توسعه فضای کسب و کار به کجا رسید؟ / نرخ تسهیلات بانک هنوز با دخل و خرج تولیدکنندگان همخوانی ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970330039

سال 97 به عنوان حمایت از تولید داخل نام گرفته اما از روزهای آغازین امسال تاکنون شاهد شوک‌های بسیاری در اقتصاد بوده‌ایم که تحقق شعار سال را دشوار می‌کند.

در دولت یازدهم، سیاستمداران رویکردهایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به منظور افزایش تولید داخلی و ایجاد اشتغال به کار گرفته‌اند؛ طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی پیشین که به عنوان طبیب تورم از آن یاد می شد، سعی در نگه داشتن نرخ تورم به منظور ایجاد حاشیه امن برای سرمایه گذاران خارجی کرد اما علی‌رغم تمام این تلاش ها در دولت دوازدهم شاهد نوسان های شدید در قیمت سکه و طلا، نرخ ارز، مسکن و غیره بوده ایم.

به طور اصولی ایجاد رونق در کسب و کارها و جذب بازار دیگر کشورها در گروی موئلفه‌هایی همچون ثبات نسبی در بازار است و از طرفی اثر مستقیم نرخ طلا و ارز به ویژه دلار بر حفظ ثبات در بازار قابل انکار نیست که متاسفانه در روزهای اخیر شاهد نوسان هایی بودیم حال آنکه برای تحقق شعار سال مبنی بر " حمایت از تولید داخلی" باید فضای کسب و کار از وضعیت بهتری بهره مند شود. اگر تولیدکنندگان بتوانند بازار منطقه و فرامرزی را جذب کنند، اقتصاد کشور در بحث ارز آوری و رونق واحدهای تولیدی با تحولی چشمگیر روبه‌رو می‌شود.

چندی پیش مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی در این باره گفته بود: اقتصاد ایران دچار مشکل تامین سرمایه است؛ به خصوص بخش تولید به جهت برخی موانع دسترسی به تسهیلات بانکی و همچنین اثرات تحریم‌های گذشته، برای توسعه فعالیت‌های خود به سرمایه جدید نیاز دارد. در این میان، یک راه‌حل مشخص برای تولیدکننده داخلی، جلب نظر مساعد شریک خارجی است اما سرمایه‌گذار خارجی به دلیل مشخصات بومی ایران، عموما ترجیح می‌دهد که در شراکت با کارآفرین ایرانی مجموعه‌ای را تاسیس کند یا در آن سرمایه‌گذاری داشته‌ باشد؛ چراکه سرمایه‌گذار خارجی اطلاعات کافی از بافت سیاسی کشور، وضعیت اقلیمی و منطقه‌ای، قوانین و مقررات و اصول کار در ایران ندارد و حتی همین موضوعات گاهی موجب می‌شود که او قید کار در ایران را بزند. این یک سیاست ملی است که بهره‌مندی از مزیت‌های خارجی با همکاری بخش‌خصوصی ایرانی صورت می‌گیرد.

افکار دیروزی حلال مشکلات امروزی نیست

عین الله شریف پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، درمورد چگونگی تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: مخاطبِ سخن رهبری در شعار سال 97، سه گروه دولت، مردم و تولیدکنندگان است و انجام وظایف هر یک از این سه دسته می‌تواند منجر به آبادانی کشور شود.

شریف پور ادامه داد: دولت در روزهای آغازین سال نو به منظور حمایت از شعار سال، مصوبه ای مبنی بر اینکه نهادهای دولتی حق خرید کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود را ندارند، تصویب کرد.

وی افزود: دولت با تصویب این مصوبه، به نوعی یک بستر فرهنگی در استفاده از محصولات داخلی ایجاد کرده است که همراهی دولت و مردم در حمایت از واحدهای تولیدی در یک قاب به نمایش می‌گذارد.

به گفته این مسئول، شهروندان هم مطابق مبناهای شرعی، اخلاقی و تعصبی استفاده از محصولات ساخت کشور را در زندگی روزمره خود افزایش می‌دهند. البته این امر بستگی به همت دولت در حمایت از تولیدکنندگان برای ایجاد ظرفیت لازم در جذب بازار داخلی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: دولت از طریق وزارتخانه های ذی‌ربط همانند وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند شرایطی را برای کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات داخلی به وجود بیاورد.

