مروری بر اخبار مهم روز؛ خاطره ای از دیدار قاسم سلیمانی با هاشمی رفسنجانی/ تلاش اصلاح طلبان برای کناره گیری یکی از اعضای کابینه/ دلالی پست‌ها در شهرداری/ واکنش شورای نگهبان به خبر رد صلاحیت روحانی در انتخابات

گروه سیاسی الف،   3970417170 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

خاطره ای از دیدار قاسم سلیمانی با هاشمی رفسنجانی/ تلاش اصلاح طلبان برای کناره گیری یکی از اعضای کابینه/ دلالی پست‌ها در شهرداری/ واکنش شورای نگهبان به خبر رد صلاحیت روحانی در انتخابات

تنش دیپلماتیک بین ایران و هلند

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان با توجه به اقدامات اخیر دولت هلند علیه کشورمان دریادداشتی با عنوان وزارت خارجه عجله نکند نوشت: وادادگی و مماشات وزارت امور خارجه در مقابل کشور کوچک و کم‌ اهمیتی مانند هلند که اگر دو عدد پونز روی نقشه آن بزنید از نقشه محو می‌شود! در حالی است که دولت هلند طی چند سال گذشته کارنامه سیاه و آلوده به دهها جنایت علیه کشورمان دارد... وزارت خارجه کشورمان به جای برخورد مقتدرانه و حفظ عزت مردم این مرز و بوم، با این دولت جنایتکار مماشات که هیچ! بلکه به نوعی اظهار ضعف و خودباختگی کند! و در مقابل اقدام خصمانه دولت هلند در اخراج دیپلمات‌های کشورمان، یکماه و چند روز سکوت کند و بعد هم به خلاف‌گویی روی آورده و ادعا کند بلافاصله سفیر هلند را احضار کرده است! و درباره این اقدام غیر‌دوستانه! -‌به جای جنایتکارانه- توضیح خواسته است!.. وزارت خارجه باید درباره این اقدام پلشت خود که نادیده گرفتن عزت نظام و حرمت مردم ایران است در پیشگاه ملت پاسخگو باشد، اگر چه دستگاههای نظارتی نیز در این خصوص وظیفه خاص خود را دارند و نبایستی و نمی‌توانند از کنار آن بی‌تفاوت عبور کنند.

 شرکت یا عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات به خودشان مربوط است

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات اخیر سعید حجاریان که گفته بود با وجود نظارت استصوابی و احتمال رد صلاحیت گسترده اصلاح طلب ها در انتخابات پارلمانی دور یازدهم و ریاست جمهوری دور سیزدهم زمینه برای شرکت اصلاح طلبان وجود ندارد و به همین خاطر در انتخابات شرکت نخواهند کرد، می گوید : شرکت یا عدم شرکت کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات به خودشان بستگی دارد.

کدخدایی به ایرنا می گوید: شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام داده و در آینده هم بر اساس وظایف قانونی خود عمل می کند. کدخدایی در باره این که نوک پیکان انتقاد آنها نظارت استصوابی شورای نگهبان و این که معتقدند نظارت استصوابی یک نوع ابزار سیاسی برای اعمال سلیقه شده است؟ گفت : مصادیق اگر داشتند حتما بررسی می شود ولی همه کارهایی که تا الان انجام شده در چارچوب وظایف قانونی شورای نگهبان بوده است. شما شورای نگهبان را در وظایف قانونی خود تحلیل کنید.

روایت شاگرد و همکار از وضعیت جسمانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی

ایرنا نوشت:موضوع بیماری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از همان زمان که زمزمه جایگزینی او بر صندلی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح می‌شد، به میان آمد.... بعد از مدتی محمدرضا باهنر، قصور پزشکی درباره رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام را افشا کرد. به گفته او در یکی از عمل‌های جراحی که بر روی هاشمی شاهرودی صورت گرفته، به‌جای غده؛ کلیه را از بدن او خارج کردند!

بعد از این افشاگری، سخنگوی وزارت بهداشت ادعای قصور پزشکی در درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را خلاف واقع عنوان کرد اما بااین‌حال پس از بازگشت هاشمی شاهرودی از آلمان جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به روال گذشته برگزار نشد. برخی از اعضای مجمع، دلیل این بی‌نظمی جلسات را بیماری رئیس مجمع می‌دانند...انتشار تصاویری از آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در جلسه دیروز مجمع تشیص مصلحت نظام، بار دیگر موضوع بیماری و وخامت حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را در افکار عمومی به جریان انداخت

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که «تصاویر منتشرشده از جلسه دیروز مجمع حکایت دیگری داشت؟»، گفت: «بالاخره ایشان دوران نقاهت را می‌گذرانند.». او تاکید کرد: «اتفاقاً حال آیت‌الله هاشمی شاهرودی از جلسه قبل بهتر بود.»

محمدمهدی هادی‌به، یکی از شاگردان آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در قم که از سال 88 در کلاس‌های درس رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می‌کند گفت: کلاس هاشمی شاهرودی از دی ماه سال گذشته به دلیل بیماری ایشان تعطیل شده و تا امروز هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده است.

او گفت: «آیت الله هاشمی شاهرودی دو سال است که درگیر بیماری هستند. دیروز هم که عکس ایشان در رسانه‌ها منتشر شد من با پسرشان تماس گرفتم و ابراز نگرانی کردم. اما پسر ایشان اعلام کردند که حاج آقا در حال طی کردن سیر درمانی هستند.»برخی منابع می‌گویند به دلیل بیماری آیت‌الله هاشمی شاهرودی بسیاری از امور را دبیرخانه مجمع که اکنون در اختیار محسن رضایی قرار دارد برعهده‌گرفته است.

مردم صبر کنند

آیت الله جنتی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نـشـست کارگروه های تخصـصی سـتاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما باید به این‌ها بفهمانیم برادر و خواهر مشکل مملکت و شما با شیشه شکستن و اغتشاش حل نمی‌شود؛ اگر بخواهید کاری شود باید از راه های معقول پیش بروید... مشکل این است که این کارها دست کسانی است که نمی‌خواهند کار کنند کسانی هم می‌خواهند کار کنند کار را به آن‌ها نمی دهند. باید طلبکار باشیم از این ها؛ به فکر دنیا و جریانات سیاسی هستند...تا جایی که می‌توانیم باید جوانان را توجیه کنیم، باید بفهمند باید تحمل کنند این مسائل را؛ چراکه قابل حل است. آن خدایی که چهل سال انقلاب را حفظ کرد باز هم حفظ می‌کند. درجه اول خداست و سپاهی‌ها و بسیج لشگر خدا هستند. باید مواظب باشیم بی اعتمادی و نا امیدی بر بچه‌های ما حاکم نشود...خیال نکنند که حالا تنها راه اغتشاش و در و پنجره شکستن است. نه! این‌ها جز ضرر هیچی ندارد. گرفتاری اضافه برای‌تان ایجاد می‌کند . ما باید به این ها امید بدهیم. ما مشکل داریم اما قابل حل هستند. به شرط این‌که کار را به دست مجاهدین داد... باید در همه چی ازجمله برق و گاز صرفه جویی کنیم. مردم ما باید قانع باشند و بفهمند باید صبر کنند.

آیت‌الله جنتی: اگر انقلاب نبود، دشمن و داعش با ما چه می‌کردند/ ما باید طلبکار باشیم که چرا کاری برای بهبود وضع مردم صورت نمی گیرد

 واکنش‌ سیف به گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری‌اش

موضوع ترمیم کابینه این روزها در رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح و درباره آن گمانه زنی‌های مختلف می‌شود. سیبل اصلی انتقادات رسانه‌ها و برخی کارشناسان هم اعضای اقتصادی کابینه دولت حسن روحانی است. برخی معتقدند که اولین فردی که باید از دولت خداحافظی کند رییس بانک مرکزی است اما سیف نظری خلاف این موضوع دارد. ولی‌الله سیف درباره موضوع استعفا و ترک کابینه به «خبرآنلاین» گفت: از رئیس‌جمهور سوال کنید.

سیف: اگر خود را مقصر می‌دانستم باید اصلاح می‌کردم/ درباره استعفا از رئیس جمهور سئوال کنید

وی در پاسخ به این سوال که «برخی شما را مقصر وضعیت موجود اقتصادی می دانند، آیا این دیدگاه را قبول دارید؟» ادامه داد: اگر قبول می‌داشتم باید اصلاح می‌کردم.

واکنش شورای نگهبان به یک ادعا

جماران نوشت: نویسنده کتاب جنجالی «حسن روحانی در یک نگاه» در مصاحبه با یک سایت اصولگرا اتهاماتی را به رییس جمهور وارد کرده و مدعی ردصلاحیت رییس جمهور در سال 96 شده است. «کامران غضنفری» همچنین اتهامات سنگینی را متوجه شخص رییس جمهور دانسته است و می گوید: « آقای کریمی قدوسی... اشاره می‌کند آقای روحانی را شوری نگهبان رد صلاحیت کرد، برای همین انتخابات سال ۹۶، اما ایشان بر می‌گردد و شورای نگهبان را تهدید می‌کند که اگر من را تایید نکنید من انتخابات را برگزار نخواهم کرد. این انتخابات را برگزار نخواهم کرد معنای تلویحی اش می‌شود به آشوب کشاندن کشور. شورای نگهبان چرا زیر بار چنین چیزی رفته و چه مصلحت اندیشی در رای گیری مجدد ایشان را تایید صلاحیت می‌کند باید از خود اعضای محترم شورای نگهبان سوال کرد. ولی این خبری است که آقای کریمی قدوسی مطرح کرد که در ابتدا شورای نگهبان ایشان را رد صلاحیت کرده بود»

اما عباسعلی کدخدایی در واکنش به انتشار ادعاهای مطرح شده اظهار کرد: من از صحبت هایی که ایشان می گوید اطلاعی ندارم و فکر نمی کنم مطالبی که ایشان می گوید قرین به صحت باشد.

 سخنگوی شورای نگهبان افزود: هر صحبت و اظهار نظر باید مستند به قرائن دقیق و محکمه پسند باشد و الّا اینکه هرکسی از ظن خود یار قافله می شود خیلی مهم نیست. وی تاکید کرد: شورای نگهبان اگر مطلبی داشته باشد از طریق سخنگو و روابط عمومی اعلام می کند.

یک منبع آگاه در دفتر رییس جمهوری هم گفت: این ادعا از اساس کذب بوده و در همان زمان نیز توسط سخنگوی شورای محترم نگهبان تکذیب شده است، با این همه به دلیل اینکه این خبر کذب حاوی افترا به ریاست جمهوری است، معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری این موضوع را تا انتها مورد پیگیرد حقوقی قرار خواهد داد.او در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان نیز در این خصوص موضعی می گیرد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه این افترائات متوجه شورای نگهبان نیز می شود، مناسب است که شورای محترم نگهبان نیز با قاطعیت نسبت به این روش های غیراخلاقی و آسیب زننده به وحدت و یکپارچگی و اعتماد ملی موضع گیری کند.

 این منبع آگاه همچنین با بیان اینکه نشر اینگونه اخبار کذب در شرایطی که کشور با انواع توطئه های خارجی و داخلی مواجهه است چیزی جز حرکت در مسیر دشمن و آب به آسیاب آنها ریختن نیست، از قوه قضائیه خواست تا با این حرکات و اقدامات خزنده که در پوشش انقلابی گری و دلسوزی برای نظام صورت می گیرد با جدیت برخورد کند تا این شائبه که قوه قضاییه مسائل را از دریچه حزبی و جناحی ارزیابی و دنبال می کند، پیش نیاید.

خیلی‌ها روحانی را تنها گذاشته و زخم‌زبان می‌زنند

پرویز فتاح صبح امروز (یکشنبه) با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه حضورش در شورای اسلامی شهر تهران گفت‌: انصافا دولت آن چه را که در توان داشته، انجام داده است...کمیته‌ امداد در کنار روحانی است و در حال‌ حاضر نیز شرایط به گونه‌ای است که خیلی ها روحانی را تنها گذاشته اند و زخم زبان می زنند،  ولی ما به عنوان کمیته‌ امداد در کنار دولت هستیم، چرا که دولت ، مردم است و خیالتان در این خصوص راحت باشد.

فتاح در جلسه شورا: دوست داشتم محسن هاشمی شهردار شود

فتاح در ادامه‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا اعلام کرده‌اید علاقمند هستید محسن هاشمی شهردار تهران شود؟ گفت‌: من اعلام کردم که دوست داشتم این اتفاق بیافتد، چرا که من و هاشمی ارتباط قدیمی با یکدیگر داریم و به نظرم جامعه نیز چنین انتظاری داشت، اما مهم نظر و رای شورای اسلامی شهر تهران است و البته هم اعلام کردم که شهردار فعلی تهران یک امدادگر و ولایی است.

استفاده محسن هاشمی از آی پد با برچسب اموال دانشگاه آزاد!

تصویر منتشر شده از جلسه امروز شورای شهر تهران نشان می دهد محسن هاشمی با آی پدی که روی آن برچسب اموال دانشگاه آزاد خورده، در حال گرفتن عکس یادگاری است.

مافیای دلالی پست‌ها در شهرداری تهران/ اتهامات سنگین فساد مالی و اخلاقی

دفتر رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در بیانیه‌ای به انتخابات اخیر شورای مرکزی این حزب که در آن الیاس حضرتی به‌عنوان قائم‌مقام جدید انتخاب شد، واکنش نشان داد. بخش هایی از این بیانیه به این شرح است: حضرت‌عالی به موفقیت حزب در انتخاب شهردار تهران اشاره کرده و آن را دلیل اثرگذاری و توفیق این حزب دانستید! ای‌کاش به معاملات و قرار و مدارهای پشت‌صحنه با افراد و احزاب تندرو برای رسیدن به این پیروزی و نیز ستاد تقسیم غنائم مسئولیت‌های شهرداری بین دوستان و همفکران خود یا مافیای دلّالی پُست‌ها و وعده‌هایی که در زمان دعوت به کنگره و نیز شورای مرکزی اخیر به افراد داده شده است و همچنین افرادی که به‌ناحق و بدون شرائط لازم در مسئولیت‌های گوناگون شهرداری اخیراً منصوب شده‌اند اشاره می‌فرمودید و در صورت لزوم نام افراد را همراه با سوابق و پرونده فساد مالی و اخلاقی آنها به‌اطّلاع عموم خواهیم رساند.

واکنش به وجود اختلافات در جامعه روحانیت مبارز

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز درباره حواشی اخیر و گمانه زنی های برخی رسانه های اصلاح طلب درباره اختلافش با حجت الاسلام ابراهیم رئیسی گفت: وجود هرگونه اختلافی را با رئیسی تکذیب می‌کنم، با اعضای جامعه روحانیت بحث هایی داریم وخواهیم داشت و این امر حاکی از نشاط و پویایی جامعه روحانیت است...‌ وی ادامه داد: البته بحث و گفتگوی جدی با بیان نقطه نظرات امر مثبتی بوده که همواره بر فضای جامعه روحانیت مبارز حاکم است و در نهایت کلیه تصمیم گیری ها بر اساس رای اکثریت اتخاذ خواهد شد.

واکنش پورمحمدی به خبر اختلافش با رئیسی

 افراد زیادی در دولت باید تغییر کنند

غلامحسین کرباسچی، در واکنش به اخبار ضدونقیض درباره درخواست کارگزاران از دولت و رئیس جمهوری مبنی بر ترمیم کابینه به ایرنا گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم کارگزاران جلسه یا گفت و گویی با دولت یا نزدیکان رئیس جمهوری در این باره نداشته است اما ممکن است افراد شخصا اظهارنظرهایی در این باره مطرح کرده باشند. وی در پاسخ به اینکه به نظر شما ترمیم لازم است یا نه، گفت: به نظر من خیلی از افراد در دولت باید تغییر کنند و این موضوع را از ابتدای این دولت و دولت یازدهم نیز مطرح کرده بودم...عمده ترین مشکل دولت این است که نیروهای جوان و به روز که جرات تصمیم گیری را داشته باشند، کمیاب هستند و متوسط سنی نیروهای دولت 60 سال است.

استیضاح 5 وزیر در مجلس مطرح است

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح برخی وزرا به ایلنا گفت: در حال حاضر استیضاح وزرای نفت، اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌کشور و علوم مطرح است.

آخرین وضعیت استیضاح وزرای علوم و نفت در مجلس

روحانی هنوز به‌طور جدی مسئولیت خطیر خود را بعد از پنج سال درک نکرده است

 عبدالله ناصری، عضو شورای سیاستگذاری رئیس دولت اصلاحات به فرهیختگان گفت: مشکل آقای روحانی و دولت ایشان این است که در برخی موقعیت‌های اقتصادی و در برنامه‌ریزی‌ها کسانی قرار گرفته‌اند که با این حوزه تخصصی اصلا آشنایی ندارند، بنابراین معنای جمله من این است که اگر افراد شایسته بیایند و در این مناصب قرار گیرند، اما رئیس‌جمهور و هیات دولت یا قوه مقننه در تغییر ایده‌هایی که اساسا برای این شرایط کاربردی ندارد، همراهی نکنند حتما آن فرد هم موثر نخواهد بود... گلوگاه تیم اقتصادی دولت و همان متولی تغییر ایده‌ها و تغییر رفتارها در دولت، سازمان بودجه و برنامه‌ریزی است. الان کسی در این حوزه قرار گرفته است که نه تجربه این کار را دارد و نه دانش آن را. حتما آقای نوبخت برای حوزه‌های دیگر نظیر حوزه‌های غیراقتصادی چهره موفق و شایسته‌ای هستند. هم برای دولتمردان و هم نخبگان سیاسی و اقتصادی این تلقی ایجاد شده است که آقای روحانی از ایشان صرفا برای توزیع‌کننده بودجه و تقسیم‌کننده پول و دارایی‌های دولت در طول سال استفاده می‌کنند، ولی اساسا خود ایشان هیچ‌گونه تراوش ذهنی در این رابطه ندارد، چون اشرافی بر این عرصه‌ها ندارد... الان به نظر می‌رسد یک تیم کاملا ناهماهنگ را شاهد هستیم؛ هرچند برخی از آنها افرادی باتجربه و قابل‌دفاع باشند، اما برخی از آنها نظیر دکتر نوبخت اصلا در این زمینه ایده و برنامه و تجربه‌ای در حوزه برنامه‌ریزی و توسعه ندارند... با توجه به اینکه امروزه رهبری به سران سه قوه گفتند هرگونه تصمیم‌گیری آنها به منزله قانون کشور است، محور این جمع سه‌نفره نیز شخص رئیس‌جمهور است، ولی من معتقدم آقای روحانی هنوز به‌طور جدی مسئولیت خطیر خود را بعد از پنج سال درک نکرده است. اینکه چنین جایگاهی دارد، به‌رغم همه محدودیت‌ها و موانع و مشکلات خودشان این موقعیت را به‌طور جدی درک و فهم نکرده است.

چپ‌ها می‌خواهند از روحانی جدا شوند اما نمی‌توانند

 مردم نسبت به عملکرد اصلاح طلبان بی اعتماد شدند

علی صوفی، فعال اصلاح طلب به نامه نیوز گفت: یکی از ضعف های اصلاح طلبان در برهه انتخابات در شورای شهر تجلی پیدا کرد که حتی جمع قابل توجهی از اصلاح طلبان معترض لیست بودند چون آنها که در لیست قرار گرفتند چهره های شاخص اصلاح طلبان نبودند در حالیکه همه هم تایید صلاحیت شده بودند. این نقد وارد است و نگرانی هم وجود دارد که همین روند ادامه پیدا کند. یعنی در واقع ما روی دست شورای نگهبان بلند شدیم. نارضایتی شدید اصلاح طلبان نسبت به عملکرد شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این بود که می گفتند «اجازه نمی دهند لیست یا نامزد قوی اصلاح طلبی داشته باشیم» اما در انتخابات شورای شهر دیگر کاملا توپ در زمین اصلاح طلبان بود و آنها درست عمل نکردند و نشان دادند که آن اعتراض شان هم چندان موردی نداشت. یعنی ممکن بود، شورای نگهبان چهره های شاخص را تایید کند اما اصلاح طلبان لیست حداکثری نبندند و لیست حداقلی تدوین کنند. این انتقاد درست و بجا است، باید تدبیر و حل شود.

خاطره ای از دیدار قاسم سلیمانی با هاشمی رفسنجانی

محمد محمودی،  دبیر پایگاه اطلاع رسانی آیت‌ا... هاشمی(ره) در روزنامه آرمان نوشت:  سال ۹۲ یا ۹۳ بود که برای اولین بار سردار قاسم سلیمانی را از نزدیک دیدم، درست‌تر بگویم شنیدم! چون در دفتر آیت‌ا... هاشمی نشسته بودم که گفتند مهمان ویژه‌ای می‌آید و چند دقیقه‌ای نگذشته بود که سردار آمد و مستقیم به دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، هنوز در اتاق آیت‌ا... کاملا بسته نشده بود که صدای کوبیدن پایی قبراق و نظامی در تمام سرسرا پیچید، من که از تعجب مات مانده بود از یکی از محافظان پرسیدم: این صدایی که آمد، صدای احترام نظامی بود؟ که پاسخ داد: تمام سرداران قدیم سپاه هنوز به آیت‌ا... هاشمی، احترام نظامی می‌گذارند! آن جلسه یک ساعتی طول کشید تا سردار سلیمانی بیرون آمد. جالب است آیت‌ا... برخلاف معمول، ایشان را تا دم در مشایعت کرد و با مهربانی تمام دستش را فشرد. گویی فرزند رزمنده خود را برای نبرد بدرقه می‌کرد. سردار سلیمانی هم قبل از رفتن با تواضع تمام به طرف ما آمد و با تک تک ما دست داد و من در همان فرصت کوتاه خدمتشان عرض کردم که امروز درس معرفت از شما در احترام به آیت‌ا... هاشمی آموختم که سردار با آن نگاه نافذش، لبخند معناداری زد و رفت.