راهکار‌هایی برای رفع یبوست در ماه رمضان

گروه سلامت الف،   3970320128

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف میوه و سبزیجات در ماه رمضان امری ضروری است تا از بروز بیماری‌های گوارشی مانند یبوست پیشگیری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، پیام فرح بخش متخصص تغذیه در خصوص نحوه روزه‌داری صحیح در افرادی که به یبوست دچار هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه رمضان مصرف مایعات کم می‌شود، افراد بیشتر مستعد ابتلا به یبوست هستند؛ اجتناب از مصرف مایعات در فاصله زمانی افطار تا سحر باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

اهمیت مصرف آب کافی در ماه رمضان

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه افراد باید در طول روز 8 الی 12 لیوان آب میل نمایند، بیان کرد: این مقدارمصرف آب را در ماه رمضان نباید فراموش کرد؛ البته باید به مصرف سبزیجات در ماه رمضان هم توجه شود.

فرح بخش با تاکید بر اینکه افراد نباید مصرف میوه جات در ماه رمضان را فراموش کنند، گفت: به دلیل مصرف بالای غذا در وعده افطار، حجم معده اشغال می‌شود بنابراین به مصرف میوه جات توجهی نمی‌شود، لذا توصیه می‌شود در وعده افطار و سحر به میزان کافی غذا مصرف و از پرخوری اجتناب شود تا پس از افطار میل به مصرف میوه از بین نرود با این روش علاوه بر تامین ویتامین‌ها، کمبود آب بدن نیزجبران می‌شود، میوه هایی چون آلو، انجیر، کیوی، گلابی پیشنهاد مناسبی برای افراد است.

خاکشیر را در ماه رمضان فراموش نکنید

وی با بیان اینکه خاکشیر در رفع یبوست بسیار مفید است، مطرح کرد: مقداری خاکشیر را در آب گرم جوشیده شده بریزید و در ابتدای افطار یا وعده سحری از آن استفاده کنند؛ همچنین می توان خاکشیر را با مقداری سنکنجین و تخم شربتی مخلوط کرد که باعث رفع تشنگی در طول روز شود.

آیا جوانه گندم در درمان یبوست مفید است؟

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه جوانه گندم در درمان یبوست موثر است، ادامه داد: برای درمان یبوست می‌توان پودر جوانه گندم را داخل ماءالشعیر یا آب ریخت و در وعده سحر یا افطار مصرف نمود؛ افراد باید بعد از افطار فعالیت داشته باشند دراین راستا ورزش نرم می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

فرح بخش با تاکید بر اینکه زیتون برای درمان یبوست مفید است، افزود: میوه زیتون یا روغن آن در درمان یبوست بسیار تاثیرگذار است؛ افراد می‌توانند روغن زیتون را روی سالاد بریزند و در وعده افطار یا سحر مصرف کنند؛ همچنین از موارد دیگر درمان یبوست، خیس کردن انجیر خشک در مقداری آب است، در این روش هم انجیر، هم آب آن در درمان یبوست بسیار مفید است.

وی در پایان یاد آور شد: یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم با مقداری آبلیموی تازه در وعده سحر است؛ بعد از مصرف سحری بلافاصله نخوابید و کمی فعالیت بدنی داشته باشید، مصرف آب همراه آبلیمو حرکت روده را تنظیم می‌کند و دستگاه گوارش را به حرکت می‌اندازد.