شریف پور بیان کرد: قیمت رقابتی و کفیت مرغوب موجب ایجاد پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می شود و با این رخداد، اعتماد به سیاست های دولت در سامان دهی امور کشوری بیش از پیش تقویت می شود.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال یکی از معضل‌های اصلی کشور است. با اینکه در سال‌های گذشته تلاش های بسیاری برای کاهش نرخ مربوط به آن صورت گرفته اما تاکنون روسای جمهور در ساماندهی این موضوع توانمند عمل نکرده‌اند. تقویت رابطه عرضه و تقاضای داخلی موجب فعال شدن ظرفیت های اشتغال و کاهش نرخ بیکاری می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تنش های اجتماعی به دنبال ایجاد آرامش در اقتصاد کشور از میان می رود که فواید این موضوع می تواند تمام زمینه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

شریف پور ادامه داد: زمانی که مردم شاهد خروجی های مطلوب و ملموسی در حمایت از تولید داخلی باشند، اقتصاد کشور در ریل مستحکم تری مسیر خود را طی می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: بانک‌ها تسهیلات را با نرخ بالایی به تولیدکنندگان می‌دهند، درحالی که باید امتیاز ویژه ای برای آنها قائل باشند. البته به طور دستوری نمی‌توان به تولیدکنندگان تسهیلاتی با بازپرداخت اندک ارائه کرد و این مزیت زمانی ایجاد می شود که شرایط اقتصاد کلان کشور به طور نسبی بهتر شود.

شریف پور افزود: متاسفانه برخی از سازمان های خدمات دهنده در عوض اینکه یار و یاور واحدهای تولیدی باشند، در مقابل آنها قرار گرفته اند و شرایط سختی را در زمینه کسب و کار برای آنها ایجاد می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نهادهای ناظر نقش حامی و مشاور را برای تولیدکنندگان ایفا کنند علاوه بر اینکه فشارهای روانی از دوش فعال اقتصادی کاسته می شود، فساد و حواشی های مالی و اداری به حداقل ممکن می رسد.

وی با اشاره به قانون بهبود کسب و کار که در دهه های پیشین به تصویب رسیده است، گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار در دهه های قبل به تصویب رسیده است، بنابراین با افکار دیروزی نمی‌توان مشکلات امروزی و پیچیدگی های بازار کنونی را حل کرد.

شریف پور بیان کرد: تعامل هرچه بیشتر میان نهادهایی همانند بورس و واحدهای صنفی می تواند موجب تقویت و فعال سازی صادرات شود. با افزایش صادرات ارزش افزوده که یکی از دغدغه های جوامع است افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افزایش ارزش افزوده در هر جامعه ای موجب افزایش درآمد سرانه می شود که با ازدیاد این موئلفه رفاه اجتماعی و آرامش روانی در کشور حاکم می شود.

شریف پور گفت: مجلس وظیفه ریل گذاری به منظور تسهیل در تحقق مقاصد و اهداف کشور را دارد. از اینرو گاهی با ارائه لایحه ای در مجلس و پالایش کمیسیون های تخصصی و گاهی هم با ارائه طرحی در صحن علنی تصمیم‌هایی برای موضوع های روز گرفته می شود. درمورد حمایت از تولید داخلی قوانین بسیاری همچون اصلاح مقررات گمرکی، ارزش بر افزوده، مالیات و غیره مورد بازنگری قرار گرفته است. امید می رود امسال به رفع خلاء‌های مربوط به قانون بهبود فضای کسب و کار پرداخته شود.

صفر تا صد هیچ محصولی در کشور تولید نمی‌شود

فرشید سیم بر عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، درمورد وضعیت واحدهای تولیدی و لازمه‌های تحقق شعار سال، اظهار کرد: تولید داخلی باید در همه حال با لحاظ  فاکتورهای تئوری علم  اقتصاد به اقتضای زمان مورد حمایت قرار بگیرد. اگر در جامعه تولید محصولات داخلی و خوداکتفایی تقویت شود، شاهد پیشرفت در تمام زمینه ها از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره خواهیم بود.

سیم بر ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر طیف گسترده ای از صنایع داخلی وابسته به موادی هستند که از کشور های خارجی تامین می شود، از اینرو نمی توان محصولی را نام برد که به اصطلاح " صفر تا صد" آن در کشور خودمان تولید می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: برخی از دولتمردان با هدف اینکه مبادله های خارجی کشور را از ذهنیت نفتی بودن خارج کنند، به تشویق صادرات صنایع دست می زنند. درحالی که ایجاد مشوق هایی برای افزایش کیفیت و کسب بازار 85 میلیون نفری داخلی می تواند در نهایت منجر به برداشتن گام های دیگری همچون صادراتی با صرفه منطقی اقتصادی بشود.

سیم بر گفت: کشور های در حال توسعه ای همچون مالزی، کُره، ترکیه و غیره با بهره گیری از تکنیک مذکور و تقویت صنایع پیشرو، توانسته اند تا سهم قابل توجهی از تجارت و بازرگانی بین المللی را به دست بیاورند و همچنین با تقویت تجارت بین المللی، مجموع اقتصاد کلان آنها از پیشرفت خوبی بهره مند شده است.

