برجام حاصل کدام تفکر است؟

اکبر معصومی،   3970320023

در مجموع دولت در دو مرحله از برجام دو رفتار تبلیغاتی متفاوتی داشته است؛ الف: هنگام امضاء و اجرای برجام که موفقیت های آن را به دولت نسبت داد. ب: پس از ناکام بودن برجام تلاش شد که نظام و رهبری را شریک در این پروسه قلمداد کنند.

برجام حاصل کدام تفکر است؟

خروج آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده های چندساله دولت روحانی به مردم باعث گردید که جریان وابسته به دولت در توجیه شکست سیاست های خود و دولت روحانی، رهبری و نظام را شریک در تصمیم گیری و یا اثر گذار بر نحوه اجرای برجام معرفی کنند! تا جایی  که برخی از نمایندگان حامی دولت در مصاحبه های جداگانه؛ این شیوه فرار از شکست را دنبال نمودند. حال این سوال مطرح است که برجام حاصل کدام تفکر است؟  در پاسخ به سوال مذکور ذکر چند نکته ضروری به نظرمی رسد:

1- اگر دولت روحانی به شروط 9 گانه رهبری در مورد برجام عمل می نمود؛ هیچ وقت  امروز برجام تبدیل به نفوذ و باج خواهی کشورهای غربی نمیشد.

2- شکست برجام اگر با وجود عمل نمودن به شروط نه گانه رهبری اتفاق می افتاد؛ آن وقت می توان پذیرفت که برجام تصمیم نظام و رهبری بوده است.

3- بخشی از دلایل شکست برجام ناشی از اعتماد بیش از اندازه به آمریکا بود ؛تا جائیکه قول شفاهی وزیر خارجه آمریکا به عنوان تضمین برجام از طرف آقای ظریف مبنی بر تضمین برجام به گونه ای رسانه ای شد که اعتماد عمومی به تعهدات آمریکا افزایش یابد.

4- هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب قبل از ورود به مذاکرات، در حین مذاکرات و پس از خروج آمریکا از برجام همگی در یک سیر منطقی نسبت به عدم صداقت آمریکا بیان شده است و سیاستمداران می توانستند با پیگیری این روند بسیاری از موارد نسیه برجام را نقد کنند.

5- دستور صریح رهبری حکیم انقلاب در سالروز رحلت حضرت امام خمینی(ره) نسبت به پیگیری حقوق هسته ای مردم یکی از دلایل خوشبین نبودن ایشان و نظام نسبت به برجام است که هنوز هم ادامه دارد.

6- اصرار دولت به ادامه برجام با اروپایی و عدم توجه به تجربه برجام در دو سال گذشته نشان از تک روی دولت در برجام است که ضرر آن فقط برای یک جریان خاص سیاسی نمی باشد بلکه کلیت نظام را تحت تاثیر قرار می دهد.

7- تاکید دولت به حل معضلات اقتصادی کشور از طریق برجام باعث گردید که دولتمردان به جای تلاش برای حل مشکلات و رفع موانع پیشرفت و توسعه در انتظار میوه های برجام باشند در حالی که برنامه نظام برای حل معظلات اقتصادی مردم ارائه برنامه اقتصاد مقاومتی بود. 

8- عملیات روانی دولت برای ورود برجام به زندگی مردم به گونه ای بود که تدریس برجام و دستاوردهای آن در مدارس اجباری شد و "کلاس برجام» که شامل 4 ساعت مطالعه و تحقیق با موضوع برجام بود تا برجام را به عنوان دستاورد دولت مطرح نمایند در سراسر کشور اجرا شد.

در مجموع دولت در دو مرحله از برجام دو رفتار تبلیغاتی متفاوتی داشته است؛

الف: هنگام امضاء و اجرای برجام که موفقیت های آن را به دولت نسبت داد.

ب: پس از ناکام بودن برجام تلاش شد که نظام و رهبری را  شریک در این پروسه قلمداد کنند. حال با توجه به مطالب فوق دیگر بازی کردن نقش اپوزیسیون برای برجام از طرف دولت  برای مردم قابل قبول نیست.