اهمیت الحدیده در جنگ عربستان با یمن

گروه جهان الف،   3970325138

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی اوضاع انسانی ناگوار یمن در سایه تجاوزگری ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی سعودی به این کشور پرداخت.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی اوضاع انسانی ناگوار یمن در سایه تجاوزگری ائتلاف متجاوز تحت فرماندهی سعودی به این کشور پرداخت.

به گزارش تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم "مگان سبیشیا" نوشت: شعله ور شدن جنگ علیه یمن در سه سال پیش کشوری را ویران کرد که فقیرترین کشور در سطح جهان عرب به شمار می رود. این جنگ در مجموع یمن را به بدترین فاجعه انسانی در روی کره زمین تبدیل کرد.

این روزنامه افزود: در حالی که جهان چشم خود را به این درگیری طولانی بست، تنور جنگ با شدت همیشگی شعله می کشد و وضعیت پیچیده تر شده است.

 سبیشیا نوشت: ائتلاف تحت فرماندهی سعودی روز چهارشنبه به شهر بندری الحدیده یمن حمله کرد که دروازه ورود کمک های انسانی و نیازهای ضروری اکثریت ملت یمن به شمار می رود. این امر آخرین تحول در اوضاع یمن است که به سمت فاجعه ای برای میلیون‌ها یمنی پیش می رود.

وی با اشاره به اینکه "عربستان و همسایشگانش و هم پیمان نزدیکش یعنی امارات از سال 2015 میلادی به یمن حمله کردند"، افزود: جنگ علیه یمن تاکنون باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی و آوارگی سه هزار نفر در داخل یمن شده است. عربستان و چند کشور عربی از جمله امارات با حمایت آمریکا و هم پیمانان غربی حملات در یمن را انجام دادند و تاثیرپذیری غیرنظامیان از جنگ افزایش یافته است.

اهمیت الحدیده چیست؟

بندر الحدیده مشرف بر دریای سرخ تنها گذرگاه کمک های نسانی از جمله مواد غذایی و دارو و سایر نیازهای ضروری برای حدود یک سوم ملت یمن به شمار می رود. این شهر بندری حدود 400 هزار نفر جمعی دارد و تنها دو جاه اصلی برای ورود و خروج دارد و هرگونه محاصره طولانی شهر باعث قطع ارتباط صدها هزار نفر از ساکنان خواهد شد و آنها نخواهند توانست برای نجات جان خود فرار کنند و سازمان های امدادرسان مجبور خواهند شد که به خاطر نبردهای قابل پیش بینی پرسنل خود را از این شهر خارج کنند.

سبیشیا افزود: شبه نظامیان یمنی مورد حمایت و آموزش امارات روز چهارشنبه حمله خود به الحدیده را آغاز کردند. اماراتی ها و سعودی ها جنبش انصار الله را به قاچاق سلاح از طریق بندر الحدیده به یمن متهم می کنند اما ناظران سازمان ملل می گویند که احتمال قاچاق سلاح از طریق بنادر واقع در دریای سرخ وجود ندارد و این امر اکثرا از طریق مرزهای خشکی صورت می گیرد".

این گزارش یادآور شد: نهادهای امدادرسان سازمان ملل هشدار داده اند که حمله به بندر الحدیده ممکن است باعث بروز بحرانی انسان خارج از کنترل شود. این سازمانها خواهان آتش بس شده اند. دیوید میلیبند رئیس و مدیر اجرایی کمیته نجات بین المللی گفت که پیش از وقوع رنج و مشکلات برای الحدیده، طرف های درگیر باید برای رسیدن به آتش بس اقدام کنند. به نوشته نیویورک تایمز، حملات هوایی مدام ساختار زیربنایی را در بسیاری از مناطق تحت کنترل ارتش وکمیته های مردمی ویران کرده و به بیمارستان‌ها و سیستم آب و فاضلات آسیب وارد کرده است.

این روزنامه افزود: بیماری هایی که می توان جلوی آنها را گرفت، شیوع یافت و گسترش وبا در سال 2017 میلادی در یمن بزرگترین و سریعترین مورد گسترش بیماری در طول تاریخ مکتوب بوده است. این نویسنده به نقل از سازمان ملل با اشاره به اینکه برخی اقدامات در یمن در سطح جنایت جنگی به شمار می رود، نوشت: میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی و گرسنگی قرار دارد و براساس گزارش برنامه جهانی غذا، 60 درصد جمعیت 29 میلیون و 300 هزار نفری از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

سبیشیا به نقل از کمیته جهانی صلیب سرخ نوشت: این کمیته با پیش بینی بروز درگیری، مواد غذایی، آب و دستگاه‌های تصفیه آب در منطقه (ساحل غربی یمن) کرده است زیرا می داند که توزیع کمک ها در زمان نبردها امکانپذیر نخواهد بود.

نیویورک تایمز در پایان گزارش خود به گفته رابرت ماردینی مدیر منطقه ای کمیته جهانی صلیب سرخ اشاره کرد که گفته است: اگر مواد غذایی وارد نشود؛ مردم و خانواده ها دچار رنج و مشکل خواهند شد و ما نگرانیم که عملیات نظامی جاری باعث تداوم مشکل برای رسیدن مواد ضروری به نیازمندان شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین