موسویان : شرایط برای گفت‌و‌گو با ترامپ مناسب نیست

گروه سیاسی الف،   3970402083 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید حسین موسویان در پاسخ به مقاله منتشره در الف اعلام کرد :شخصاً معتقدم شرایط برای گفت‌و‌گو با ترامپ مناسب نیست وقتی او از برجام خارج می‌شود و می‌گوید من به جنگ منطقه‌ای ایران می‌روم و نیروهای خود را بسیج می‌کند و بعد تهدید می‌کند که با سیاست فشار، ایران را به پای میز مذاکره می‌آورد، اگر ما در چنین شرایطی مذاکره کنیم تصورش این خواهد بود که ایران به خاطر فشار مذاکره می‌کند.

موسویان : شرایط برای گفت‌و‌گو با ترامپ مناسب نیست

 سید حسین موسویان با ارسال توضیحاتی نوشت:

سردبیر محترم سایت الف:

باسلام

سایت الف  درمقاله ای  درتاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷تحت عنوان "چند نکته با افرادی که در دام ترامپ گرفتار شده‌اند" نوشته:  "غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگویی با روزنامه اعتماد از نامه تعدادی از فعالان سیاسی به مسئولان عالی‌رتبه نظام درباره مذاکرات مستقیم با آمریکا خبر داد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت، اما ماجرا ازاینجا آغاز می‌شود که حدود دو سه هفته پیش، کانال روزنامه دولتی ایران فایل صوتی کوتاه از  سید حسین موسویان یکی دیپلمات‌های سابق کشورمان منتشر کرد که در آن عنوان‌شده بود که باید بر سر میز مذاکره با ترامپ بنشینیم تا مشکلاتمان با آمریکا حل شود".

این ادعا در مورد مصاحبه من با روزنامه ایران کاملا خلاف حقیقت و واقعیت است. خوشبختانه متن کامل مصاحبه صوتی من با کانال روزنامه ایران دررسانه های متعدد ایران به این شرح منتشر شده:

س:دیپلماسی در چنین نقطه‌ای که موضوع اختلافات ایران و امریکا چنین در هم تنیده است، چگونه می‌تواند گره گشایی کند؟ برخی معتقدند که ترامپ در پی تهدیدها و فشارهای خود به‌دنبال گفت‌و‌گو با ایران است.

ج: این تصمیم نظام است که با ترامپ گفت‌و‌گو کند. آقای روحانی تردید ندارد که نظام هم در این مورد مخالف است و اگر گفت‌و‌گو کند در داخل با یک چالش بسیار جدی مواجه می‌شود زیرا در داخل اجماعی پیرامون این موضوع وجود ندارد.

شخصاً معتقدم شرایط برای گفت‌و‌گو با ترامپ مناسب نیست وقتی او از برجام خارج می‌شود و می‌گوید من به جنگ منطقه‌ای ایران می‌روم و نیروهای خود را بسیج می‌کند و بعد تهدید می‌کند که با سیاست فشار، ایران را به پای میز مذاکره می‌آورد، اگر ما در چنین شرایطی مذاکره کنیم تصورش این خواهد بود که ایران به خاطر فشار مذاکره می‌کند بنابراین به سیاست فشار در دنیا علیه ایران مشروعیت خواهد بخشید و می‌گوید راه حل تسلیم شدن ایران، اعمال فشار است. به همین دلیل الان شرایط را مناسب نمی‌دانم منتهی تمام دیپلماسی منحصر به این نیست و نخواهد بود که ما با ترامپ مذاکره مستقیم داشته باشیم یا نداشته باشیم به هر حال امریکا از برجام خارج شده و یک اجماع جهانی علیه این کشور در حمایت از ایران و برجام وجود دارد و این اجماع، خود یک فرصتی است که شاید در گذشته هیچ وقت نداشتیم. اگر ایران بخواهد صرفاً درباره برجام با قدرت‌های اروپایی و چین و روسیه مذاکره کند کار درستی است و باید این مسیر را ادامه دهد تا این توافق را حفظ کند.