بستن ورودی واردات باعث ایجاد رانت داخلی می شود

فتح الله تاری اقتصاددان اظهار کرد: زمانی می توان ادعایی برای حمایت از تولید داخلی داشت که همه بخش ها به طور هماهنگ برای رفع موانع تولید تلاش کنند.

تاری ادامه داد: مجلس باید به بررسی و تصحیح مقرراتی که چالش های جدی برای تولید کنندگان به وجود می آورد، بپردازد. البته علاوه بر تصحیح مقررات، دستگاه های نظارتی باید تولیدکنندگان را ترغیب به ایجاد محصول هایی با استاندارد روز دنیا کنند.

این اقتصاددان اضافه کرد: برای کسب اعتماد مصرف کننده و جذب بازارهای داخلی و خارجی تلاش های بسیاری در زمینه های مختلفی نیاز است اما با تصحیح مقررات و بهبود نظارت‌ها، صنایع تا حد چشمگیری پیشرفت می‌کند.

وی افزود: برای حمایت از توانمندی های کشور و افزایش تولید محصولات داخلی باید سرمایه گذاری های بسیاری در زیرساخت ها ایجاد شود، به طور مثال اتاق بازرگانی تنها بر بحث تجارت متمرکز نباشد و سرمایه گذاری هایی را برای توسعه بخش های نوین در نظر بگیرد.

تاری با اشاره به اقتصاد دولتی کشور، تصریح کرد: در برخی عرصه ها بخش دولتی بازار را به طور کامل در دست می گیرد و با این اوصاف امکان ورود و فعالیت برای بخش خصوصی به وجود نمی آید. در حقیقت اصل 44 قانون اساسی در راستای خصوصی سازی امور دولتی به خوبی شکل نمی گیرد و این امر به طور سطحی و بدون لحاظ زیرساخت های لازم انجام می شود.

این اقتصاددان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایجاد محدودیت در واردات، می تواند موجب تقویت و توسعه محصولات داخلی شود؟ گفت: محدود کردن واردات در کوتاه مدت می تواند سبب ایجاد تکاپویی در واحد های تولیدی شود اما ادامه این سیاست در بلند مدت آثار مخربی در بازار ایجاد می کند. چراکه در این حالت رقیبی برای بخش داخلی وجود ندارد و با رانتی که برای محصولات داخلی ایجاد می شود، کیفیت اجناس تولید داخل به مراتب کاسته می شود.

وی تشریح کرد: حذف موانع بازدارنده در بلند مدت می تواند موجب توسعه توانمندی تولید داخلی شود و با توانمند شدن واحد های تولیدی دیگر نیازی در ارائه بسته های حمایتی دولتی به صنایع احساس نمی شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: مسئولان ضمن توجه به بهبود کیفیت محصولات و تصحیح قوانین باید از امر بازار یابی در کشور های خارجی غفلت نکنند، چراکه دوری کامل از حوزه باعث از دست رفتن دست آورد های پیشین و مشتری های ثابت کشور می شود.

وی با بیان اینکه قوانین بهبود فضای کسب و کار در سال های پیشین تصویب شد اما به مرحله اجرایی نرسید، بیان کرد: برای تقویت واحد های تولیدی و ایجاد اشتغال مقرراتی به منظور بهبود فضای کسب و کار تدوین شد اما متاسفانه این مقررات به مرحله اجرایی نرسیده است. هر چند که مقررات تصویبی دارای نواقصی است اما باید همت کافی برای رفع خلاء های آن به کار گرفته شود تا زمینه تحقق دست یابی به شعار سال فراهم شود.

تاری گفت: هر قانونی پس از تصویب نیازمند وجود نهاد ناظری برای نظارت بر نحوه اجرا و یافتن معایب آن است اما درمورد قانون بهبود فضای کسب و کار این امر به خوبی انجام نشده است. مجلس باید در سال حمایت از تولید داخلی خلاء های این قانون را هر چه سریع تر حل و رفع کند.

لازم به ذکر است، قانون بهبود فضای کسب و کار که دارای 53 حکم است از سال 1390 مسکوت مانده و با گذر پنج سال و نیم حدود ۱۸ حکم به طور ناقص شده و ۲۵ حکم هم تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است. البته در نخستین نشست علنی مجلس سال 97، کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی عوامل اجرا نشدن این قوانین مورد بررسی قرار داد و مطابق آخرین این تفحص ها نبود نظارت کافی بر ذ‌ی‌نفعان و همچنین نبود ثبات در تصویب اصلاحیه ها و الحاقیه ها در کشور باعث شده از سال 90 تاکنون این قوانین به خوبی به اجرا نرسد.

باشگاه خبرنگاران جوان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین