هر وقت اطراف دولت را بجای واردات چی ها، نخبه های کارآفرین بگیرند، آنگاه مشکل بیکاری حل می شود

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3970310119 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
هر وقت اطراف دولت را بجای واردات چی ها، نخبه های کارآفرین بگیرند، آنگاه مشکل بیکاری حل می شود

بیکاری یکی از چالش‌های امروز جامعه و نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام است؛ امروز قشر جوان کشور بیکار است و شاید این جمله که مسئله اشتغال مهم‌ترین چالش دولت است، گزاف نباشد؛ و دولت باید با همکاری سایر دستگاه‌ها برای آن برنامه‌ریزی کند، البته دولتمردان آمارهایی ارائه می‌دهند و حتی از برنامه‌ها سخن می‌گویند، اما این آمارها بیانگر واقعیت‌ها نیست ؛ هرچند شکل بیکاری منحصر به یک سال و یک دولت نیست، اما امروز تعداد زیادی از جوانان با مشکل اشتغال دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نرخ بیکاری در سال گذشته ۱۲، ۱ درصد بود و ۲۵, ۳ درصد در بین جوانان بیکار هستند که ۴۰ درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که به دلیل مهارت محور نبودن سیستم آموزشی کشور و عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی این مشکل ایجادشده است؛ امروز لیسانسه‌ها ۴۰ درصد کل فارغ‌التحصیلان را تشکیل می‌دهند و این قشر بخصوص لیسانسه‌ها به‌سختی شغل پیدا می‌کنند که به دو نکته می توان اشاره کرد:

1- فارغ‌التحصیلانی که در دانشگاه‌ها تربیت‌شده‌اند، بیشتر به پشت‌میزنشینی علاقه دارند؛ و به‌نوعی مدرک‌گرایی بدون توجه به نیازهای جامعه رواج پیداکرده است. فارغ‌التحصیلان بدون داشتن مهارتی، به دنبال مشاغل آسان هستند؛ این موضوع باعث ایجاد رقابت شدید برای ورود به دستگاه‌های دولتی شده، زیرا هنگام برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی، فارغ‌التحصیلان بیشتر از ظرفیت اعلامی ثبت‌نام می‌کنند.

از سوی دیگر دانشگاه‌ها علم را انتقال می‌دهند اما مهارت را نه درصورتی‌که دانشگاه باید مجموعه‌ای از فرآیندها را برنامه‌ریزی کند که منجر به انتقال علم و مهارت شود لذا به نظر می‌رسد برای نجات جوانان از بیکاری باید با سرعت بیشتری آن‌ها را به سمت مهارت آموزش حرکت داد.

2- در سال‌های اخیر اتفاق‌های نگران‌کننده‌ای در حوزه بیکاری فارغ‌التحصیلان رخ داد و آن ناهماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌های دولتی بود؛ مثلاً فرصت‌های شغلی خالی در ایران وجود دارد که متاسفانه وزارتخانه‌های علوم و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه باهم هماهنگ نیستند و می‌بایستد وزارت کار برای چشم اندازه چند سال آینده اعلام کند بازار کار چه رشته‌هایی را نیاز دارد تا وزارت علوم بر اساس آن دانشجو پذیرش و بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کند، ولی چنین اتفاقی نیفتاده و اکنون با خیلی عظیم فارغ‌التحصیلانی روبرو هستیم که برای آن‌ها کاری وجود ندارد. نتیجه این ناهماهنگی ارائه طرح‌هایی مانند کارورزی بود که نتیجه چندانی هم نخواهد داشت.

اگر واقعاً اعتقاد به اشتغال وجود دارد باید دولت کارآفرینان را گرد خود جمع کند و در حوزه وزارت اقتصاد و حوزه وزارت کار از آن‌ها استفاده کند؛ ولی مشاهده می‌شود که به‌جای کارآفرینان و تولیدکنندگان، تاجران و بازرگانان وارد عرصه کار شدند.

