احتمال لغو وضعیت فوق‌العاده در ترکیه

گروه جهان الف،   3970318046

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از احتمال لغو وضعیت فوق‌العاده در این کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 24 ژوئن(سوم تیرماه) خبر داد.

به گزارش ایرنا، اردوغان دیشب در مصاحبه تلویزیونی با دو شبکه 'دی' و 'سی.ان.ان. ترک' گفت: 'پس از انتخابات، لغو وضعیت فوق العاده در ترکیه در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.'

ترکیه بعد از کودتای 15 جولای سال 2016 در هشت دوره متوالی، وضعیت فوق العاده سه ماهه در این کشور اعلام کرده که تا 20 جولای(28 تیرماه) ادامه دارد و با استفاده از اختیارات قانونی متاثر از آن و با صدور 'بخشنامه های در حکم قانون'، به تصفیه همه ارکان حکومتی و دولت از افراد متهم به کودتا پرداخته است.

برابر قانون، حالت فوق العاده در ترکیه زمانی تصویب می شود که شورای امنیت ملی ترکیه آن را پیشنهاد داده و در شورای وزیران در این باره تصمیم لازم اتخاذ شده و با ارائه لایحه از سوی نخست وزیری، در مجلس این کشور تصویب و در صورت لزوم برای دوره های مورد نیاز تمدید می شود.

حالت فوق العاده در ترکیه به دولت اجازه می دهد تا بدون نیاز به مصوبه پارلمان، قوانین جدیدی را که حکم قانون دارد، تصویب و اجرا کند که به اعتقاد فعالان سیاسی، موجب محدود شدن آزادی ها و مخدوش شدن حقوق بشر شده است.

بر اساس تصمیم دولت ترکیه متاثر از قانون وضعیت فوق العاده و با صدور بخشنامه های در حکم قانون، تاکنون 27 هزار و 923 نفر از متهمان کودتا از کار تعلیق و 114 هزار و 936 تن نیز اخراج و 40 هزار نفر نیز بازگشت به کار داده شده اند.

اردوغان در مصاحبه دیشب خود همچنین با تاکید بر ادامه حضور نظامی کشورش در شمال عراق و سوریه افزود: 'همان طوری که در سوریه اقدام شد، در صورتی که تهدیدی از سمت عراق متوجه ترکیه شود، با بغداد گفت و گو خواهیم کرد و اگر عراق، قندیل، سنجار و مخمور را پاکسازی نکند، ترکیه برای حمله به مواضع تروریست‌ها در این مناطق از کسی اجازه نخواهد گرفت.'

وی تاکید کرد: در ارتفاعات قندیل و سنجار در شمال عراق عملیات نظامی علیه مقر تروریست ها انجام خواهیم داد و اعلام می کنیم که 'مخمور' هم خیلی مهم است و سازمان ملل متحد نیز باید مشکل این منطقه را حل کند.

وی با بیان این که 'عناصر تروریستی از مخمور تغذیه می شوند'، سنجار را قندیل کوچک نامید و اضافه کرد: 'درباره عملیات در ارتفاعات قندیل در شمال عراق و نزدیک مرزهای ایران، با مقامات تهران در ارتباط هستیم و من با حسن روحانی در این خصوص صحبت کرده ام و ممکن است یک شب ناگهان اقدام کنیم چرا که این استراتژی ماست.'

رئیس جمهوری ترکیه در این گفت و گو با اشاره دوباره به ادامه عملیات نظامی کشورش در شمال سوریه بیان کرد: نسبت به شمال سوریه حساس هستیم و تا پاکسازی تروریست ها در آن مناطق به مبارزه خود ادامه می دهیم.

وی ادامه داد: 'تاکنون نزدیک پنج هزار نفر از تروریست در آن منطقه در پی عملیات ارتش ترکیه کشته شده اند و همان طور که داعش را از جرابلس راندیم، در قندیل و سنجار در شمال عراق نیز اقدام خواهیم کرد.'

وی درباره توافق ترکیه با آمریکا درباره نقشه راه تامین امنیت و ثبات در شهر منبج در شمال سوریه نیز گفت: مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با اخراج عناصر تروریستی از شرق فرات موافق است و اگر او به وعده خود عمل کند، به زودی شاهد حل مشکل این منطقه خواهیم بود.

اردوغان همچنین در ادامه با اشاره به انتشار بیانیه انتخاباتی خود و حزب متبوعش برای حضور در رقابت انتخاباتی 24 ژوئن(سوم تیرماه) اظهار کرد: هفته آینده درباره سیستم جدید دولت و برنامه آن توضیحاتی ارائه خواهم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین