۱۰ فایده دوش آب سرد برای سلامتی

گروه سلامت الف،   3970421096

حمام آب سرد یا دوش آب سر را گاهی سرما درمانی نیز می‌گویند. بسیاری از ورزشکاران تاز‌ه‌کار و حرفه‌ای با توجه به فواید گسترده آن از این روش استفاده می‌کنند. در هر صورت دوش آب سرد برای سلامتی مفید است.

حمام آب سرد یا دوش آب سر را گاهی سرما درمانی نیز می‌گویند. بسیاری از ورزشکاران تاز‌ه‌کار و حرفه‌ای با توجه به فواید گسترده آن از این روش استفاده می‌کنند. در هر صورت دوش آب سرد برای سلامتی مفید است و در زیر تعدادی از فواید آن به شکلی مختصر ارائه می‌شود. 


مهمترین فواید دوش آب سرد برای پوست، مو و سلامتی:
مفید برای پوست و مو: پوست و موی ما در زمستان خشک است و حمام آب گرم مشکل خشکی پوست و مو را بیشتر خواهد کرد حمام آب سرد راه حل خوبی برای این مشکل می‌باشد. با حمام آب سرد، منافذ پوست بسته شده و رطوبت زیر پوست باقی می‌ماند و پوستی مرطوب و مو‌های نرم تری خواهید داشت.

تقویت سیستم ایمنی و گردش خون: دوش آب سرد باعث تسریع جریان خون در اطراف اندام‌های شده و بنابراین سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت کرده و در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد.

تسکین درد‌های عضلانی: معمولا بعد از تمرین ورزشی، عضلات بدن، خسته و دردناک می‌شوند. حمام آب سرد می‌تواند راه حل خوبی برای رفع این دسته از درد‌ها است.

افزایش سطح هوشیاری: برای گرفتن دوش آب سرد در یک محیط سرد، باید عمیق و با شدت نفس بکشید تا بدن خود را گرم کنید. این کار شما را هوشیار و سطح هوشیاری‌تان را بالا می‌برد.

کاهش و رفع اسید اوریک: تحقیقات نشان می‌دهند که حمام آب سرد می‌تواند اسیدا وریک بدن را کاهش داده و همچنین به حفظ سطح مناسب آنتی اکسیدان‌ها کمک شایانی می‌کند.

کاهش وزن و تناسب بدن: نتایج یک کار تحقیقی در ۲۰۰۹ نشان داد که حمام آب سرد در زمستان و در آب و هوای بسیار سرد چربی‌سوزی بدن را تا ۱۵ برابر افزایش می‌دهد. یعنی اگر حمام صبحگاهی و روزانه با آب سرد را ادامه بدهید سالانه حدود ۵ کیلو کاهش وزن خواهید داشت.

رفع افسردگی: دوش آب سرد، اعصاب را تحریک می‌کند و خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد. درکل باعث می‌شود انرژی و هیجان بیشتری در روز داشته باشید و این امر خود به رفع افسردگی کمک شایانی می‌کند.

انرژی را افزایش می‌دهد: متابولیسم بدن با دوش آب سرد افزایش یافته و افزایش متابولیسم باعث می‌شود قلب، خون بیشتری را در بدن پمپاژ کند. در این صورت بدن انرژی بیشتری دریافت می‌کنید، زیرا که بدن‌تان متابولیسم مناسبی دارد.

خواب بهتری خواهید داشت: اگر در محیط گرم باشیم یا این‌که دمای بدن‌مان بالا باشد، در وارد شدن به مرحله خواب اولیه با مشکل مواجه می‌شویم، اما در محیط سرد واقعیت آن است بهتر و راحت‌تر می‌خوابیم. دوش آب سرد می‌تواند این شرایط را برای بدن به وجود آورد.

سم‌زدایی از بدن: حمام آب سرد سیستم لنفاوی بدن را فعال می‌کند و این مسئله بر عملکرد بهتر فرآیند سم‌زدایی بدن تاثیر گذار است.

نکته احتیاطی: افرادی که سن بالایی داشته و یا دچار مشکلات قلبی‌اند نباید حمام آب سرد بگیرند، زیرا حمام آب سرد می‌تواند شوک زیادی را به بدن وارد کند و امکان دارد بدن این دسته از افراد تحمل آن را نداشته باشند.

منبع: پارسینه