اهدای عضو 3 مرگ مغزی اصفهانی به 10 نفر جان دوباره بخشید

گروه اجتماعی الف،   3970319181 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسوول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) اصفهان گفت: در هفته گذشته با اهدای اعضای سه مورد مرگ مغزی در استان اصفهان، 10 نفر از مرگ نجات یافتند.

مریم خلیفه‌سلطانی امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: در هفته گذشته با اهدای اعضای سه مورد مرگ مغزی در استان اصفهان، 10 نفر از مرگ نجات یافتند، اعضای اهدایی این سه نفر کلیه‌ها، کبد و پانکراس بوده است و قلب هیچ‌کدام مناسب پیوند نبود.

مسوول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) در ادامه گفت: محمدجواد حیدری 35 ساله ساکن شهرضا نیز در حادثه‌ای، خونریزی مغزی شد که منجر به مرگ مغزی او در بیمارستان امیرالمومنین(ع) شهرضا شد و پس از اظهار رضایت خانواده برای تایید مرگ مغزی و انجام مراحل قانونی به بیمارستان الزهرا(س) منتقل و در روز 17 خرداد ماه دو کلیه، کبد و پانکراس او به شیراز منتقل و پیوند شد.

وی افزود: حبیبه بیاتی 43 ساله ساکن یکی از روستاهای خوانسار در بیمارستان شهید منتظری نجف‌آباد بر اثر خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شد که پس از اعلام رضایت خانواده برای تایید مرگ مغزی و انجام مراحل قانونی به بیمارستان الزهرا(س) منتقل و در روز 14 خرداد ماه دو کلیه و کبد او اهدا شد، دو کلیه به دو خانم در اصفهان پیوند و کبد به شیراز انتقال داده شد.

وی عنوان کرد: حمیدرضا طالبیان 36 ساله ساکن شاهین‌شهر نیز در بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر به خاطر ایست قلبی تنفسی دچار مرگ مغزی شد و بعد از اعلام رضایت خانواده برای تایید مرگ مغزی و انجام مراحل قانونی به بیمارستان الزهرا(س) انتقال داده و روز 17 خردادماه دو کلیه و کبد او به شیراز منتقل و پیوند شد.

خلیفه‌سلطانی خاطرنشان کرد: سال 96 در استان اصفهان 51 اهداکننده عضو و 121 عضو اهدایی یا دریافت‌کننده عضو و از ابتدای سال 97 تا به امروز 13 اهداکننده و 31 عضو اهدایی داشته‌ایم؛ در بین اعضای اهدایی، کلیه و پس از آن کبد بیشترین عضو اهدایی هستند و همچنین در ایران، استا‌ن‌های شیراز و تهران بیشترین اهداکننده را دارند.

* کلیه و کبد بیشترین عضو اهدایی هستند

وی در مورد اعضای قابل پیوند چنین بیان کرد: در دنیا 8 عضو، قابل پیوند هستند، این اعضا عبارتند از قلب، دو کلیه، دو ریه، کبد، پانکراس و روده؛ ولی پیدا کردن مورد مرگ مغزی که هر 8 عضوش مناسب پیوند باشد بسیار نادر است؛ همچنین بافت یا نسج‌های قرنیه، پوست، استخوان و دریچه‌های قلب هم قابل پیوند هستند، از هر مورد مرگ مغزی می‌توان 53 بافت پیوند کرد.

وی در مورد حال بیماران پس از پیوند اعضا چنین گفت: اگر پیوند انجام شده برای بیمار، پیوند مناسبی باشد، شرایط عمومی بیمار بسیار تغییر می‌کند و بهتر می‌شود، با این‌که مشکلات بیمار پس از پیوند به صفر نمی‌رسد ولی در حال حاضر تنها درمان نارسایی‌های پیشرفته اعضا مثل کبد و قلب، پیوند است؛ در بیماران با نارسایی کلیه، پیوند کلیه باعث افزایش کیفیت و طول عمر آن‌ها می‌شود. مسوول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در استان اصفهان، پیوند اعضای کلیه، قلب و کبد و پیوند بافت‌ها یا نسوج قرنیه، پوست و استخوان انجام می‌شود.

خلیفه‌سلطانی اذعان کرد: با وجود این‌که اولویت زمانی یکی از مهم‌ترین پارامترها برای دریافت عضو پیوندی است ولی در مواردی که فرد متقاضی دریافت عضو، کودک یا مورد اورژانسی باشد، پیوند بدون در نظر گرفتن اولویت زمانی انجام می‌شود، علاوه‌ بر این پارامترهای دیگری مثل تطابق یا سازگاری بافتی، گروه خونی، سن، جنس، قد و... وجود دارد که تیم‌های پزشکی بررسی می‌کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

* بیماری‌های خودایمنی مانع اهدای عضو نمی‌شوند

وی در مورد بیماری‌هایی که مانع اهدای عضو می‌شود اعلام کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی یا سرطان‌هایی که محدودند و گسترش نیافته‌اند، می‌توانند اهداکننده عضو باشند و فقط بیماران با عفونت‌های پیشرفته، سرطان‌های گسترش یافته و اچ.آی.وی نمی‌توانند عضوی اهدا کنند، تیم پزشکی از همه نظر فرد اهداکننده را بررسی می‌کند و اگر اعضایی از او دچار نارسایی باشد نمی‌توان آن عضو را پیوند کرد، به عنوان مثال شخصی با نارسایی کلیه نمی‌تواند کلیه خود را اهدا کند.

* روش‌های دریافت کارت اهدای عضو

مسوول فراهم‌آوری اعضای پیوند مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) با بیان این‌که برای دریافت کارت اهدای عضو هیچ شرایط خاصی نیاز نیست، توصیه کرد: مردم می‌توانند برای ثبت نام کارت اهدای عضو به سایت ehda.centerکه مربوط به انجمن اهدای عضو ایرانیان است و یا با در دست داشتن کارت شناسایی به بیمارستان الزهرا(س)، اداره پیوند معاونت درمان مراجعه کنند و کارت اهدای عضو صادرشده را تحویل بگیرند.

* رضایت اولیای دم، شرط اصلی اهدای عضو

وی در پایان متذکر شد: در کشور ما با وجود کارت اهدای عضو فرد مرگ مغزی، حتماً رضایت اولیای دم هم نیاز است و در صورت عدم رضایت آن‌ها این اهدا انجام نمی‌شود، هر فردی که کارت اهدای عضو را دریافت می‌کند، در واقع تمایل خود را به اهدای عضو در صورت مرگ مغزی نشان می‌دهد و به عنوان وصیت فرد است، پس بهتر است خانواده فرد از این کار او مطلع باشند تا مثمرثمر واقع شود، خانواده وقتی بدانند که عزیزشان به صورت شفاهی یا با گرفتن کارت اهدای عضو، تمایل خود را اعلام کرده است، حتماً رضایت می‌دهند زیرا رضایت اولیای دم در هر شرایطی واجب است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۹۰۲۹۱۹:۵۹:۰۹ ۱۳۹۷/۳/۱۹
روحش شاد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین