پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970414123 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه تخصصی اویل پرایس با اشاره به توانایی ایران در بستن تنگه هرمز نوشت ایران برای اجرای سیاست یا همه یا هیچ در بحث صادرات نفت خلیج فارس یک راه دیگر هم دارد و آن استفاده از ظرفیت نیروی دریایی خود در تنگه باب المندب میان یمن و شاخ آفریقاست.

پاسخ ایران به تحریم نفتی آمریکا

به گزارش تسنیم به نقل از اویل پرایس، مقامات ایرانی بار دیگر سناریوی بستن تنگه هرمز را احیا کرده اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه در برن سوئیس گفت، اگر واشنگتن سناریوی به صفر رساندن صادرات نفت ایران را در ماه های آینده اجرا کند، کشورش ممکن است مانع صدور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز شود.

روحانی که با هدف زنده نگه داشتن برجام و کاهش تاثیرات تحریم های آمریکا به اروپا سفر کرده و کسی که سیاستمداران اروپایی وی را یک اصلاح طلب تلقی می کنند، ظاهرا مواضع خود را به استراتژی رهبری معظم ایران، آیت الله خامنه ای نزدیک تر کرده است. ساعاتی پس از اظهارات روحانی، ژنرال قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران به رسانه ها گفت که سپاه به طور کامل آماده اجرای هرگونه دستور آیت الله خامنه ای یا حسن روحانی است.

تهدید ایران به بستن تنگه هرمز موضوع جدیدی نیست. در جریان جنگ نفتکش ها (1988-1980) ایران تهدید کرده بود که تنگه هرمز را مسدود می کند. هرچند در این دوره نیروی دریایی کشورهای غربی توانستند جلوی این کار را بگیرند، اما مقدار زیادی از تانکرها و کشتی های حمل و نقل کالا از این وضعیت متاثر شدند.

مواجهه میان اعضای عرب اوپک به رهبری عربستان و امارات با ایران چندان غیرممکن نیست. با توجه به خروج آمریکا از برجام، احتمالا دولت ایران برای پاسخگویی به تهدیدات ترامپ فشار بر همسایگان منطقه ای خود را افزایش خواهد داد.

*برآوردهای نظامی نشان می دهد که بستن تنگه هرمز امکان پذیر است

برآوردهای نظامی نشان می دهد که بستن تنگه هرمز امکان پذیر است. حمله به چند کشتی در آن واحد در تنگه هرمز موجب بسته شدن تنگه برای مدتی طولانی خواهد شد. اما با توجه به ادوات نظامی دولت های عربی و ناوهای غربی حاضر در منطقه، انسداد کامل تنگه هرمز تنها حدود یک ماه طول خواهد کشید. اگر یک جنگ کامل در بگیرد، خارج کردن کشتی های آسیب دیده از تنگه به سرعت انجام خواهد شد. اما با این وجود، تهدید ناشی از وقوع چنین رویارویی مستقیمی ریسک های ژئوپلتیک را در بازارهای انرژی به شدت افزایش می دهد.

تهران با این تهدید در حال استفاده از رویکرد چماق و هویج است. ایران به کشورهای اروپایی پیشنهاد می کند که در بخش های بالادستی و پایین دستی انرژی این کشور سرمایه گذاری کنند و سود بالایی را از آن خود کنند. ضمن اینکه پایبندی صد درصدی ایران به برجام می تواند موجب کاهش قیمت نفت در طی ماه های آتی شود که یک عامل مثبت برای مصرف کنندگان اروپایی است. اما در عین حال تهران در حال ترسیم تبعات حذف 100 درصدی نفت خود از بازار نفت برای کشورهای اروپایی است که می تواند موجب کمبود عظیم عرضه و رشد قابل توجه قیمت نفت در ماه های آینده شود.

اما اگر اینها به اندازه کافی برای رقبای ایران متقاعد کننده نباشد، اقدام نظامی در خلیج فارس همواره یکی دیگر از گزینه های ایران است. بستن تنگه هرمز ضربه سختی به اقتصادهای عربی وارد خواهد ساخت. هرچند مقامات آمریکایی گفته اند که این کشور و متحدان منطقه ای اش تداوم ترافیک تجاری و آزادی کشتی رانی در منطقه را تضمین خواهند کرد، اما رویارویی نظامی با ایران و بسته شدن تنگه هرمز ولو برای مدتی کوتاه تاثیرات مخربی بر بازار نفت خواهد گذاشت. روزانه 17 میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می کند که معادل یک پنجم مصرف نفت دنیاست. اگر آمار صادرات ال ان جی قطر را به آن اضافه کنیم این رقم بسیار قابل توجه تر خواهد شد.

یکی دیگر از گزینه ها که کمتر در رسانه های بین المللی از آن سخن به میان رفته، استفاده از ظرفیت نیروی دریایی ایران در تنگه باب المندب میان یمن و شاخ آفریقاست. ایران از سال 2013 به این طرف، کشتی هایی را به دریای سرخ اعزام کرده است. هرچند ایران اعلام کرده که این نیروها با هدف مبارزه با دزدی دریایی اعزام شده اند، اما در حقیقت کشتی های نیروی دریایی ایران در حال گشت زنی در خلیج عدن و دریای سرخ هستند. بدین ترتیب ایران پتانسیل مختل کردن ترانزیت نفت در این منطقه آبی را نیز داراست. بخش عمده ای از نفت و گاز صادراتی منطقه خلیج فارس با عبور از تنگه باب المندب وارد کانال سوئز می شود. هرگونه ناامنی ای در این تنگه می تواند موجب اختلال در عرضه نفت به بازار جهانی و رشد قیمت نفت شود.