در بندر مهم یمن چه می‌گذرد؟

گروه جهان الف،   3970325073

شورای امنیت خواستار بازماندن بندر الحدیده شد | سخنگوی پنتاگون: هیچ نقشی در حملات نداریم

با تشدید حملات و بمباران بندر الحدیده، توسط امارات متحده عربی و عربستان، برای اشغال این بندر مهم، بحران در یمن در بدترین وضعیت قرار گرفته است. به گزارش خبرآنلاین، تجاوز ائتلاف مذکور به بندر «الحدیده» یمن از چهار روز پیش آغاز شده و بر اساس اطلاعات منتشره از سوی رسانه های جمعی، متجاوزان از بمب های ممنوعه خوشه ای علیه مردم و کمیته های مردمی دفاعی در این کشور استفاده کرده اند.

میدل ایست آی در گزارشی نوشته است: الحدیده با خطر جدیدی مبنی بر احتمال سیطره کامل امارات و عربستان بر آن مواجه است. کنترل بر بندر الحدیده پیروزی بزرگی برای امارات است که تمایل دارد بنادر ساحل یمن و سواحل شاخه آفریقا را تحت کنترل خود درآورد.

شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه در جلسه پشت درهای بسته خود درباره اوضاع یمن خواهان باز ماندن بندر الحدیده به رغم حملات نظامی به این بندر شد. این جلسه به درخواست انگلیس برگزار شده بود.

ایسنا درباره نشست شورای امنیت و تحولات الحدیده نوشته است: در این نشست اعضای شورای امنیت خواهان باز ماندن بندر الحدیده به عنوان تنها گذرگاه اصلی امدادرسانی‌های غذایی و کمک‌های انسانی به یمن شدند.

پیشتر سوئد به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت از این شورا خواسته بود که پاسخی فوری به حملات در این بندر داده و زمانی را برای مذاکرات پیرامون خروج حوثی‌ها از بندر حدیده تعیین کند.

این درخواست که با حمایت روسیه روبرو شد تایید سایر اعضای شورای امنیت را به دنبال نداشت.


شورای امنیت در این جلسه دو ساعته پشت درهای بسته حملات حامیان دولت مستعفی یمن به رهبری عربستان به شهر الحدیده به رغم هشدارهای سازمان ملل درباره خطرات این حملات برای میلیون‌ها غیرنظامی یمنی را بررسی کرد.


در پی این جلسه واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست ماهانه شورای امنیت را بر عهده دارد، گفت: ۱۵ کشور عضو شورای امنیت نسبت به خطرات حملات برای اوضاع انسانی در حدیده نگرانند.

 

وی افزود: کشورهای عضو بار دیگر خواسته خود برای باز ماندن بندرهای "الحدیده" و "الصلیف" را تکرار کردند. بندر الصلیف واقع در شمال شهر حدیده به همراه بندر الحدیده دو گذرگاه اصلی امدادرسانی‌های غذایی و کمک‌های انسانی به کشور جنگ زده یمن هستند که حدود ۷۰ درصد از کمک‌ها از این دو بندر وارد یمن می‌شود.


این دومین نشست شورای امنیت درباره یمن طی هفته گذشته است. سفیر سوئد در سازمان ملل کمی پیش از برگزاری جلسه در بیانیه‌ای اعلام کرد زمان آن فرا رسیده که از شورای امنیت بخواهیم پاسخی فوری به حملات نظامی در الحدیده بدهد. با بالا گرفتن تهاجم عربستان و امارات به شهر بندری الحدیده یمن، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نه در این جنگ مشارکت دارد و نه آن را اداره می‌کند.

به گزارش الجزیره، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: آمریکا عملیات نظامی جاری در بندر الحدیده را نه رهبری می‌کند و نه در آن مشارکت دارد. ما بر اهمیت این بندر برای ارسال کمک و کاهش سختی‌های غیرنظامیان یمنی واقفیم و بر ادامه کار آن تاکید داریم. او گفت: جیمز ماتیس، وزیر دفاع از تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن برای نشاندن طرف‌های درگیر در جنگ بر میز مذاکرات حمایت می‌کند.

سخنان این مقام پنتاگون در دومین روز عملیات نظامی گسترده امارات و عربستان برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده در غرب یمن ایراد شده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که کشورش از نزدیک تحولات جاری در الحدیده را زیر نظر دارد و در این رابطه با رهبران امارات تماس گرفته و بر ضرورت ادامه امدادرسانی به غیرنظامیان از طریق بندر الحدیده تاکید کرده است.
این در حالی است که مسئولان انصارالله یمن تاکید کرده‌اند که جنگ امارات و عربستان در حدیده توسط آمریکا اداره می‌شود.
وزارت خارجه روسیه نیز روز گذشته با صدور بیانیه ای در خصوص ادامه تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به بندر الحدیده یمن هشدار داده بود.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این باره آمد بود: ادامه این درگیری برای کل یمن فاجعه بار بوده و نیز حل و فصل سیاسی بحران در این کشور را با مانع مواجه خواهد کرد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه کرد: درگیری های در این بندر کانال های ارسال تجهیزات درمانی و دارویی برای مردم یمن را قطع کرده، غیرنظامیان را نیز با مشکلات و مخاطرات متعدد و جدی مواجه خواهد کرد.
­نیروی دریایی یمن پس از هدف قرار دادن یک ناو جنگی اماراتی در سواحل الحدیده درباره پیامدهای گشوده شدن جبهه جدید در این استان هشدار داد.

 سید عبدالملک بدر الدین دبیر کل جنبش انصار الله یمن در آخرین سخنرانی خود در شب های ماه مبارک رمضان به بررسی تازه ترین تحولات مربوط به یمن و جبهه نبرد در شهر و بندر حدیده پرداخت.

وی با اشاره به نبردهایی که در ساحل غربی یمن و به ویژه در بندر حدیده در جریان است گفت: نبرد ساحل غربی از اصلی ترین و مهمترین نبردها در طول مبارزه با متجاوزان است، زیرا اشغالگران نه تنها در زمان کنونی بلکه در طول تاریخ بر جزیره ها و سواحل و شهرهای ساحلی تمرکز کرده اند و همه نیروهای استعماری و متجاوز این مناطق را اهداف راهبردی خود دانسته اند. امروز نیز رویکرد آنان تسلط بر جزیره ها و مناطق ساحلی از جزیره سقطری گرفته تا جزیره میون در باب المندب است و پیشتر نیز بر دو منطقه ساحلی عدن و مخا مسلط شدند. تسلط بر شهرهای بندری و مناطق ساحلی یمن، پیش از آنکه هدف عربستان و امارات باشد، هدف آمریکا و اسرائیل و انگلیس است.

وی افزود: امارات و منافقان و مزدوران، تنها سربازان و ابزارهایی هستند که ماموریت خود را انجام می دهند و در راستای تامین منافع آمریکا و انگلیس و اسرائیل گام بر می دارند و این سه، تسلط بر مواضع راهبردی یمن را یک مساله حیاتی برای خود در سطح بین المللی می دانند.

بندر الحدیده پس از یک بمباران

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن محکومیت حملات شدید ائتلاف سعودی به الحدیده، گفت: بحران یمن راه حل نظامی ندارد و استمرار توسل به زور ره به جایی نخواهد برد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت شدید حملات هوایی و دریایی ائتلاف متجاوزان به بندر «الحدیده» یمن نسبت به وخیم تر شدن هر چه بیشتر شرایط انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

قاسمی با بیان اینکه همواره تاکید کرده ایم بحران یمن راه حل نظامی ندارد و متجاوزان به این کشور باید به تجاوز خود پایان دهند، افزود: چنین جنایاتی کورسوی امیدی که برای تلاش های سیاسی در حال انجام است را نابود کرده و بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود.‌

 

 گفتنی است شهر الحدیده دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل ونقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. پس از اشغال بندر عدن در جنوب یمن و همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن از سوی ائتلاف عربی، از روز گذشته نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان برای اشغال بندر حدیده عملیاتی را آغاز کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین