سیرک فریبنده روس ستیزان

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970319040 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیرک فریبنده روس ستیزان

پرده افتادن از صحنه سازی ترور «آرکادی بابچنکو» روزنامه نگار روس در اوکراین* ادعاهای جنجالی دیگری را نیز به چالش راستی آزمایی می کشاند. مقامات ارشد اوکراین اعلام کردند که با اهداف حفاظتی دستور صحنه سازی قتل چهره سرشناس منتقد پوتین را داده بودند تا این نمایش به صورتی اجرا شود که حتی همسر این شخص با دیدن پیکر خونین او به اشتباه بیفتد! بلافاصله پس از انتشار گسترده بیانیه دروغین قتل منتقد پوتین در رسانه های جهانی، «روسیه هراسان» از جمله نخست وزیر اوکراین بی نیاز از ارائه هیچ سند دیگر یا حتی مختصر تاملی انگشت اتهام را به سوی کرملین نشانه رفتند.

ناگهان سیل پرونده های کاراگاهی در صفحات رسانه های متعدد (از جمله جرایدی در ایران) منتشر شد و بسیاری به هدف وصف هیولای روسی تحلیل های سیاسی بی مبنا نوشتند.
هنوز چند ساعتی بیش از یک روز نگذشته بود که در هیاهوی مرثیه خوانی های رندانه، آرکادی بابچنکو زنده شد و با لب خندان همراه با مقامی ارشد مقابل دوربین های خبری ایستاد. رسما اعلام کردند همه بازی خورده اند و برای اثبات حرف خود بازیگر اصلی سناریو را نفس کشان به دیدار رئیس جمهور اوکراین بردند!


۱) طی سال های اخیر کرملین بارها بیانیه های جنجالی دولت اوکراین را سناریوهایی دروغین به هدف جلب ترحم غرب برچسب زده است. یک نمونه جنجالی اوایل سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد آنگاه که بیانیه دولتی کییف با ادعای حمله روسیه به شرق اوکراین بهانه ای شد تا «پترو پروشنکو» سفر خود به آلمان را نیمه تمام رها کند و بازگشتی خبرساز به کشور داشته باشد اما تا هنوز هم درستی آن ادعاهای کییف تایید نشده است.** به هر حال اینبار دولت کییف به علتی (احتمالا نشت اطلاعات این عملیات) ناچار علیه صداقت خود اقرار کرده تا زین پس افکار عمومی همراه با مسکو در صحت ادعاهای کییف تردید کند.
۲) این تجربه اعتبار اخبار منتشره در رسانه های بین المللی را بیش از پیش با تردید مواجه می کند. رسانه های مدعی در حالی به بهانه قتل یک روزنامه نگار سرشناس سراسر جهان را به ماتم دعوت می کردند و به روس هراسی دامن می زدند که این روزنامه نگار معتبر جهانِ قلم در همکاری با سرویس های امنیتی به فریبکاری و پرونده سازی دروغین مشغول بود! مدت ها است که تکلیف بیانیه های وهمی دفاتر حقوق بشری هم روشن شده و این نمونه تنها یکی دیگر از بی شمار اخبار جعلی است که باز هم فعالین حقوق بشری (!!) فرصت هوچی گری را از دست ندادند. ایشان مدعی هستند علیه اتهامات بی اساس یا سختگیری های غیر ضرور فعالیت می کنند در صورتی که عملا هر شایعه و دروغی را تفسیر بمطلوب می کنند تا دستاویزی برای ترویج قضاوت های مغرضانه و نفرت پراکنی شود.
۳) در روزهای منتهی به نمایش اخیر، افکار عمومی شگفت زده متوجه رسوایی رشوه دادن رئیس جمهور اوکراین به هدف یک جعل خبر دیگر بود. افشا شد که جناب پترو پروشنکو رئیس جمهور میلیاردر اوکراین برای آنکه نزد مردمش مهم تر به نظر برسد رشوه ای چند صد هزار دلاری به وکیل ترامپ پرداخته مگر ملاقاتش با رئیس جمهور آمریکا چیزی فرای یک عکس یادگاری ثبت شود! نمایش دروغین ترور اگر چه حواس را موقتا از این بی آبرویی دولت اوکراین پرت کرد اما همین می تواند اعتبار اتهام دغل کاری را مضاعف کند.
۴) حقه بازی نمایش قتل خبرنگار منتقد پوتین زمانی به صحنه رسید که کییف میزبان رئیس جمهور آلمان بود. آلمان عضو گروه نرماندی و به نوعی ضامن توافق مینسک برای حل اختلافات میان اوکراین و روسیه است. همچنین خط لوله نورد استریم ۲ هم از راه دریا به خشکی آلمان کشیده می شود. کییف در واکنش به «ساوت استریم» و «نورد استریم» مدعی بوده که روسیه در راه وابسته کردن هر چه بیشتر انرژی اروپا به خود، درصدد قطع دست اوکراین از منافع معاملات انتقال گاز است و همین امنیت اوکراین در میدان رقابت با روسیه را تضعیف می کند. آمریکا هم فعالانه و آشکارا علیه نورد استریم ۲ در میدان ایستاده و حتی پس از وضع تحریم کاتسا (مقابله با دشمنان امریکا از طرق تحریم با تنها ۵ رای مخالف کنگره) واکنش اروپاییان چنین بود که رسما طی بیانیه ای اعلام شد آمریکا اختیار اروپا برای تصمیم گیری درباره تامین انرژی خود را برسمیت نمی شناسد. اروپا واشنگتن را متهم کرده که در تقلای سلطه بر بازار اروپا و تحمیل گاز مایع تولید امریکاست و در راه رسیدن به این مقصد دست به هر کاری می زند. با توجه به این ها به نظر می رسد دولت غربگرای اوکراین هم در ادامه دوست یابی و ترحم طلبی باز هم خیمه شب بازی ناکامی به راه انداخت تا شاید غرب و از جمله رئیس جمهور آلمان را متاثر کند بلکه پروژه انتقال انرژی مسکو با مانعی مواجه شود. علی رغم این تقلای کییف در همزمانی با تهدید امریکا به تحریم علیه شرکای نورد استریم ۲، جمله ای که از نتیجه سفر رئیس جمهور آلمان به اوکراین برجسته شد لحنی جدی در تاکید بر عزم راسخ آلمان جهت پیشبرد نورد استریم ۲ داشت.
۵) مدتهاست که سیاست آمریکا بر تشدید روسیه هراسی در اروپا پنهان نمی شود و حتی استراتژی ناتو آشکارا بر مبنای مقابله با خطر روسیه برای امنیت اروپا پیش می رود. علاوه بر جیغ و داد اوکراین در شرق اروپا، اخیرا اتهام باور ناپذیر دیگری در غرب اروپا هم متوجه روسیه شده بود و همچنان روسیه هراسان نهایت بهره را از آن می جویند. اکنون شک به روسیه پیرامون ترور «سرگی اسکریپال» در لندن نیز بی اساس تر از پیش به نظر می رسد. خبرسازی ترور جاسوس خائن روس با گازی غیر کشنده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روسیه از ابتدا توطئه ای بی شرمانه به نظر می رسید و علی رغم واکنش های دیپلماتیک شدید علیه روس ها بر اساس این بهانه ساختگی، هنوز هیچ ادله معتبری در اثبات اتهام مسکو ارائه نشده است.
می توان با جدیت گفت اهداف این بازی های کثیف آنچنان منطبق بر منافع روسیه هراسان دیده می شوند که انکار توطئه گری ایشان سست ترین موضع گیری است.

(‏*) خبرنگار روس از دیار باقی به اوکراین بازگشت
(‏**) اتهام روسیه به اوکراین درباره نقض توافقنامه مینسک/ تحلیل