طرح‌هایی مانند کارورزی بیشتر جنبه شعاری دارد و اکنون موضوع این است دولت نمی‌خواهد تلاش کند اشتغال موجود را حفظ کند و نه اینکه تصمیم بگیرد اشتغال جدیدی ایجاد کند؛ اکنون حفظ اشتغال موجود مهم‌تر است، زیرا بنگاه‌های اقتصادی با مشکلاتی مانند ورشکستگی روبرو و در حال اخراج نیروهای کار خود هستند.

امروز با جمعیت آماده‌به‌کار زیادی روبه‌رو هستیم که یکی از دلایل آن نوع نگاه و مدیریت جزیره‌ای است که چنین شرایطی ایجاد کرده و متاسفانه باگذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز در بعضی از بخش‌ها بر اساس نظام آزمون‌وخطا پیش می‌رویم و ریسک نمی‌کنیم،

از سوی دیگر جامعه باید با تغییر نگاه علاقه وافر، پشت‌میزنشینی را ترک کند تا بتواند از طریق راه‌اندازی کسب‌وکارهای موردنیاز کشور البته با حمایت دولت کار را پیش ببرد و بانک‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذار باید به‌جای در اختیار قرار دادن وام‌های کلان به معدود افراد بعضاً رانت‌خوار سرمایه را در جهت رشد تولید داخل در اختیار این نیروهای تحصیل‌کرده و جوان کشور قرار دهند؛ البته اقتصاد دولتی خود مانعی است برای این امر و تاز زمانی که در اقتصاد دولتی ایران تفکر مدیریت هزینه‌ای به سمت نگاه مدیریت کارآفرینی و تولید محور حرکت نکند، کار پیش نخواهد رفت

به هر حال هر زمان اطراف دولت را به‌جای افرادی وارداتچی و کارچاق‌کن، تعدادی نخبه کارآفرین گرفت، آنگاه نتیجه ملموس آن عیان خواهد شد.

درزمینهٔ اشتغال‌زایی هم بهتر است به فکر تولید باشند و موانع بر سر راه کسب‌وکار بردارد؛ دولت باید در این زمینه اقدامات مهمی انجام دهد ازجمله اینکه واردات کالاهای مصرفی را کنترل کرده و محدود کند به واردات ابزارآلات صنعتی که در تولید موثر هستند. واردات کالاهای مصرفی باعث می‌شود عملاً تولیدکنندگان داخلی نابود شوند ، درحالی‌که باید سیاست‌گذاری‌ها مبتنی بر بهبود تولید و افزایش صادرات باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۶۷۶۸۳۱۲:۳۴:۳۴ ۱۳۹۷/۳/۱۰
الف جون از چی حرف می زنی وقتی برنامه وزرای این دولت سرکوب مدیران نخبه و سرکوب بچه های زرنگ بوده..اگرم برنامشون این نبوده ولی در عمل این کار رو کردن اولین برنامه اجراییشون سرکوب دانشگاه نفت که تنها دانشگاه علمی -صنعتی ایران بود در حالی که بایستی همه دانشگاه ها به این سمت و سو گرایش پیدا کنند حالا شما دم از کاربردی درس دادن توی دانشگاه ها می زنید
ناشناس۳۶۷۷۱۷۱۲:۵۱:۵۴ ۱۳۹۷/۳/۱۰
این طور مقاله ها مدام مشکلات را فقط شرح می دهند در واقع فقط عوارض مشکلات را. کاملا مثل پزشکی که بر بالین بیماری حاضر شده و مشکلات و عوارض بیمار را برای او شرح می دهد . مساله راه حلی برای شرایط موجود است. شرایط موجود هم همینها هستند.
ناشناس۳۶۷۷۸۲۱۳:۳۳:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۱۰
جامعه ایرانی مصرفی و دلالی است و جامعه تولیدی نیست. در ایران رانت دولتی همیشه وجود داشته و خواهد داشت
ناشناس۳۶۷۸۱۴۱۳:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۳/۱۰
شما همین وزارت صنعت را ببین و ببین وضع واردات چه خبر است
ناشناس۳۶۷۸۹۲۱۴:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۰
تا زمانی که منافع شخصی و جناحی بر منافع مردم ارجحیت داشته باشه اوضاع همینه و روز بروز وضعیت کار و تولید بدتر می شه . وزراء ، نمایندگان و سایر مقامات بیشتر به فکر اطرافیان و هم مسلکان خودشون هستند و طبیعیه که در این فضای فکری کسی در اندیشه وضع قوانین حمایتی برای تولید و اشتغال نباشه . آمار فسادهای کلان در سیستم بانکی و گمرکات که تماما" مرتبت به دولت هستند گویای همه جیز است . این نگاه موجب شده تا بروکراسی دولتی بیشتر مانع راه اندازی کسب و کار باشه تا مشوق آن و به همین دلیل هر سال که می گذرد تعداد مجوزهای ایجاد کسب و کار رو به افزایش است و یا اساسا" تغییری در روند آن دیده نمی شود در عوض تا دلتلت بخواهد رئیس جمهور شعارهای شیک می دهد و باید و نباید تحویل مردم می دهد اما در عمل اصلاحی در قوانین و یا حذف مقررات ضد تولید مشاهده نمی کنیم . بعید می دونم وزراء و کارشناسان اقتصادی خبر نداشته باشند چگونه اقتصاد ایران به امارات یک وجبی و چین وابسته شده ولی منافع سرشاری که از واردات نسیب نزدیکان و دوستانشان می شود اجازه نمی دهد نسبت به حذف دست واردکنندگان اقدامی نمایند در نتیجه می بینیم 60 درصد پوشاک کشور وارداتی است اما وضع مالیاتهای سنگین و مشکلات بیمه به همراه هزینه ای سنگین انرژی کمر تولیدی را خم کرده است و هیچ راهکاری هم برای کمک به تولید کنندگان مشاهده نمی کنیم در حالی در کشوری همچون چین برای کار آفرینان تا 10 سال هم معافیت های بیمه و مالیاتی در نظر گرفته می شود ولی اینجا هر تولید کننده و کار آفرینی که سبیل ممیزهای مالیاتی را چرب نکند باید منتظر مالیاتهای نجومی و ورشکستگی باشد . می دانم بیان این حرف ها کاملا" بیهوده و بدن تاثیر است اما بیان کردم تا بدانید مردم از همه چیز باخبر هستند .
ناشناس۳۶۸۱۲۵۱۶:۴۸:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۱۰
ازاوایل انقلاب دو جریان غربگرا و جریان اقتصاد وارداتی در این مملکت برای بخور بخور دعوای جناحی داشته وضعیت کنونی مملکت دست پخت آقایانه پاسخگو باشند دادگاه برای چه کسانیست؟
مهدی۳۶۸۵۶۸۰۲:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۱۱
چه عجب یکی یک حرف درست حسابی زد همه ی مشکلات جامعه ی ما از اینه که آدم لایق در سر جای خودش نیست اگر آدم های با عرضه در دولت بودند الان همه تولید کننده بودند نه واردات چی جای تاسفه که خود دولت واردات چیه و بعد میاد برای مشکل بیکاری آمار سازی میکنه با این دولت ودولت هایی که مشکلات جامعه را در مرکز آمار حل میکنن ما به جایی نمیرسیم و باید به بدبختی عادت کنیم
ناشناس۳۶۸۸۱۵۱۲:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۳/۱۱
باید مدیر وارد کرد مثل کی روش در فوتبال باید برای موارد مختلف مدیر وارد کرد.
ناشناس۳۶۹۱۹۵۱۹:۱۰:۵۷ ۱۳۹۷/۳/۱۱
احتیاج به تکنولوژی است نخبه های ایران تکنولوژی ندارند اساتید دانشگاه هم تکنولوژی ندارند کشور ایران برای رفع بیکاری باید مثل کشور های چین کره ژاپن و عیره عمل کند تکنولوژی وارد مملکت کند چرا کارخانه ارج کفش ملی بافندگی ریسندگی تعطیل شد بدلیل اینکه تکنولوژی قدیمی داشتند و بجای انها سامسونگ الجی کفش کلارک و پارچه های ترکیه وارد میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین