آتش و دیگر هیچ

گروه حوادث الف،   3970421087

درست نیمه ‌شب، اتوبوس مسافربری در حاشیه پایانه سنندج مسافرگیری می‌کرد که ناگهان سرنوشت، مسافران اتوبوس را به سفر مرگ برد. یک دستگاه تانکر حامل سوخت از پشت سر با اتوبوس برخورد می‌کند.

آتش و دیگر هیچ

اتوبوس منفجر می‌شود و نتیجه‌اش می‌شود ۱۱ کشته و ۹ مجروح. این اولین ‌بار نیست که در این جاده حادثه اتفاق می‌افتد و اگر مسوولان فکری نکنند، متاسفانه آخرین بار هم نخواهد بود. شیب زیاد و طول زیاد کمربندی دکتر‌حسینی شهر سنندج که این حادثه در آن رخ داده است، بستر حوادث جاده‌ای زیادی در این منطقه است.

خودروهای سنگین و به ویژه تانکرهای حامل سوخت عراقی و ایرانی که مواد نفتی را از اقلیم کردستان عراق و از شهر مریوان به داخل کشور حمل می‌کنند، پس از عبور از این مسیر به استان‌های جنوبی کشور می‌رسند. کامیون‌ها و تانکرهای حامل سوخت هنگام عبور از این مسیر (به دلیل شیب مسیر) به صورت مکرر مجبور به استفاده از ترمز هستند که این امر منجر به داغ شدن لنت خودرو شده و عملکرد سیستم ترمز را دچار اختلال می‌کند.

نتیجه‌اش هم می‌شود انفجار اتوبوس و انسان ‌هایی که پشت درهای بسته اتوبوس در جهنم بی‌تدبیری مسوولان می‌سوزند و جهنم کسانی که شاهد این انفجار هستند و کاری از دست‌شان برنمی‌آید و فقط باید تماشاچی سوختن عزیزان یا همشهریان ‌شان باشند. همین هم باعث می‌شود که غم مردم تبدیل به خشم شود و در اعتراض به بی‌توجهی مسوولان به وضعیت این جاده بین آنها و نیروی انتظامی درگیری صورت گیرد. البته که درگیری مدت زیادی طول نکشیده و زود آتش خشم‌شان خاموش شده اما آتش قلب‌های سوخته‌شان به این سادگی‌ها خاموش نمی‌شود.

رضایی، مدیر روابط عمومی استانداری سنندج با بیان اینکه علت حادثه نقص فنی در سیستم ترمز نفتکش بوده است اما در حال حاضر وضعیت آرام است و صحنه پاکسازی و اتوبوس و ماشین نفتکش هم جابه‌جا شده‌اند، به «اعتماد» گفت: «این حادثه ساعت دوازده سه‌شنبه شب (بامداد چهارشنبه) رخ داد. ۱۱ کشته و ۷ زخمی داشت. خوشبختانه تعدادی از زخمی‌ها همان‌جا سرپایی مداوا شدند و ترخیص شدند اما دو، سه نفری هنوز تحت درمان و مداوا هستند که خوشبختانه حال‌شان مساعد است و مشکل خاصی نیست.»

البته تعداد مجروحینی که «مجتبی خالدی» سخنگوی اورژانس اعلام کرد دو نفر از تعدادی که رضایی گفت بیشتر بود: «این حادثه ۱۱ کشته و ۹ زخمی داشته است که ۵ نفر آنها ترخیص شده‌اند و ۴ نفر هنوز در بیمارستان هستند. از این ۴ نفر حال سه نفر مساعد است و مشکل خاصی ندارند اما متاسفانه وضعیت یکی از مجروحان وخیم است که امیدوارم مشکل او هم به زودی رفع شود.»

هردوی این مسوولان شایعه ۳۵ نفر کشته در این حادثه را تکذیب کردند و تعداد کشته‌های این حادثه را به طور قطع ۱۱ نفر اعلام کردند.

مدیر روابط عمومی استانداری کردستان در ادامه با اشاره به فوتی ‌های این حادثه گفت که آنها در‌جا، جان خود را از دست داده بودند و پیکرهای برخی از آنها در محل آرامستان شهر سنندج و برخی دیگر در بیمارستان کوثر سنندج قرار دارد. از اجسادشان نمونه DNAبرداشت شده است. این افراد شناسایی شده‌اند و اسامی جانباختگان این حادثه تلخ به این شرح است: «پارسا اصلانی، پرویز زمانی، پیمان زمانی، مسعود نصیری، مینا صداقت، سارا آیینه، پارسا آیینه، فواد سیفی، کامران مقبل، فرشاد مرادی، عبدالحسین طاهرویسی (راننده نفتکش).»

رضایی درباره درگیری رخ‌داده در این حادثه توضیح داد: «درگیری خاصی نبود. متاسفانه ما حادثه خیلی بدی را پشت سر گذاشتیم. عده‌ای داخل اتوبوس گیر افتادند و انفجاری رخ داد و جلوی چشم مردم عده‌ای در آتش سوختند. طبیعی است که احساسات عده‌ای جریحه‌دار می‌شود. چیز خیلی عجیب‌غریبی نیست. به همین دلیل درگیری مختصری بین مردم و نیروی انتظامی رخ داد که خوشبختانه خود مردم هم مداخله کردند و سریع جمع شد.»

همچنین «رضا میرزایی» مدیرکل امنیتی استان کردستان درباره حواشی تصادف مرگبار در شهر سنندج در این باره به ایسنا گفت: «در پی این حادثه تلخ عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش‌سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند. عده‌ای معدود از حاضرین در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ‌پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند. حواشی این حادثه در لحظه ‌های اولیه کنترل شد و تمام شده است.»

صالح زندی، معاون عملیات آتش‌نشانی سنندج در توضیح این درگیری گفت: «مردم یک مقدار از وضعیت این بلوار ناراحت بودند و می‌گفتند که خیلی وقت است که ما پیگیر هستیم و می‌گوییم این منطقه با توجه به اینکه این منطقه مسکونی است، وضعیت خطرناکی دارد. آنها اعتراض داشتند که چرا مسوولان به این مساله رسیدگی نمی‌کنند. اینکه چرا جاده‌ جایگزینی برای خودروهای سنگین معرفی نمی‌کنند یا چرا وضعیت این جاده را درست و امن نمی‌کنند، از اعتراضات این مردم بود. بنابراین یک مقدار درگیری بین مردم و نیروهای انتظامی هم صورت گرفت. اما خوشبختانه اتفاق خاصی نیفتاد و به خیر برگزار شد.»

او ادامه داد: «کمربندی دکتر حسینی یکی از نقاط حادثه‌ خیز شهر ما است. قبلا هم حوادثی در این کمربندی اتفاق افتاده است. متاسفانه شیب این جاده برای ماشین‌های سنگین یک مقدار زیاد است و مسیر هم طولانی است. ماشین‌هایی که به سمت پایین حرکت می‌کنند، مجبور هستند با ترمز و سختی حرکت کنند. بنابراین سیستم ترمز خیلی از ماشین سنگین‌ها مخصوصا آنهایی که قدیمی هستند، از کار می‌افتد یا داغ می‌کند و از کنترل راننده خارج می‌شود.»

زندی با بیان اینکه بر اساس چیزی که در سامانه ۱۲۵ ثبت شده است، اولین تماس برای گزارش این حادثه ساعت ۴ دقیقه بامداد گرفته شده است، ادامه داد: «با توجه به اینکه فاصله ایستگاه شماره ۲ سازمان تا محل حادثه نزدیک بود، همکاران ما حدود دو دقیقه و ۳۰ ثانیه بعد در محل حادثه حاضر بودند؛ یعنی ۷ دقیقه بامداد در محل حاضر بودند. با توجه به حجم آتش چهار دستگاه خودروی سنگین دیگر هم به محل اعزام شد و حدود ساعت ۱ و ۱۰ دقیقه حریق کاملا مهار شد.»

یکی دیگر از مسائلی که درباره این حادثه به آن پرداخته شد این بود که عده‌ای می‌گفتند نفتکش عراقی بوده و برخی هم می‌گفتند ایرانی بوده است. فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره نفتکش حادثه‌دیده در سنندج به گفت: «نفتکش حادثه‌دیده در حوزه فعالیت‌ها و عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نبوده است. این نفتکش گرچه پلاک کرمانشاه داشت، اما یک نفتکش عراقی است که نفت کوره را به سوی بندرامام منتقل می‌کرده است.

این نفتکش در اثر برخورد با اتوبوس مسافربری دچار حریق شده است، اما مسوولیتی متوجه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیست، زیرا نفتکش حادثه‌دیده زیرمجموعه این شرکت و تابع قوانین بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) شرکت نبوده است.» این سخنان کاهی در حالی است که تنها بازمانده حادثه تصادف سنندج که هم‌اکنون در بخش «آی‌سی‌یو» بیمارستان کوثر سنندج بستری است، گفته است که برخلاف شایعات مطرح‌شده تانکر حامل مواد سوختی عراقی نبوده بلکه ایرانی بوده است و در اثر برخورد، تمام مسافران این اتوبوس جان دادند. او به عنوان کمک‌راننده در کنار راننده در داخل اتوبوس بوده که به طور ناگهانی متوجه می‌شوند یک کامیون به‌شدت با آنها برخورد می‌کند و از آنجایی که بار این تانکر مواد سوختی بوده است، به‌محض برخورد آتش‌سوزی شروع شده و این فرد خود را از شیشه اتوبوس به بیرون پرت می‌کند.

** در ۴ تیر سال ۸۳ در حادثه‌ای مشابه در مسیر
زاهدان- بم یک تریلی حامل بنزین با ۶ دستگاه اتوبوس تصادف کرد و سرنشینان آن بالغ بر ۱۰۰ نفر قربانی حریق ناشی از تصادف شدند. البته ۲۰ آذر ۹۶ نیز در سیستان و بلوچستان یک پژو و تانکر سوخت حادثه مشابهی را رقم زدند.

منبع: روزنامه اعتماد

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین