میوه و سبزیجات به جنگ آسم می‌روند

گروه سلامت الف،   3970424001

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف میوه و سبزیجات تا حد قابل توجهی می‌تواند خیطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

به گزارش فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف میوه و سبزیجات تا حد قابل توجهی می‌تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد. 

طبق یافته محققان، مصرف انگور قرمز می تواند به کاهش بیماری های التهابی نظیر آسم، بیماری های مزمن انسداد ریه و عفونت گوش میانی کمک کند.

یافته ها نشان می‌دهد ترکیب طبیعی موجود در برخی مواد خوراکی نظیر انگور موسوم به رسوراترول موجب کاهش تورم در بیماری مجاری هوا شده و التهاب ناشی از پاتوژن باکتریایی را کنترل می کند.

براساس نتایج به دست آمده، این ترکیب می تواند فواید سلامت زیادی داشته باشد و به عنوان یک عامل درمان ضد التهاب جدید و موثر استفاده شود.

سرپرست تیم تحقیق، رونالد آندریاناسولو در این باره می‌گوید: «رژیم غذایی سالم عمدتاً حاوی مصرف بالا میوه، سبزیجات و فیبر است. این نوع رژیم غذایی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و عناصر موجود در یک رژیم غذایی سالم احتمالا به کاهش علائم کمک می کند».

براساس آمار موجود، در سال 2011، 300 میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا بودند و هر ساله حدود 250 هزار نفر به خاطر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان می‌گویند، میزان شیوع این بیماری در میان کشورها متفاوت بوده و بین 1 تا 18 درصد است.

همچنین، این بیماری در کشورهای پیشرفته شایع‌تر از کشورهای در حال توسعه است؛ به همین دلیل میزان آن در آسیا، اروپای شرقی و آفریقا کمتر است.

در بین کشورهای توسعه یافته، این بیماری در کشورهای دارای اقتصاد ضعیف‌تر بیشتر است؛ در حالی که برعکس در بین کشورهای در حال توسعه، بیماری در کشورهای مرفه‌تر، شایع‌تر است؛ دلیل این مسئله نامشخص است.

همچنین، بیش از 80 درصد مرگ و میرها در اثر این بیماری در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهد.

گرچه آسم در پسران دو برابر دختران است، میزان بروز آسم شدید در هر دو یکسان است؛ در مقابل، زنان بالغ میزان آسم بیشتری را نسبت به مردان نشان می‌دهند و این بیماری در افراد جوان شایع‌تر از افراد مسن است.

داده‌های موجود حکایت از ان دارد که نرخ جهانی آسم بین دهه 1960 تا سال 2008 به‌طور قابل توجهی افزایش یافته‌است و از دهه 1970 از آن به‌ عنوان یک مشکل عمده بهداشت عمومی یاد می‌شود.

نرخ آسم در کشورهای توسعه یافته از اواسط دهه 1990 ثابت شده‌ و اخیراً نرخ آن به‌طور عمده در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته‌است.

آسم حدود 7 درصد جمعیت ایالات متحده و 5 درصد از مردم انگلیس را درگیر کرده است؛ میزان ابتلا در کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز حدود 14-15 درصد است.