تلاش‌های آمریکا برای براندازی در سوریه ادامه دارد

گروه جهان الف،   3970324179

دولت آمریکا مجوز تخصیص ۶.۶ میلیون دلار بودجه برای ادامه فعالیت گروه موسوم به «کلاه سفیدها» در سوریه را صادر کرد.

به گزارش فارس:«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه مجوز اختصاص ۶.۶ میلیون دلار توسط یکی از نهاد‌های جنگ نرم این کشور برای ادامه فعالیت گروه موسوم به «کلاه سفیدها» را صادر کرده است.

«کلاه سفیدها» یا «دفاع مدنی سوریه» نهادی است که خود را یک نهاد دفاع مدنی داوطلبانه معرفی می‌کند که با هدف کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده در جنگ سوریه فعالیت می‌کنند. علی‌رغم این، فعالیت این گروه‌ها به مناطق تحت کنترل تروریست‌ها و معارضان سوریه محدود است و آن‌ها همواره نقش زیادی در ایجاد هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه دولت سوریه ایفا کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه صادر کرده آمده است: «رئیس‌جمهور مجوز اختصاص ۶.۶ میلیون دلار توسط 'نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی' و وزارت خارجه آمریکا برای ادامه عملیات‌های ضروری و حیات‌بخش دفاع مدنی سوریه یا کلاه‌سفید‌ها را صادر کرده است.»

«نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی» که با نام مخفف «یو‌اس‌اید» (USAID) هم شناخته می‌شود، یک نهاد آمریکایی است که ماموریت خودش را گسترش آزادی، دموکراسی و توسعه اقتصادی در سایر کشور‌ها اعلام می‌کند، اما کارشناسان آن را بازوی «سیا» برای براندازی در کشور‌های ناهمسو با سیاست‌های کلان آمریکا می‌دانند.

به عنوان مثال، سال ۲۰۱۴ خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد «یو‌اس‌اید» در پوشش فعالیت‌های بشردوستانه، قصد ایجاد نارضایتی در جوانان کوبا و در نهایت براندازی دولت این کشور را داشته است. روسیه هم سال ۲۰۱۲، با انتقاد از تلاش‌های این نهاد آمریکایی برای ایجاد ناآرامی‌های سیاسی، دستور توقف فعالیت‌های آن را در خاک کشورش صادر کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه مدعی شده که کلاه‌سفید‌ها از زمان آغاز جنگ سوریه جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر انسان را نجات داده‌اند که بخشی از آن‌ها «قربانیان حمله‌های شیمیایی انجام‌شده توسط دولت سوریه» بوده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «دولت ایالات متحده شدیداً از کلاه‌سفید‌ها که از زمان اغاز درگیری‌ها در سوریه جان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمله قربانیان حملات شیمیایی اسد را نجات داده‌اند، حمایت می‌کند.»

دولت آمریکا همواره دمشق را به انجام حمله شیمیایی در سوریه متهم می‌کند. در آخرین مورد، فروردین‌ماه سال جاری، واشنگتن و دولت‌های غربی با استناد به فیلمی که «کلاه‌سفیدها» را در حال امدادرسانی به قربانیان یک حمله شیمیایی ادعایی نشان می‌دهد، دولت سوریه را به حمله شیمیایی در منطقه «دوما» متهم کردند.

با وجود این، افرادی که در این فیلم حضور دارند در مصاحبه‌هایی که بعداً با رسانه‌ها انجام دادند گفته‌اند که حمله شیمیایی در کار نبوده و فیلم تماماً صحنه‌سازی «کلاه‌سفید‌ها» بوده که با اهداف سیاسی خاص ضبط و منتشر شده است.