه کردم که این کار در عرصه دولتی نیست. از همه کسانی که در این مکان خدمت کرده‌اند تشکر می‌کنم و نیاز به کلام زیاده نیست.

وی سپس متنی را بدین شرح قرائت کرد: ما برای رفع مطالبات معرفتی، مادی و معنوی خانواده حکمت‌اندیش و سربلند تئاتر چاره‌ای جز کار شبانه‌روزی نداریم. لازمه این حرکت بنیادین، برنامه محوری، مشارکت فکری و تخصصی و جمع کردن این خانواده پرافتخار یعنی خانه تئاتر ، خانه امن همه تئاتری‌ها است باشد که این خانه را آبادتر از قبل سازیم.

در پایان مراسم هدایایی به رسم یادبود از سوی ایرج راد و شهرام گیل‌آبادی، شهرام کرمی، مجید رجبی معمار، ابراهیم حقیقی، حبیبی رئیس تالار مولوی، سلیمانی رئیس فرهنگسرای ارسباران، کورش زارعی به اصغر همت تقدیم شد. زارعی پس از اعطای لوح یادبود خود مضمون آن را نیز برای حضار قرائت کرد. مدالیوم خانه تئاتر نیز توسط جمعی از پیشکسوتان از جمله داریوش اسدزاده، قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، اسماعیل خلج به اصغر همت اعطا شد.